Flåset.......

swemale

Trådstartare
Mitt "flås" (kondition) är under all kritik.... Dessutom är jag 55+ till åren. Vad ska/bör jag träna för att någorlunda snabbt få en bättre kondis.... Spinning, Löpning, allmän jympa på friskis....eller nåt annat.... Vad har den samlade kloka Buke expertisen för tips....
 
Varför inte prova de olika exemplen du tog upp?
Den bästa träningen är den som är rolig!

Och, var inte för ivrig. Är du otränad så är det bäst att ta det stegvis så du inte drar på dig skador i onödan.
 
Friskis har jag världens fördomar om så där skulle åtminstone inte JAG sätta min fot! Tycker att det känns alldeles för opersonligt och inget utbud som tilltalar mig.
Vart bor du?
Kolla upp om det finns något "Nordic wellness" där du bor, och om de erbjuder Afro - i så fall rekommenderar jag det så hääääär starkt!
Där började jag min resa mot bättre flås ;)
Vet att de har LesMills också, och de är ju bra på så vis att de finns i alla varianter beroende på vad man behöver/vill göra. Plus att man kan anpassa efter sin nivå och dagsform.
BodyJam som jag går på 3 ggr/v har fått upp mitt (tidigare katastrofala) flås ordentligt!
På de passen finns människor i alla åldrar och former (:p)
Och alla verkar ha lika roligt :D

Föredrar gruppträning p.g.a gemenskap, energi och kunniga ininstruktörer, vilket ju ger bra förutsättningar även för nybörjare jag skulle rekommendera ett sådant ställe framför friskis alla dagar i veckan! :p
NW finns lite överallt i sverige.
Fitness24seven erbjuder liknande till låga priser men är inte helt säker på om jag hört något positivt om dem :)
Inget direkt negativt heller förvisso.

Jag tränar dock inte på något av dessa ställen så jag kan inte tala av erfarenhet.
Men LesMills-programmen ser ju likadana ut överallt :)
 
Det enklaste är ju att börja med promenader och sen utöka gradvis med att jogga kortare sträckor som förlängs efter hand.
 
Mitt "flås" (kondition) är under all kritik.... Dessutom är jag 55+ till åren. Vad ska/bör jag träna för att någorlunda snabbt få en bättre kondis.... Spinning, Löpning, allmän jympa på friskis....eller nåt annat.... Vad har den samlade kloka Buke expertisen för tips....

Spinning med pulsklocka.
 
Och jag säger Friskis! Det är ett superroligt sätt att skaffa kondis och strama upp kroppen lite.
 
Tränar jag inomhus så är det Friskis som gäller... allt annat är i dagens läge otänkbart... Fullständigt meningslöst att betala 4500-5500 för ett årskort när man kan få det för halva priset....

Problemet är att jag tränar styrka regelbundet, jag spinner.... men får inte upp flåset....100 m löpning och jag faller halvdöd ner till marken (känns det som i allafall)....:crazy:
 
Andas du ordentligt? Andas man inte ordentligt får man av uppenbara skäl dålig ork. Jag har själv haft det problemet och har fått bli uppmärksam på hur jag andas.

För mig har simning varit jättebra, tycker att det byggde upp min kondition rätt fort, och då har jag ändå inte tränat särskilt mycket högtempo eller intervaller, utan bara lagt in det då och då när det känts kul.
 
Jag avskyr gruppträningar. Gillar promenader och simning. Simning (på riktigt-simning, inte skvätta runt lite fisförnämt utan att blöta ner håret) är superbra för flåset och skonsamt för lederna. Det gäller att ta i så att man börjar svettas och flåsa!
 
Mitt "flås" (kondition) är under all kritik.... Dessutom är jag 55+ till åren.

Börja med promenader? Och simning?

Promenader är enkelt och bra, när man får upp flåset där efter ett tag, kan man alltid börja jogga om man vill det. Och det kan göras i lagom takt, no need för att hetsa igång nåt superflås direkt. Det är då skador och andra otrevligheter kommer som ett brev på posten.
 
Problemet är att jag tränar styrka regelbundet, jag spinner.... men får inte upp flåset....100 m löpning och jag faller halvdöd ner till marken (känns det som i allafall)....:crazy:

Det låter som att du börjar i för högt tempo? Att värma upp är viktigt, även om det går riktigt långsamt i början. Du kan ex. börja med att gå i raskare tempo i 0,5-1 km som uppvärmning :)
 
Problemet är att jag tränar styrka regelbundet, jag spinner.... men får inte upp flåset....100 m löpning och jag faller halvdöd ner till marken (känns det som i allafall)....:crazy:
Man ska inte springa så man faller halvdöd ner. När jag sprang så gick jag en bit, sen joggade tills jag blev andfådd och pulsen steg (i början innebar det bara 10-20 steg), då avbröt jag och promenerade tills andningen var normal igen, sen joggade igen och så där höll jag på. Fick rätt fort upp konditionen så. Intervaller is the shit! :D
 
Jag säger som andra att det först och främst är viktigt att hitta en träningsform som passar dig. Jag är själv ingen löparmänniska och klarar inte av det i längden just för att jag tycker att det är så oerhört jobbigt mentalt. Jag har ändå plågat mig själv i flera omgångar, för det ska ju vara skönt, nyttigt och härligt att springa! Först på senare dar har jag insett att jag inte klarar av det långa, enformiga träningssättet som löpning ofta är - det är då min hjärna blir uttråkad och börjar skrika till kroppen hur jobbigt det är och hur dålig jag är som inte orkar mer, och sedan är den onda cirkeln ett faktum.

Själv är jag ett stort fan av HIIT-träning, som är en sorts högintensiv intervallträning. Googla t.ex. Metafit, Tabata och Insanity workout så får du en idé om vad det innebär. Det passar mig som handen i handsken, då det får upp flåset rejält och intensivt samtidigt som jag aldrig hinner fastna i den där onda tankecirkeln eftersom att det är korta perioder innan det händer något nytt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 318
Senast: IngelaH
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 317
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 055
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp