Bukefalos 28 år!

Flaxande ben?

Jennifer

Trådstartare
Till att börja med är jag inte helt säker på att den här tråden hamnat rätt, om inte vore det snällt att flytta den.

När jag rider flaxar mina ben otroligt mycket. Jag kan verkligen inte hålla underskänkeln stilla.:o
Jag vet inte vad jag gör för fel. Det spelar ingen roll vilken sadel jag rider i heller. Utan underskänkeln lever sitt eget liv.

Någon som har något tips på hur man botar detta. Hur man får skänkeln att inte flaxa?:confused:

Det ser verkligen ut som att jag driver min häst framåt hela tiden med en hackande skänkel. Jag önskar mig ju sånna stilla stadiga skänklar..
 
Sv: Flaxande ben?

Välkommen i klubben, jag tycker att de är så för mig med:)
Har dock inga bra lösningar, får se om någon annan har:)
 
Sv: Flaxande ben?

kniper du med knän/lår?

Sätt fast stigbygeln med en rem i sadelgjorden så blir du så illa tvunget att sitta stilla. Jag hade problem i hoppningen med att underskänklarna for bak i språnget, fick detta tips att sätta fast stigbygeln å red så ett tag å då kan man inte knipa nånstans :)
 
Sv: Flaxande ben?

Hade jag också problem med förut. Först så satte jag fast stigbyglarna vid sadelgjorden. Det funkade ju, men det var så jobbigt att hålla på och knyta upp och knyta fast hela tiden :angel: Nu har jag dom under kåpan. Min skänkel blir stadig, den "hackar" inte och glider inte bakåt heller :D
 
Sv: Flaxande ben?

Tänkte bara säga att det inte är så säkert att sätta fast stigbylarna... De har ju skrivit in i TR att man inte får ha det så på tävling, just för risken att tex hamna under hästen om den skulle gå omkull... :crazy:

TS: Vad säger din tränare? Det är jättesvårt att säga varifrån saker som den här kommer utan att se ryttaren först, men jag kan tänka mig att jag håller med anni001. Tänk dig att du sänker knäna och genom det får en sänkt häl, och känn efter att du har ett visst stöd i stigbygeln. Det kan också vara bra att tänka att skänkeln ska "värmas" av hästen, utan att man klämmer...

Vet som sagt att det här mycket väl skulle kunna vara helt åt väggarna, men hoppas det hjälper lite...

Lycka till!
 
Sv: Flaxande ben?

Tänkte bara säga att det inte är så säkert att sätta fast stigbylarna... De har ju skrivit in i TR att man inte får ha det så på tävling, just för risken att tex hamna under hästen om den skulle gå omkull... :crazy:

Det är inte ändrat i dressyrtr utan är väl bara i hoppningen och fälttävlan som det är ändrat. Jag lyckas i alla fall inte hitta det i dressyren och har för mig att det var uppe en tråd om det när det precis blev ändrat där man kom fram till att det inte gällde dressyrryttarna.

Till ts:

Jag tycker också att det hjälper att sätta stigbyglarna under sadelkåpan istället.

Men när du rider tänk på att vinkla ut knäna. Oftast är problemet när skänklarna flaxar att man kniper sig fast med knäna istället för att sitta på hästen.
Du ska ha din vikt fördelad med 25% i varje stigbygel och 50% i din sits.
Och tänk på så att du inte har för långa stigläder för då är det också lätt att flaxa med skänkeln.

/Camilla
 
Sv: Flaxande ben?

Jag har haft samma problem som du. För mig löste sig genom att jag lärde mig att slappna av i ländryggen och nedre delen av magen. Så att du istället tänker dig att du tar upp rörelsen med bäckenet(?) istället för att det "går ut" i benen och fötterna. Sitt med hästen..

Hoppas detta "tänket" kan hjälpa dig det gjorde stor skillnad för mig.
Lycka till!
 
Sv: Flaxande ben?

Hej att spänna fast stigbyglar, underskänkel eller benen, är bra och det funkar på träning, oftast när man säger slappna av kom ner i sadeln är det då folk börja flaxa, att rida och spänna sig är inte bra hellre, man man ska hitta en balance mellan att ha kontroll på alla delar av musklerna men ändå inte spänna men se avslappnad ut det är svårt att lära sig och det tar tid, ett tips tycker jag är att kaske höja stigbylgel ett hack sp du kommer upp med en stagi´gare skönkel också, du kan även när du går prova känna och se om du kan kontrollera och spänna din underskänkel för att det är faktist den som ska spännan och släppas spänna och släppas när du rider och vill få hästen att röra sig är det så att hästen ej vill utföra rörelsen andvänder man skänkel eller sprren så igengtligen borde du hitta spänsten i din underskänekl sitta upp och kanske varanat steg hästen rör på sig spänna och släppa även rid med underskänkeln prova rid skänkelviknig med under skänkeln så hittar du tror jag, kom iihåg rak i ryggen huvudet upp händerna som du tog ett vatten glass, tåspetts kän och höft i rack linje då borde det gå hoppas det löser sig
 
Sv: Flaxande ben?

jisses vad din text blev jobbig att läsa utan punkter å stycken :D :D

Ang spänna fast stigbygeln så är det ju bara för träning och jag hoppade aldrig med dem fastsatta men efter bara ett par ridpass så lär man sin kropp hur det är man ska sitta, dvs inte knipa m knän å lår. Med fastsatta stigbyglar går det inte att knipa!
 
Sv: Flaxande ben?

För mig har det blivit en otrolig skillnad. Jag upplevde att min häst inte ville vara med och gå på en rak linje. Att vända rätt upp var helt jäklaomöjligt :crazy:
Vi började med att sätta fast en stigbygel, vilken skillnad :eek: Sen satte vi fast den andra för det var helt enkelt bekvämare. Att ha dem innanför är bekvämt, snyggt och man sitter såååå mycket stadigare :love:
 
Sv: Flaxande ben?

Om man knyter med balsnöre går det att rycka av om hästen tex skulle gå omkull.
 
Sv: Flaxande ben?

Som många redan har varit inne och nosat på här så är det så att du kniper med dina knän (eller lår och knän) När du kniper med knäna kan du omöjligt hålla underskänkeln stadigt intill hästen utan istället flaxar dom. Detta är ett mycket vanligt fel och jag har inget bättre tips till dig än att se till att ha en tränare som uppmärksammar felet och sedan: Träna, Träna och träna! Finns många idéer om hur man ska göra för att inte knipa med knäna, en grej kan vara att vinkla fötterna raktut från hästen, då är det omöjligt att knipa.

Ja, jag har lite svårt att hitta en lösning, jag har samma problem men jag tränar på det!
 
Sv: Flaxande ben?

Tack allihopa för era idéer.
Jag upplever det inte som att jag "kniper" med knän eller spänner benen.

Att sätta fast stigbyglarna är ju alltid en idé. Har inte provat det, då min häst vid vissa tillfällen är något labil.. :crazy: Men en bra dag kan man alltid prova. Någon dag då jag är modig!:D

Jag pratade med min tränare om mitt problem förra helgen, då satt jag dock på en annan häst, och hon kunde inte se problemet. Då kunde jag hålla skänkeln tillfredställande stilla. Hon tyckte vi skulle prova ändra längden på lädren, men det rann som mest ut i sanden.
I veckan då hon satt på min häst såg jag att hennes men också flaxade - så det är alltså inte bara mig det är fel på.

Men det är som bara att jobba på. Har av en tränare jag red för någon enstaka gång för många år sedan höra, att man skulle tänka att skänkeln ska ligga intill, som en blöt handduk klibbar fast på ryggen.

Har även problemet att då jag ligger intill förmycket med skänkeln blir den mer stilla - men hästen ligger på fram som ett ånglok.. Har inte funnit det där mittemellan.. :(
 
Sv: Flaxande ben?

Mina ben flaxar också... men bara på min häst :o
Rider jag någon annan häst så sitter jag helt still.

Kan vi skylla på hästarna :angel:
 
Sv: Flaxande ben?

Jag tänker det som att rörelserna från hästen måste "komma ut" någonstans. Jag vet många personer som nickar med huvudet eller "skumpar" med händerna och skulle gissa att det är av samma orsak som dina underskänklar inte kan vara stilla. Du låter det komma ut genom fel kroppsdel så att säga. ;) Låt "skumpet" komma ut via bäckenet och magen istället! Tänk dej att det är där du ska följa med hästens rörelse, där den får slippa ut, och inte genom dina underskänklar.
 
Sv: Flaxande ben?

Det låter kalasbra! Vi skyller på hästarna!! :D

och alla er andra:
Idag ska jag prova, allt! Knyta fast(om hästen inte är mer vild än tam), slappna av, korta och länga stigläder, försöka få rörelsen att komma ut någon annanstans.. För fötterna ska jag lära mig att hålla stilla! Nu jäklar!!:devil:
 
Sv: Flaxande ben?

Något som jag gör men inte borde göra (:devil:) är att jag trampar ner hälen, vilket gör att jag skjuter fram fötterna yttepyttelite. :cool:
Vilket betyder att allting svajjar fram och tillbaka, även överlivet.

Så hade jag vart du sa hade jag ridit som vanligt och försökt komma på vad du gör för fel. Det är alltid enklare att rätta till något när man är medveten om felet, istället för att testa. Vilket säkert också funkar men tar längre tid, eftersom man inte vet. :p Ack vad klockan är mycket *trött*
 
Sv: Flaxande ben?

Jag tycker oftast att flaxande skänklar beror på spänningar i sätet. Även om du verkligen koncenterar dig på att slappna av så kan där finnas problem som du behöver lite hjälp på traven med så kolla kroppen med hjälp av kiropraktor eller massör (eller båda).

För att kunna använda musklerna på ett avslappnat sätt så måste du ha mer muskelstyrka än vad du behöver använda så styrketräning skulle kunna vara en ide.

En tankeövning för att sänka tyngdpunkten: Börja på en stol eller till häst (hästen behöver kunna skritta stabilt på långa tyglar om du börjar i sadeln). I tanken fyller du hela övre delen av bröstkorgen med finkornig sand i från strandkanten. Vänd upp ansiktet mot solen (ja, det finns en sol i ridhuset bara du tänker tillräckligt mycket) och känn hur du blir varm. Låt solen sakta torka sanden och känn hur den långsamt rinner ner i benen och ut genom hälen. Försök behålla känslan, ta tyglarna och rid. Tappar du känslan så börja om, efter några gånger så tar det inte många sekunder.

Lycka till!
PS. Glöm inte att analysera hela tiden så att du hittar problemet.
 
Sv: Flaxande ben?

Tänk på att slappna av och sitt djupt i sadeln, tänk på att trampa ner hälarna. Hade samma problem för ca 1 år sen, men min tränare sa då till min pappa att ta fram plånboken och jag fick sätta ditt hundralappar precis nedanför knäna :D haha Jag satt helt plötsligt väldigt stilla och snyggt. Och det funkade alla pengar jag tappade drogs av från t.ex ny utrustning m.m så nu håller jag benen stilla och flaxar inte det minsta längre! Det funkar jag lovar, lycka till! :D
 
Sv: Flaxande ben?

Tänk på att slappna av och sitt djupt i sadeln, tänk på att trampa ner hälarna. Hade samma problem för ca 1 år sen, men min tränare sa då till min pappa att ta fram plånboken och jag fick sätta ditt hundralappar precis nedanför knäna :D haha Jag satt helt plötsligt väldigt stilla och snyggt. Och det funkade alla pengar jag tappade drogs av från t.ex ny utrustning m.m så nu håller jag benen stilla och flaxar inte det minsta längre! Det funkar jag lovar, lycka till! :D

Är det sant? Snälla säg att det finns på film! :)
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har ridit i närmare 25 år och det är inte utan att jag skäms att jag just kommit på att jag helt missuppfattat detta med att rida...
2
Svar
33
· Visningar
6 635
Senast: mackan
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 205
Senast: Fenestra
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 391
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp