Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Alexandra_W

Trådstartare
Min bil är lastbilsregistrerad, och saknar alltså baksäte, så stort 'bagageutrymme'.

Innan maj så åkte Viktor, ensam eller med sällskap, lös i hela det utrymmet. Åkt bra, suttit och kollat eller legat och snarkat. Detta oavsett om kompisen varit lugn eller t ex lite mer stressad.

Jag tolererar inte sittande, utan säger åt dem att lägga sig, detta har han gjort, men han har om han skulle fått välja velat sitta.

I maj skaffade jag bur. Och då började problemen. Alldeles i början var han inte ens pigg på att hoppa in i buren, och väl där så sålänge bilen är avstängd så är det lugnt. Han ligger och sover eller ligger och tittar. Men när man åker.. Han flåsar och flåsar och flåsar och flåsar. Tyvärr är det få saker som går mig på nerverna så, det kryyper i mig.

Ibland är det mer som 'värmeflås' (förutom att det inte är varmt), ibland riktigt stressflås, fort fort.

Ingen skillnad om han hade kompis eller jag. Jag tänkte att det är säkert ovana med buren, det går nog över. Fast det verkar inte göra det..

Han flåsar fortfarande, varenda jäkla gång. Börjar inom några minuter, slutar inte förrän man är framme. Timme ut och timme in. IBLAND kan han ligga och bara titta, än mer sällan ligger han lugnt och sover en stund. Men det är sällsynt, utan 99.9% av tiden flåsar han. Och flåsar. Och flåsar.

Spelar ingen roll om han har sällskap eller ej, spelar ingen roll om det är motorväg, landsväg eller grusväg. Spelar ingen roll om jag har radion på eller ej. Spelar ingen roll om buren är täckt eller ej, om den är delvis täckt, om jag har fönster öppna osv.

VAD finns det mer att prova? Han är inte åksjuk i regelrätt bemärkelse, utan verkar mer stressad av just kombinationen ÅKA och BUR.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Går ju tyvärr inte, inget baksäte som sagt, och han är på tok för stor att ha i framsätet.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Går ju tyvärr inte, inget baksäte som sagt, och han är på tok för stor att ha i framsätet.

Men jag tänker på lastöglor där bak? Bara i min bil så finns det ett par olika.

Det är ju inte lika säkert som bur, men säkrare än lös i det stora utrymmet.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Fast de bälten för hund jag sett är liksom gjorda för att hakas i ett bilbälte? Jag har antagig att det är för att få just bilbälteseffekten, dvs att det rullar ut en bit innan det slår stopp?

Helst skulle jag ju vilja lösa det så han kan åka i buren, få honom att inse att det inte är något att stressa upp sig för? Fast jag vet inte hur?

Det tycks ju vara just kombon åka + bur. Buren i sig tycks han ju tycka är helt okej både att hoppa in i och att vara i. Och åka bil tyckte han iaf om tidigare (har ju inte provat köra honom utan bur sen jag skaffade den iofs). Så det är något med åka + bur, VAD kan jag inte begripa för mitt liv dock? =/
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Fast de bälten för hund jag sett är liksom gjorda för att hakas i ett bilbälte? Jag har antagig att det är för att få just bilbälteseffekten, dvs att det rullar ut en bit innan det slår stopp?

Helst skulle jag ju vilja lösa det så han kan åka i buren, få honom att inse att det inte är något att stressa upp sig för? Fast jag vet inte hur?

Det tycks ju vara just kombon åka + bur. Buren i sig tycks han ju tycka är helt okej både att hoppa in i och att vara i. Och åka bil tyckte han iaf om tidigare (har ju inte provat köra honom utan bur sen jag skaffade den iofs). Så det är något med åka + bur, VAD kan jag inte begripa för mitt liv dock? =/

Kan det vara viberationer? En del hundar blir bara åksjuka i vissa bilar.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Jag har funderat åt det hållet, bilen ska in på koll på verkstad i veckan nu då jag tycker den börjat vibrera i högre farter. Och om han kanske känt av något sånt lååångt tidigare.

Men annars borde det ju vibrera lika mycket mer bur som utan bur tycker man, det är ju samma bil som han åkt finfint i innan?

Eller så är det att han känner sig 'instängd' och får lite klaustrofobi just under åkande, men känns ju också konstigt just iom att han ibland vid sällsynta tillfällen lyckas koppla av.

Är det något som är fel på bilen nu, t ex vibrationer, ngt ljud han hör etc så är det ju förhoppningsvis avlöst så. Eller så har han 'lärt sig' att det är läskigt, eller om det är typ klaustrofobi. Men det BORDE ju gå att träna bort tycker jag, men blir för mitt liv inte klok på hur. Funderat på att ta in buren och ha den som 'myskoja', fast känns tveksamt om det hjälper då han utan problem ligger i buren i bilen och är helt lugn och tillfreds, bara bilen står still liksom.. =/
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Men jag tänker på lastöglor där bak? Bara i min bil så finns det ett par olika.

Det är ju inte lika säkert som bur, men säkrare än lös i det stora utrymmet.


Jag tänkte samma sak.

Ts. Det finns ju linor som expanderar, en sån kan du ju binda selen i så blir det inte ett ryck direkt.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Frågan är om man törs det, funderat lite, och om man binder i lastögla blir det ju väldigt nära ett fönster hur man än beter sig. Risken att fara runt som en pingisboll är ju absolut mindre än om han har hela utrymmet, men om man har otur, åker ut genom rutan men blir hängande (och gärna sprattlar lite).. :crazy:

Så, bälte känns som nej, utan då får han endera åka stoort igen, eller om man på något vis kan få honom att åka mer avslappnat i buren..?
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Jag tror på långsam invänjning. Ta in buren och använd mycket inne, sen kan du använda den kortare turer i bilen och sen förlänga. Tycker inte heller att bälte är en bra lösning egentligen (trots att jag använder det till min egen), speciellt inte nu när du faktiskt inte har bälte till hunden. En expanderlina går av vid krock.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Men tror du det gör skillnad då? Ta in buren alltså?

Han hoppar ju hur glatt som helst in i den, sitter lugnt kvar när man stänger (och omvänt, sitter lugnt kvar när man öppnar, tills man säger varsågod). Och ligger hur gärna som helst i den helt avslappnad när bilen står still, oavsett om det är 'direkt' (utan att ha åkt), eller efter att ha åkt.

Sen det där med korta turer, han börjar ju flåsa omedelbart, skulle en kort tur förbättra, eller är risken att han vänjer sig vid 'snart över'? Jag hr ju tyvärr inte möjligheten att under X tid enbart åka korta turer överlag, däremot kan jag ju göra så att det bara blir korta turer i bur, men velat lite då det känns som han då kommer vara lika stressad i buren, och lära sig 'snart slut' (om han åker bur för kort tur, och utan bur för alla andra alltså, att han lär sig redan beroende på var han hoppar in hur vi ska åka?)

Fan, hade varit mkt lättare om det varit buren i sig han inte gillat..
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Det finns ju sådant där jox man sprutar för att hundarna ska slappna av lättare. Det kanske kan vara värt att testa?
Jag är skeptisk men det sägs fungera.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

vad händer om han ligger i buren och du bara startar bilen? Om han är lugn när du gör det, vad händer om du verkligen skulle smyyyga iväg med bilen? Du kanske kan låna bil av någon bekant och kolla om du får samma reaktion i den. Mest för att sätta fingret på om det är buren eller specifikt din bil som stressar upp honom...

Att sätta fast min hund i ringarna som finns på golvet i skuffen skulle jag aldrig göra på precis samma sätt som jag aldrig skulle surra fast mina framtida barns babyskydd i dessa.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Men annars borde det ju vibrera lika mycket mer bur som utan bur tycker man, det är ju samma bil som han åkt finfint i innan?

Det kan ju vara så att burens material ger ifrån sig ett ljud av vibrationerna och därmed skapar ett obehag för honom. Du kanske inte hör det men han gör nog det. Det kan ju bli kraftigare vibrationer beroende på burens form, material, hur den är fastspänd, vart den är fastspänd osv.

Har du provat att kanske flytta på buren till någon annan plats i bilen? Han kanske ligger för nära en del av bilen som låter för mycket för honom.
Har du provat att ge honom ett märgben eller liknande som han kan få tugga på under resan?
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Det finns ju sådant där jox man sprutar för att hundarna ska slappna av lättare. Det kanske kan vara värt att testa?
Jag är skeptisk men det sägs fungera.

Sådana där DAP menar du typ? Nej, det har jag inte tänkt på. Det skulle man ju kunna prova, ska till vet imorgon, vet han säljer sådana så kan ju kolla upp då!

Jag är också skeptisk, men prova går ju. Jag har lekt med tanken på att ge honom lite lugnande och se om det hjälper, fast inte gjort det, det löser ju liksom inget och i 9 fall av 10 när vi åker är det ingen bra ide han är 'på lugnande' när han kommer fram. (Dessutom tål han extrema doser har vi märkt hos vet).

Men sådan DAP är ju inte lugnande som i sederande, utan bara 'trygghetgivande' - om det funkar.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

vad händer om han ligger i buren och du bara startar bilen? Om han är lugn när du gör det, vad händer om du verkligen skulle smyyyga iväg med bilen? Du kanske kan låna bil av någon bekant och kolla om du får samma reaktion i den. Mest för att sätta fingret på om det är buren eller specifikt din bil som stressar upp honom...

Att sätta fast min hund i ringarna som finns på golvet i skuffen skulle jag aldrig göra på precis samma sätt som jag aldrig skulle surra fast mina framtida barns babyskydd i dessa.

Får inte in buren i någon annans bil dessvärre, så då blir det test utan bur, och då vet man ju inte hur mkt det ger, eller jo om man jämför med min bil utan bur då. Men jag skulle kunna låna mammas bil t ex. Hon har en exakt likadan bil som mig dessutom (fast ej LB-reg), så då kan man ju få svar på om det är något som (hänt) med just MIN bil också, om inte bildoktorn hittar något på torsdag.

Inte tänkt på vad som händer om jag bara startar bilen faktiskt, kan prova imorgon!
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Det kan ju vara så att burens material ger ifrån sig ett ljud av vibrationerna och därmed skapar ett obehag för honom. Du kanske inte hör det men han gör nog det. Det kan ju bli kraftigare vibrationer beroende på burens form, material, hur den är fastspänd, vart den är fastspänd osv.

Har du provat att kanske flytta på buren till någon annan plats i bilen? Han kanske ligger för nära en del av bilen som låter för mycket för honom.
Har du provat att ge honom ett märgben eller liknande som han kan få tugga på under resan?

Han får inte äta tugg och ben nu, så inte provat och kan inte nu heller - annars var det bra ide, han gillar ju ben.

Flytta buren kan jag ju däremot, tror jag. Det finns ju plats inåt bilen, närmare lastgallret, nu är den allra längst bak. Måste kolla så jag får upp den inne i bilen bara, sån grind som öppnad uppåt, som bakluckan. Men går den bara öppna så jag får in hunden kan jag ju lätt skjuta in den till lastgallret, då åker han mycket längre in, och längre från bakaxeln och bakhjulen. Ska prova!
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

skramlar buren? jag tycker det låter konstigt att han ligger lugnt i buren när bilen står stilla men blir stressad när du kör.

min hund fick någon sorts panikattack en gång när vi körde, plötsligt märkte jag hur hela han bara skakade och hässjade våldsamt. vi stannade och jag tog ut honom ur bilen och då var han helt lugn igen. när jag släppte in honom i bilen igen märkte jag att en list till dörren hade hamnat på sniskan. jag rättade till den och vi körde vidare utan problem. kanske hade det uppkommit något läskigt ljud/vibration pga att listen var sned? de hör ju på frekvenser som vi inte hör.
 
Sv: Flåsar oavbrutet i bilen - jag blir tokig

Buren är helt skrammelfri. (Jag är allergisk mot skrammel och småljud, brukar höra när ingen annan ens hör, och jag hör inte ett smack från buren)

Däremot är det ju möjligt, fast känns lite knasigt att det inte blivit värre nu då, Viktors reaktion alltså, att han hört något som inte jag hört. Nu, sen några dagar, så tycker jag bilen vibrerar aningens i höga farter, och har en högre ljudnivå i kupén än normalt. Inte missljud, utan bara 'förstärka normalljud'. Den ska kollas hos bildoktorn på torsdag. Så rent teoretiskt, så skulle det ju kunnat ha börjat i maj, precis samtidigt som jag skaffade buren, och det han reagerar på. Fast det känns just väldigt långsökt att det ska ha sammanträffat med buren. Men säker kan man ju aldrig vara.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 171
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Min kisse, sibirisk Kastrerad hane 1,5 år, har aldrig haft problem att åka bil. Haft samma bur sen vi hämtade honom från uppfödaren och...
Svar
8
· Visningar
974
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Om jag vill slippa betala för parkering när jag åker till jobbet så kan jag ställa mig på en gratis infartsparkering som ligger ca 15...
Svar
3
· Visningar
1 932
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp