Fläkskada bog 2-åring

Cicci

Trådstartare
Min 2-åring blev så pass kraftigt halt under påskveckan att det tydligt syndes i skritt på hårt underlag. Veterinären ringdes ut, hoven bedövades bort utan att någon förbättring syndes i hur hästen rörde sig och alla lederna kändes bra så diagnos blev fläkskada bog. Nu står hästen i liten sjukhage, har fått Finadyne (?) i 10 dagar och återbesök av veterinären planerad till den 28/5.

Är det någon som har erfarenhet av liknande mjukdelsskada i bog och blev hästen helt frisk efteråt?
 
Jag har haft en sån bogskada på en häst som var hos mig under en period. Han fick en blödning som senare sjönk nedåt efter några dagar, han var haltfri efter en dryg vecka och jag började skritta igen efter 2 v. Han var sedan helt återställd.
 
Min 2-åring blev så pass kraftigt halt under påskveckan att det tydligt syndes i skritt på hårt underlag. Veterinären ringdes ut, hoven bedövades bort utan att någon förbättring syndes i hur hästen rörde sig och alla lederna kändes bra så diagnos blev fläkskada bog. Nu står hästen i liten sjukhage, har fått Finadyne (?) i 10 dagar och återbesök av veterinären planerad till den 28/5.

Är det någon som har erfarenhet av liknande mjukdelsskada i bog och blev hästen helt frisk efteråt?

Bedövades bara hoven? Det normala är väl att jobba sig uppåt med bedövningarna..Hade inte varit så säker på att ha fått rätt diagnos efter det..
 
Jag har haft en sån bogskada på en häst som var hos mig under en period. Han fick en blödning som senare sjönk nedåt efter några dagar, han var haltfri efter en dryg vecka och jag började skritta igen efter 2 v. Han var sedan helt återställd.

Skönt att höra att han blev helt återställd!
 
Bedövades bara hoven? Det normala är väl att jobba sig uppåt med bedövningarna..Hade inte varit så säker på att ha fått rätt diagnos efter det..

Veterinären böjde lederna utan att hältan förvärrades, tror att det var därför hen nöjde sig med att bara bedöva hoven.

Fick hem journalen igår och det står misstänkt fläkning så egentligen ingen spikad diagnos.
 
En häst i stallet fick en sån skada men han blev bra till slut. Stod en vecka på klinik först men kom hem och levde ett bra tag till. Men det såg illa ut så jag trodde de skulle ta bort honom.
 
Jag har haft flera muskelskador pga fläkning i bog. Behandlades med DMSO i musklerna som var skadade och läkte bra.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 676
Senast: Ida94
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 979
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 756
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp