K

KHARISHNA

Hej hallå!
Jag var på volten och red i går då min häst börjar flåsa....Hon går jätte samlat å fint (bättre än på länge!) och jobbar bra. Hon galopperar bättre än någonsin utan några protester men flåsar!!
Även i dag när jag var ute å red så flåsade hon mest i galoppen men på volten gjorde hon deet även i traven.
Vad kan nu detta bero på? Hon är 15 år och har aldrig gjort så förrut?
Tog tempen men inget märkvärdigt, hon brunstar just nu men det kan väl inte ha något med det att göra?
Någon som har någon ide?
 
Hmmm.. om hon krullar ihop nacken mycket så kan hon ju kanske få lite svårt att andas?
Annars kanske hon liksom flås/frustar för att det är kul och härligt jobbigt att göra rätt?
Sen fick jag höra av vet. att islandshästar har ett speciellt sätt att andas, att de ibland liksom flåsar ur sig, utan att det är nått speciellt... Vet ju inte vad du har för en pålle.. Gissar bara :)
 
Har du aachennosgrimma? Prova att rida utan nosgrimma, eller utan den nedre nosgrimman(om du har en sådan), så får hästen nog lättare att andas.
 
Var är hon i fällning/pälssättning? Min pålle blir vissa år mkt sliten vid pälssättning och flåsar som om han vore totalt ur kondition, brukar försvinna när pälsen är satt.
 
Precis så betedde sig min häst. Han gick som en klocka, pigg o glad men började helt plötsligt flämta vid ansträngning vilket han inte gjort tidigare. Jag tog blodprov och det visade sig att värdena på de vita blodkropparna var försämrade = någon typ av infektion. Han är faktiskt fortfarande ej bra,trots vila, så nu skall jag gå vidare med nya blodprov för att hitta orsaken.
/M.
 
jo om det bara skulle vara det!
Till saken hör att jag bara rider med "sidostyckena" lixom....inge pannband eller nåt!...
Hoppas att det är det där med pälssättningen för hon har ju börjat sätta lite päls...Det där med blodkropparna lät inge roligt. Är det något allvarligt?
Jag ska nog ta det lugnt ett tag framöver å se hur det utveklas, skritta bara eller nått.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 486
Senast: Smulu
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 906
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 909
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp