Fler än en hamster i samma bur?

I-Boj

Trådstartare
Hej! Hade en fundering, vilka hamster raser går det bra att ha fler av? Vet att det går med dvärghamstrar men tänkte på dom större hamsterraserna, finns det nån ras man kan ha två av?
 
Nej, nej och åter nej. Det finns en ras som i det vilda lever i grupp, men då är det enfamiljeflock med mamma och pappa och de barn som inte är gamla nog att bli iväg jagade. Det är en sammansättning man aldrig kan få till i en bur. Det finns trots detta (idioter, sorry men det är de) som sätter ihop en grupp med hanar eller honor men det är bara stress för djuren och mer än en gång så börjar dom bråka och då måste man stå beredd med singelburar för alla hamstrar.

Hamstrar SKA hållas ensamma. Och de ska ha ordentligt med utrymme! Mycket mer än vad minimåtten säger och absolut inte i en liten gallerbur från Zooaffären! Mitt hjärta blöder för dessa stackars djur som måste leva sitt liv så.
 
Tack! Läst överallt om att man kan ha dvärghamster ihop men nu fick jag lära mig något nytt!
 
Dvärghamstrar ska leva i flock jo, även enligt svensk lag.
Nu är ju inte Dvärghamstrar en ras. Det finns raser som absolut inte ska leva i flock. Hur okunniga är de som skrivit lagarna? Det finns en ras bland dvärghamstrar som vilt lever i flock, vilt allstå i en blandflock med mamma, pappa och inte vuxna barn. Alla andra dvärghamsterraser är även i det vilda solitärdjur.

Jäkla tur jag bor i ett land som tvärtom lagstiftat att hamster, även dvärghamstar, är den ENDA djurarten man får och ska ha ensamma.
 
Nu är ju inte Dvärghamstrar en ras. Det finns raser som absolut inte ska leva i flock. Hur okunniga är de som skrivit lagarna? Det finns en ras bland dvärghamstrar som vilt lever i flock, vilt allstå i en blandflock med mamma, pappa och inte vuxna barn. Alla andra dvärghamsterraser är även i det vilda solitärdjur.

Jäkla tur jag bor i ett land som tvärtom lagstiftat att hamster, även dvärghamstar, är den ENDA djurarten man får och ska ha ensamma.
Dvärghamstrar är inte en ras nej, det är heller inte flera raser utan arter. Guldhamster får inte hållas ihop här heller men dvärghamstrar ska hållas ihop såvida de inte behöver säras. Nu är jag personligen inte så inläst på dvärghamstrar (guld ftw!) men mig veterligen är det tämligen standard bland hamsterfolk att de har även dvärgar ihop och det är även det hamsterföreningen rekommenderar.

"8 KAP.SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV KANINER OCH GNAGARE
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1§Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras. "
https://jvdoc.sharepoint.com/sites/...mejhoektubDlJbVJ0Z2F3P3J0aW1lPW1HWTNVRUx4MTBn

Om hamstrar är enda arterna som får hållas solitärt så skulle jag inte höja ditt lands kunskapsnivåer till skyarna heller för övrigt. Mushanar som kastrerar varandra är inte jättevackert exempelvis.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
1 875
Senast: Scata
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 102
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: Lyan
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp