Bukefalos 28 år!

Flaskmatning till Lamm

D

Deutzia

Jag har 2 lamm som är födda i lördes den 21/2! Men så har den riktiga ägaren tvingat takan att stå kvar så lammen får mat. Och idag kom dom hem hit. Och nu ska dom bli flask matad.

Hur många timmar i mellan ska de vara?
Hur ska man gör och hålla om dom?

// Madde
 
Sv: Flaskmatning till Lamm

Använd nappflaskor för lamm, alt för bebisar om de är mkt små. Ersättning finns på granngården. Vi hade två flasklamm förra året. De var mkt små från födseln, och vid den åldern matades de fri mängd varannan timme dagtid + ett par ggr på natten. Kanske kan man göra annorlunda på normalstora lamm som uppenbarligen fått en bättre start med flera dagar med tackans mjölk.

När lammen väl förstått vart mjölken finns så behöver du bara hålla i flaskan med nappen nedåt, så sköter de resten själva.
En ide vore väl att ha en lammbar så ni slapp mata hela tiden.
 
Sv: Flaskmatning till Lamm

Där jag jobbar matas lammen varannan timme (dygnet runt) med råmjölk i minst 2 dagar, sedan blir det var fjärde timme (dygnet runt) någon vecka eller mer för att sedan ha fri tillgång på kall mjölkersättning i lammbar... Detta funkar jätte bra för oss. Det brukar bli ett 20-tal flask lamm per lammning, ca 250 tackor varje omgång!

Lycka till med lammen :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
991
Senast: Praefatio
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 169
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp