Fleecelindor vid ridning??

N

Nickan

Har sett endel i mitt stall som använder fleecelindor när dom rider och motionerar sina hästar... :confused:

Jag har fått för mig att lindor ska vara elastiska om hästen ska röra sig mkt med dom? Eller fungerar det med fleecelindor oxå?


Vet ju att det finns lindor med fleece längst in mot benet och resten elastiskt (så fleecedelen fungerar som padd)

Men heeelt i fleece??

Nickan som funderar... :D
 
man lindar ju för att det ska ge stöd vid ridning... Fleece lindorna är ju mer värmande. Måste nog linda
"rätt" hårt om de ska ge samma effekt som "ridlindor" :p :smirk:
 
ridbandage som ger stöd ska vara elastiska lindor, fleece är mer värmande och skyddar lite mot strykningar. Famförallt är det nog utseendemässigt...
 
Rider med bara fleecebenlindor. Det funkar bra men min tränare vill att jag skall ha andra benlindor som är elastiska m padd under för det ger mer stöd när man hoppar.

Han säger även att benlindor ger mer stöd än benskydd.

Kram Favina :bump:
 
Jag använder fleecelindor vid ridning ibland. Såeciella som man kan använda utan padd. Har även sådanna med fleece längst in o elastiska längst ut. :)
 
Fleecelindor ger inget stöd alls, om man inte drar åt dem hårt - och det är ju inte så hälsosamt.

Om jag lidor för att ge stöd, så har jag alltid elastiska lindor. Fleece är bra i stallet, hagen och för utseendets skull tkr jag, men om jag inte vill ha extra stöd till benen, så har jag hellre benskydd. Smidgare och säkrare.
 
jag brukar använda fleccelindor vid ridning, och märker ingen större skillnad mellan dom och elstiska under ridningen.
 
jag lindar med fleece i stallet, när jag hoppar har jag senskydd och bakstrykkappor, och när jag rider dressyr har jag oftast aerbornlindor runt om! det är bra.. har ni paddar under era aerborn?? det behöver man väl inte på dom? har det iaf..
 
är benlindorna elastiska (som areborn lindorna i acryl som jag tänker på är) så skall padd användas. endast vid stumma lindor kan man vara utan padd, men har man lix paddar kan man väl använda dom tycker jag.
 
på naturbruksgymnasiet där jag går använder man fleecelindor vid ridning utan pad men om man vill kan man även ta elastiska med pad=)
 
Tycker att ni ska sluta linda eftersom ni inte verkar veta varför man gör de :crazy:
Att lindor ger stöd är bara en myt, linda benen vid ridning gör man för att värma upp senor och ligament, för att förebygga ev skador ... dvs om man lindar på rätt sätt... Lindor skyddar även mot strykningar och slag till viss del, men har man problem vid sådant bör man använda specifika skydd för det problemet....
 
Jupp det har jag! Lindar alltid utan padd vid ridning (har inga högelastiska lindor annat än till svanslinda ;)). Antingen fleece eller typ aerborn (dvs acryl). Sitter bäst om man inte har padd under (blir jättetjockt och måste dras åt hårdare för att sitta om man har padd). Lindar gör jag till dressyrträningar. Dels för att det är MKT lättare frö tränaren att se var hästen gör av benen (om man har en bra färg (orange tex *ler*)). Dels så ger det faktiskt ett visst stöd men mest av allt så ger det skydd runt om hela benet vilket jag är ute efter när jag rider dressyr. Hästen ska inte bli rädd och få ont om den ex tappar balansen i en skänkelvikning bara för att den trampar mer framför-och-förbi än den klarat innan. Då lär sig ju hästen att "ajdå, så här mkt ska man inte anstränga sig" vilket ju inte är vad man vill uppnå.. dessutom så tycker jag att benskydd är "klumpigare", iaf höga strykkappor. Måste sitta så hårt för att inte glida omkring (snackar eskadron så det är inga "skitskydd" och har använt olika storlekar på många olika hästar).

Och, fleecelindor är oxå elastiska, aerborn med, men det är de HÖG elastiska (tunna) som måste användas med padd under just för att där är risken ännu större att man drar åt för hårt. Och, man kan linda hårt utan att hästen tar ngt skada. Lindar jag till en hoppträning (händer när pållan är "skadad" och får skav av skydden) så står hon inte still i 5 min när tränaren pratar, hon lyfter lite på ett ben (framben) då och då (= tydligt att lindorna sitter hårt). Vem vill att lindorna ska åka ned mitt under en hoppövning? Brukar därför undvika lindor då. Men iaf, min tös tar ingen skada av det om hon RIDS, det är ju därför alla är så noga med att propagera för att man ska ta av lindorna (högelastiska m padd) direkt när man kommit in i stallet. Oxå därför man ska linda lösare när hästen står på stall.

Gled i väg lite granna... Men dessutom så sitter fleecelindor bättre än acryl som lättare glider ned.
 
Det händer att jag använder fleecelindor vid ridning, för värmens skull.
Annars tror jag att elastiska lindor ger ett bättre skydd, även om jag till vardags hellre använder benskydd.
Att lindor ska ge benen stöd har jag svårt att tänka mig, särskilt som många bara lindar själva skenbenet, det finns ju liksom inga leder att stödja där... Lindar man stadigt ner över kotan kan det kanske ge ett litet stöd, men jag lindar antingen för värmen (fleecelindor) eller för skydd (elastiska).
 
Skulle gärna vilja veta vaför man använder fleecelindor när man rider??? Skulle förstå ifall man lindade direkt när man kom tillbaka efter ridningen för att benen ska hålla sig varma, men medans man rider?? Fattar ingenting & har aldrig sett det heller.... Om man ska linda under ridning/körning gör man det troligtvis för att hästen ska få stöd eller för att se ifall den går på sig någonstans.... Kan någon berätta varför fleecelindor & vad dom gör för nytta i så fall? TACK!
 
på galopphästarna har vi fleecelindor . däremot andvänder ja bara mina fleecelindor som stallindor dels pga att de är jättetjocka o funkar bäst me padd under . rider me aerbornlindor .
 
jag vet varför jag lindar min häst..riktat till mig lr...
Sa ju att ag inte trodde lindorna ger stöd...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
953
Senast: zarmino
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 327
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 031
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp