Flåsig häst

Habina

Trådstartare
Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde utredas.

Först lite bakgrund. Jag köpte min häst som åring 2008 och de första fem åren tränades hon mot distansritt. Innan hon var inriden handlade det mest om miljöträning och tex kunna dricka på kommando.

Men så småningom började vi träna mer målmedvetet och då noterade jag att hon aldrig kom under 80 spm oavsett hur mycket jag skrittade. Det krävdes alltid att jag satt av och spände upp sadelgjorden för att hon skulle gå ned i puls.

Sen efter diverse turer blev det hoppning och fälttävlan som var mer vår grej och då blev det naturligt nog mindre trav och mer galopp i träningen. Även då noterade jag att hur vältränad hon än var, så gick hon aldrig under 80 spm mellan galoppintervallerna.

Efter en lättare hälta i sommar fick vi ett tufft igångsättningsschema av veterinär, där hon efter tre veckor skulle ridas en timme varav 15 min trav och 2 min galopp. Då noterade jag att hon även flåsar ganska mycket. Jag kan skritta henne i rask skritt så hon flåsar så hela vagnen (när jag kör) böljar fram och tillbaka.

Nu är vi ännu mer igång, hon galopperade 2x1 km för ett par veckor sen (24-26 km/h) och häromveckan travade hon nonstop 50 min (10-12 km/h).

Men trots detta, så fort hon galopperat eller att jag pushat henne att gå snabbare i skritt eller trav, så flåsar hon. Det känns liksom konstigt att ha en häst som flåsar sig igenom en hel hoppträning, fast det är mycket tid med bara skritt mellan övningarna.

Jag nojar över att nåt är fel, samtidigt har hon som sagt alltid varit såhär. Kan det vara så ”enkelt” att vissa hästar inte kommer ned i puls och andning förrän de är färdiga med träningspasset?

Eller är jag helt ute och cyklar och hon är inte alls så vältränad som jag tror?
 
Är det någon skillnad på årstid? Dvs är det värre när hon är i full vinterpäls?
Mina, speciellt ena var totalt superseg häromdagen och blev lite mer flåsig än han brukar. Insåg då att han hade himla tjock päls, och i kombination med "värmen" nu så påverkar det ju ork och flås väldigt mycket.

Jag kan inte bedöma hur vältränad din häst är, men de 15 min trav, hur är de fördelade på passet?
Jag tycker ju spontant att alla hästar borde komma ned i puls under arbetspasset om man lägger in en längre skrittpauser men har å andra sidan inte kollat dem med pulsmätare...
Det kan också krävas ganska lång skritt om de hunnit bli ordentligt flåsiga och varma.
 
Är det någon skillnad på årstid? Dvs är det värre när hon är i full vinterpäls?
Mina, speciellt ena var totalt superseg häromdagen och blev lite mer flåsig än han brukar. Insåg då att han hade himla tjock päls, och i kombination med "värmen" nu så påverkar det ju ork och flås väldigt mycket.

Jag kan inte bedöma hur vältränad din häst är, men de 15 min trav, hur är de fördelade på passet?
Jag tycker ju spontant att alla hästar borde komma ned i puls under arbetspasset om man lägger in en längre skrittpauser men har å andra sidan inte kollat dem med pulsmätare...
Det kan också krävas ganska lång skritt om de hunnit bli ordentligt flåsiga och varma.

Nä, ingen skillnad på årstid. Hon är dessutom helklippt för första gången nånsin denna säsong, så det är inte pga värmen.

De 15 min var när hon var under igångsättning, så de var uppdelade på 1-5 min lite som det passade under passet. Nu har hon som sagt travat 50 min nonstop utan problem och jag travar oftast 10 min som uppvärmning innan jag galopperar vid de flesta av våra pass.
 
En sån häst hade vart intressant faktiskt att jobba med pulsband för att se vad som händer hela tiden under passet. Känns märkligt att hästen blir flåsig trots rejäl träning då borde konditionen var god. Ja menar räcker för min vallack med bra grundkondition att gå 2-3 pass intervaller sen är han oftast uppe i samma kondis som innan han vilade, så en häst med bra grund kondition borde inte tappa så mycket på att vila helt enkelt om den blir tvungen till de.
 
En sån häst hade vart intressant faktiskt att jobba med pulsband för att se vad som händer hela tiden under passet. Känns märkligt att hästen blir flåsig trots rejäl träning då borde konditionen var god. Ja menar räcker för min vallack med bra grundkondition att gå 2-3 pass intervaller sen är han oftast uppe i samma kondis som innan han vilade, så en häst med bra grund kondition borde inte tappa så mycket på att vila helt enkelt om den blir tvungen till de.

Hur menar du med pulsband? Jag har haft pulsmätare på henne, så jag har koll på arbetspuls och maxpuls. Men jag kanske ska testa igen nån dag.

Vila har hon inte gjort sen i somras. Sist hon gjorde liknande träning som nu red vi en femdagarskurs fälttävlan. Då tänkte jag dock inte på hur mycket hon flåsade, men pulsen betedde sig likadant.
 
Låste trådstarten en gång till.
Flåsar hon i skritt alltså?
Innan ni börjat trava eller galoppera?
Hur tung är vagnen och hur mycket motlut är det isf där ni skrittar?

Jag tycker att från det jag tolkar i dina inlägg kanske det behöver kollas upp i så fall? Om det inte är konditionen som brister då.
Hur är det om du longerar, Löslongera eller tömkör?
 
Jag upplever att det är stor skillnad på raser/typ av häst i alla fall. Min fullblodskorsning kommer ner till normal andning extremt fort efter en galopp. Skritt några meter så är näsborrarna små igen och hästen lugn trots full vinterpäls. Halvblodet som sambon rider har ofta näsborrarna uppspärrade och flåsar hela vägen hem trots att den hästen tränas och rids mer/hårdare samt är klippt.
 
Hur menar du med pulsband? Jag har haft pulsmätare på henne, så jag har koll på arbetspuls och maxpuls. Men jag kanske ska testa igen nån dag.

Vila har hon inte gjort sen i somras. Sist hon gjorde liknande träning som nu red vi en femdagarskurs fälttävlan. Då tänkte jag dock inte på hur mycket hon flåsade, men pulsen betedde sig likadant.
Pulsband som sitter på hästen under träning 👍🏻 Så du kan se i real tid vad som händer inte bara bara lägsta och högsta utan hur den beter sig under tiden. Ja men då har du ju prövat de! Tänkte om pulsen hoppar upp och ned under tiden hästen tränar. Grannes häst har sedan hen red in den vart flåsig, oavsett hur mycket de ridit eller inte. Av en ren slump så upptäckte de i somras problem med hjärtat. Och hen har tidigare vart iväg flera gånger för att hästen just inte kändes som konditionen blev bättre. Och de här gången var de inne för något helt annat när veterinären lyssnade på hjärtat och upptäckte de.
 
Har du undersökt hjärtat?

Min häst har problem med att hon flåsar mellan maj-oktober. Det är sannolikt någon typ av säsongsallergi och veterinären konstaterade efter mängder av tester att hon var känslig för en viss typ av flugor. Det är dock osäkert om det är flugorna eller om det finns ytterligare och/eller andra orsaker. Mysteriet är att min häst inte blir bättre av kortison, som ju ordineras och skall hjälpa mot allergi.

Men det jag vill komma till, var att jag har gjort research som en tok eftersom det tog ett bra tag innan vi kom fram till det.

Det jag läst mig till är att respiratory problems, RAO, kan bero på så många olika faktorer.

Hjärtat är ovanligt, men det förekommer. Likaså görs ibland BAL- tester, med vävnad från lungorna för att hitta ev förändringar eller infektioner.

Nu är min hästs problem så milda att jag vilat från att utreda mer, hon fungerar trots allt.

Men det jag har läst och läst och läst till ögonen blödde för att lära mig om orsaker. Det är mycket komplext!
 
Låste trådstarten en gång till.
Flåsar hon i skritt alltså?
Innan ni börjat trava eller galoppera?
Hur tung är vagnen och hur mycket motlut är det isf där ni skrittar?

Jag tycker att från det jag tolkar i dina inlägg kanske det behöver kollas upp i så fall? Om det inte är konditionen som brister då.
Hur är det om du longerar, Löslongera eller tömkör?

Hon flåsar när jag kräver att hon skrittar snabbare än hennes vanliga skritt, tänk typ powerwalk. Det tar såklart längre tid att börja flåsa i skritt än efter galopp, men när hon väl kommit igång i flåsandet slutar det inte.

Hon gör det oavsett om jag rider eller kör. Vagnen är normaltung och det är platt här.

När jag longerar eller löshoppar är det likadant, det är så att säga först när jobbet är över (inkl skritt vid hand) som hon slutar flåsa.
 
Jag upplever att det är stor skillnad på raser/typ av häst i alla fall. Min fullblodskorsning kommer ner till normal andning extremt fort efter en galopp. Skritt några meter så är näsborrarna små igen och hästen lugn trots full vinterpäls. Halvblodet som sambon rider har ofta näsborrarna uppspärrade och flåsar hela vägen hem trots att den hästen tränas och rids mer/hårdare samt är klippt.

Intressant! Jag blev ju lite fundersam igår när vi red ihop med en islänning som absolut inte är igång lika mycket som min häst, som flåsade mycket mer efter att vi galopperat, men som gick ned i normal andning ganska fort, medan min flåsade vidare.
 
Pulsband som sitter på hästen under träning 👍🏻 Så du kan se i real tid vad som händer inte bara bara lägsta och högsta utan hur den beter sig under tiden. Ja men då har du ju prövat de! Tänkte om pulsen hoppar upp och ned under tiden hästen tränar. Grannes häst har sedan hen red in den vart flåsig, oavsett hur mycket de ridit eller inte. Av en ren slump så upptäckte de i somras problem med hjärtat. Och hen har tidigare vart iväg flera gånger för att hästen just inte kändes som konditionen blev bättre. Och de här gången var de inne för något helt annat när veterinären lyssnade på hjärtat och upptäckte de.

Nä, pulsen är väldigt jämn beroende på vilken gångart hon går i. Det är bara att den aldrig går ned under 80 spm vad jag än hittar på. Ett tag tränade vi mycket lågpulsjobb, då höll den sig stadigt på 130 spm i trav på plant underlag. Sen när vi jobbade med fartlek kom vi upp i dryga 200 spm, men hon var ändå relativt snabbt nere under 100 igen, bara hon fick skritta. Det är liksom bara den där sista dippen (plus andningen) som gnager i mig.

Hjärta och lungor kollas ju vid vaccinering, men frågan är hur mycket som hörs då...
 
Individuella variationer kan ju finnas men kanske läge att i alla fall ringa en veterinär och rådfråga. Gissar att den i så fall lyssnar på lungor och endoskoperar för att se om det är mkt slem eller rött och irriterat? Det brukar vara en bra start.
 
Har du undersökt hjärtat?

Min häst har problem med att hon flåsar mellan maj-oktober. Det är sannolikt någon typ av säsongsallergi och veterinären konstaterade efter mängder av tester att hon var känslig för en viss typ av flugor. Det är dock osäkert om det är flugorna eller om det finns ytterligare och/eller andra orsaker. Mysteriet är att min häst inte blir bättre av kortison, som ju ordineras och skall hjälpa mot allergi.

Men det jag vill komma till, var att jag har gjort research som en tok eftersom det tog ett bra tag innan vi kom fram till det.

Det jag läst mig till är att respiratory problems, RAO, kan bero på så många olika faktorer.

Hjärtat är ovanligt, men det förekommer. Likaså görs ibland BAL- tester, med vävnad från lungorna för att hitta ev förändringar eller infektioner.

Nu är min hästs problem så milda att jag vilat från att utreda mer, hon fungerar trots allt.

Men det jag har läst och läst och läst till ögonen blödde för att lära mig om orsaker. Det är mycket komplext!

Hjärtat är inte mer undersökt än vad som görs vid sedering. Jag har ju inte grävt i det här nåt, utan mest accepterat att hon inte går ned i puls.
 
Individuella variationer kan ju finnas men kanske läge att i alla fall ringa en veterinär och rådfråga. Gissar att den i så fall lyssnar på lungor och endoskoperar för att se om det är mkt slem eller rött och irriterat? Det brukar vara en bra start.

Borde de inte hosta om de har mycket slem?

Ja, ska ta en diskussion med veterinär, då det efter den här tråden känns som det inte räcker med att det kan vara normala variationer.
 
Borde de inte hosta om de har mycket slem?

Ja, ska ta en diskussion med veterinär, då det efter den här tråden känns som det inte räcker med att det kan vara normala variationer.
En av mina "harklar/knorrar" sig mest när han bara har strax över normalintervallet i slem.
Han är utredd, och bra för det mesta men 0,25-1 gång årligen kan han få hosta någon vecka, bara det att ingen lyckats klura ut varför.
Däremot är han endoskopera även när hosta inte varit aktiv men då han harklar lite (mina dock inte hur långt efter aktiv hosta det var, men slem fanns det).
Han var fullpälsad på ett vet besök i uppvärmt och vet blev orolig för flåsande isf fokusera på det vi vår där för riktigt..
Skönt att ha ordentlig utredning i ryggen trots att det är så sällsynt att han får det.
Vi vet inte 100% varför, men om det hängde i längre eller kom mer frekvent skulle jag återkomma...
 
Hjärtat är inte mer undersökt än vad som görs vid sedering. Jag har ju inte grävt i det här nåt, utan mest accepterat att hon inte går ned i puls.
Det som händer vid hjärtproblem är att lungorna inte får tillräckligt med syre, vilket då beror på att hjärtat är insufficient.

Jag skulle be om blodprov för att iaf utesluta hjärtmuskelinflammation/hjärtsvikt eller annat som påverkar hjärtats funktion.

Man kan göra ekg och röntga lungorna också, men vad jag vet kan man få en del information bara genom blodprov.
 
Det som händer vid hjärtproblem är att lungorna inte får tillräckligt med syre, vilket då beror på att hjärtat är insufficient.

Jag skulle be om blodprov för att iaf utesluta hjärtmuskelinflammation/hjärtsvikt eller annat som påverkar hjärtats funktion.

Jag har ändå tänkt göra blodprov för PPID, så ett till rör gör ju ingen större skillnad. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 853
Senast: Noranovala
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 334
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp