Fler kaninfrågor 😅🐰

ako

Trådstartare
Hej!
Kaninnovisen här igen 🤪. Kaninkillen kastrerad och allt gick bra. Nu är det dags för en vän. Har en hona på ett år på G (han blir två i feb så det känns lagom) men som bott i utebur fram till nu. Säljaren säger att det bör funka att ta in eftersom det ju varit så milt, men jag vill gärna ha second opinion från Buke 😅.
Sen- vad anser ni om att kastrera även hona? Är risken att något går snett värd att ta för att slippa ev livmodercancer när hon blir äldre? Har vi några med kastrerade honor/ erfarenhet här?
Tack 🙏
 
Jag hade inte velat ta in en kanin som bott ute tills nu, trots det milda vädret så har en kanin som bott ute satt vinterpäls. Om du menar "ta in" som i "ta in i huset/lägenheten" vill säga.
Ang kastreringen kan jag inte säga något då ingen av mina kaniner är kastrerade :)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag hade inte velat ta in en kanin som bott ute tills nu, trots det milda vädret så har en kanin som bott ute satt vinterpäls. Om du menar "ta in" som i "ta in i huset/lägenheten" vill säga.
Ang kastreringen kan jag inte säga något då ingen av mina kaniner är kastrerade :)
Nej det känns lite vanskligt. Försöker få säljaren att hitta ett övergångsboende i runt +10-15 grader i ett par veckor. Tack för svar 😊
 
Jag har en kastrerad hona (köpt kastrerad). Om jag hade köpt en ny kaninhona (för sällskap) så hade jag definitivt kastrerat :) De blir jämnare i humöret, cancerrisken relaterad till livmoder försvinner och man kan ha dem utomhus utan att behöva oroa sig för pilska vildkaniner :)
 
Jag hade inte heller tagit in en utekanin nu. Angående kastrering så tycker jag absolut att du ska göra det, utöver de fördelar som redan har nämnts kan det öka rumsrenhet också. Att tänka på med att kastrera honor är att det är ett större ingrepp, och kräva lite mer eftervård så som stödmatning och smärtstillande medicinering.
 
Nya kaninen är här sedan 3 v. Flytt från ute till inne har gått bra, och de gillar varandra. Tänker kastrering framöver men vill att hon ska vara ordentligt hemmastadd först😊.Hoppas det går bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp