T

tow_ally

Hej,
Mitt islandsto hade precis uppnåt en någorlunda form då jag skickade henne på betäckning. När hon kom hem var hon tjock och hade totalt förlorat sin kondis. Jag började rida henne igen, lugnt tills en början, men har nu börjar utöka tempot och tiden. Mitt problem är att hon flåsar så hemskt mycket och länge efter t om en kortare galopp. Hon har aldrig varit så här "flåsig" förut och jag undrar om det kan ha något med dräktigheten att göra trots att hon inte är så långt gången? Hennes kondis är ju inte den bästa, men ändå är hon pigg och kondisen har även den varit sämre. Är flåsandet något man borde vara orolig över?
Tacksam för svar.

/Fundersam islandshästägare
 
Det var bra hon blev väl omskött under den tid hon var hos hingsten!

Tja....hon blev ordentligt rund o fin o dräktig. Nu har ju islandshästarna lagt till sej med ordentlig vinterpäls, så även mitt sto hon blir lätt svettig o flåsar ordentligt efter bara en liten ridtur. Så jag tror inte du behöver vara så orolig. Precis den här tiden går mina hästar på vintervila för de är inte i toppkondis nu med all päls o motivation. Kanske du skulle fundera o ge henne lite ledigt till nyår? Då brukar det bli roligt att sätta igång igen.

Lena
 
Har ett pälsmonster jag med som flåsar... Min teori är för mycket päls för den här värmen, så ställa av eller hjälpa till genom att klippa bort lite under halsen och magen.
 
Jo hon blev mycket väl omskött då hon var hos hingesten, är mycket imponerad vad gäller det måste jag säga. Kanske är det där med att ställa av henne ett alternativ. Rida litegrann vill jag nog göra dock, mycket just för att hon är så tjock och kanske behöver motionen. Bantning känns inte som ett alternativ eftersom hon är dräktig.
Tack för svaren!
 
Ni kan ju skritta er igenom den värsta perioden, både för hand och uppsuttet. Går att variera i oändlighet och hästarna blir mjuka och starka om man gör det off road i skogen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 724
Senast: Rie
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 185
Senast: mackan
·
Träning Hej! Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den...
Svar
6
· Visningar
1 526
Senast: Sar24BB66
·
Hoppning Hej (Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något) Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3...
Svar
2
· Visningar
1 217
Senast: tess91a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp