Fler med trångt stall?

L

LuddeLump

Jag (eller rättare sagt maken, om man ska vara ärlig...) håller på att inreda stall i det pyttelilla utrymme där de hade djur i "förr i tiden" på vår lilla gård. Hela stallet är 3.5 m x 4.5 m. Det ska bli 2 boxar, och då blir det en stallgång på 1.5 x 1.3 m. Vi kommer alltså inte att kunna ställa upp hästarna i gången utan får göra i ordning dem i boxarna.

Är det nån som är, eller varit, utan stallgång? Funkar det i längden? När hästarn ska skos kommer vi att åka till stallet där de står inhyrda nu, så det är inget problem.

Ska tillägga att till sommaren (så är planen nu iallafall) så ska vi slå ut en del av väggen och gjuta golv i utrymmet bredvid, och då får större stall och en stallgång.
 
Det funkar för så har jag haft i många år och då hade jag två "spilthäst-rumpor" och en boxvägg och en pytteliten fläck att stå på, men just nu håller vi på och bygger ett helt nytt stall och då får jag en stallgång!!!!! :bow:
 
vad blir det för storlek på boxarna? Vad ska ni ha för hästar i dem? Jag bara undrar om det inte blir lite små boxar...

Det låter krångligt att åka till ett annat stall för att sko sina hästar, men det kanske är skrittavstånd dit?

Jag har aldrig varit helt utan stallgång, men har inte börjat uttnyttja den förrän på senare år.
Det är definitivt möjligt att klara sig utan, om det inte vore för hovis då.

Sedan tycker jag, nu när jag börjat få vanan inne, att det är fruktansvärt praktiskt att stå i stallgången och borsta etc. Särskilt vid pälsbyte och när hästen har med sig hagen in.
Man slipper skita ner onödigt i boxen! :)
 
Jag var utan stallgång i 7 år eftersom jag hade engelska boxar tidigare.
Man kan komplettera med en bindbom utanför stallet så kan man slippa att håra ner när de fäller som värst eller rullar sig som värst. :idea:

Jag tycker väl att det är en vanesak att göra iordning hästarna i boxen. Nu när jag har stallgång så sadlar jag bara i stallgången och borstar iordning dem först i boxen :)
 
Jag har ocksá som nágon skrev ett stall i Engelsk stil.
Har en smal stallgáng, men där är fullt av saker, som fodertunnor, redskap och skáp.
Jag har dock ett tak som sticker ut utanför stallet och skyddar mot regnet. Dit brukar jag bjuda hovis. :D
Fungerar i brist pá annat.
 
Vi har ingen stallgång. Förutom en liten plätt på ca 2.5*1.5 m som används när hovis kommer. Den är däremot för opraktiskt att använda till vardags eftersom dörren till sadelkammaren blockeras.

Saknar inte stallgång nämnvärt, annat än just när hovis kommer. Under vår,sommar och höst står vi ute och gör iordning hästarna.
 
Vi har tråkigt med plats i stallgången till stor häst, men med ponny går det finnt.
Brukar lösa det så att vi ryktar och sadlar i boxen...å när hovisen kommer så står vi oftast ute.....eller så står vu på logen bredvid stallet.
 
Måste säja att jag tycker det låter ALLDELES för smått...
*räknar*
3,5x4,5=15,75
1,5x1,3=1,95
Kvar för sammanlagd boxyta 13,8 kvm, vilket ger 6,9 kvm/box, UTAN avdrag för den lilla yta som boxväggarna knycker...
Dessa boxar är KNAPPT tillräckligt stora för D-ponnyer, så jag hoppas inte det är större hästar du tänkt ställa där.
Jag hoppas att takhöjden är tillräcklig (MINST 2,20 m), detta brukar kunna vara ett problem i gamla byggnader.
Ett annt problem som kan uppstå är att luften blir väldigt skämd i så små utrymmen, hur har ni tänkt lösa det?

Som jag ser det är bristen på stallgång ditt minsta bekymmer... ;)
 
Är det inte bättre med spiltor i ett litet stall.
Om du ska åka med hästen är det inte bäst att åka till hovslagaren då. Där finns nog bästa platsen för skoning och du får det antagligen billigare.
 
Här kommer svar på hur stallet blir mm, för er som oroar er över att det blir trångt.

D-ponnyns box blir 2.20 x 3.50 m = 7.? kvm. Jordbruksverket kräver minst 7 kvm med kortaste sidan minst 2.20.

B-ponnyns box blir 2.25 x 2 m = 4.5 kvm. Jordbruksverket kräver minst 5 kvm med kortaste sidan minst 1.90. Och eftersom han bara är 112 cm så blir det inte för trångt.

Självklart hade jag velat ha större boxar, men får ju det till sommaren, när vi gör i ordning utrymmet bredvid.

Vad det gäller takhöjden så har vi rivit bort det gamla innertaket och byggt nytt, så nu är det ca 3 m högt i tak. Det kommer att bli ett ljust och luftigt stall med bra luft, även om boxarna inte är rymliga.

Jag har bara 1.5 km till stallet dit hovis kommer, och det är ju mkt enklare för honom om jag kommer dit med mina när han ändå är där för att sko 6 andra hästar. Då slipper han plocka ihop alla grejer för att åka så kort bit. Egen transport har jag också, samt lättlastade hästar, så det ser jag inte som åt problem.

Tack för tipset att använda logen att ställa upp hästarna vid behov. Det har jag inte tänkt på.
:rofl:
 
Hej!
Jag har haft ett i stort sett likadant stall i många år och det har funkat utmärkt. En d-ponnybox en A-ponnybox och en liten snip där jag hängt grimmor, borstar mm. Takhöjden var fri ända upp i nock och på den tiden jag hade en hovslagare som kom till mig så verkade och skodde han inne i boxarna. De senaste åren har jag dock haft en annan hovslagare och då har jag åkt med hästarna till honom. Så länge man har lättlastade hästar så funkar det jättebra!
Lycka till! :p
 
Jordbruksverkets regler är MINmått! Alltså måste du sätta upp en bindring i B-ponnyns box, ha grimskaft med kloss i beredskap och kalla den spilta om du får besök från miljö och hälsa...
 
Jobbar själv på miljöförvaltning och kan väl säga som så att eftersom B-ponnyn inte är speciellt stor och eftersom tiden den ska stå i boxen inte är speciellt lång så tycker jag att din miljöförvaltning är småsint om den inte ger dig frist till nästa höst.
Vill påpeka att även hästar i stora boxar kan rulla fast sig så mkt hänger på hästen men det är inte alla miljöskyddsinspektörer som har den kunskapen.
Sen är ju faktiskt både stalldörr och boxdörr det som jag anser vara allra viktigast om du har det lite trångt 1.2 m är bra även om det är små hästar det handlar om! Gärna ännu större med tanke på sadlar och kanske barn som hanterar hästarna. ;)
 
Vi har precis flyttat till egen liten "gård" och där fanns bara en box på ca 9kvm och två spiltor för ponnysar... :(

Eftersom jag inte vill ha mina hästar i spiltor så byggde vi om dem till boxar vilket resulterade i att stallgången blev jättesmal (duger inte att binda hästar i utan bara för oss människor att gå in igenom, är ca 1,5m bred) och att det bara blev en D-ponny box på ca 8,4 kvm och en liten pyttebox som knappt duger till någonting där vi har lilla b-ponnyn :( den är alldeles för liten, kanske är runt 4-4,5kvm. :(

Men eftersom vi har att välja på att ha hästarna inne på nätterna i vinter eller bygga om stallet och inte kunna använda det under den här vintern så valde vi att göra det provisoriskt nu och slå ut en vägg i sommar sen och göra det större och finare då. Då blir det även plats för en spolspilta så då blir det nog super. :)

Stallgång behöver vi inte för vi ska göra ngt som vi kan binda dem i ute sen. Nu sköter vi dem i boxarna.

Där vi bor finns det knappt några hovslagare som åker ut och skor utan man får komma till dem så till det behöver vi inte heller ngt utrymme.


*Usch* Nu låter jag nog som värsta hästplågaren... :(
 
Ursäkta, detta hör inte till tråden, men jag måste bara fråga... :cool:

Vart bor du? Har aldrig varit med om att man måste frakta hästen TILL hovslagaren!! :eek:

I min (lilla) värld ringer man till hovis så kommer han farande till MIG... ;) :D
 
Jag har oxå ett litet stall innehållande 2 boxar. En som är ca 9 kvm och en som är liten (egentligen 10 sm för liten på ena hålet enl rekomenadtioner) där det står en minishettis.
Sen har jag en gång/uppbindningsplats. Ingen sadelkammare utan allt är uppsatt på väggarna!
Det fungerar jätte bra fast jag skulle ju tycka att det var kul med en sadelkammare med värme i och vattenkoppar!
 
Vi bor i Lundaskog i Nyköping. Har ringt alla utbildade hovslagare i nyköping (som stod på hovslagarföreningens hemsida) och ingen av dem åker ut...

Har bara hunnit sko mina pållar en gång sen jag flyttade och det funkade bra och hovslagen verkade mkt bra så det gör inte så mkt att jag måste åka.

Min häst är normalt svårskodd men med nya hovslagaren stod hon helt stilla och vi behövde inte ens binda upp henne. :) Kanske berodde på att det var en främmande miljö/nytt ställe för henne. :confused:

Måste ändå ta semester den dagen jag skor eftersom det tar lite tid med två hästar och så har jag 13 mil till jobbet enkel väg så det är inte så stor mening att åka efter skoningen.
 
En fråga som inte har med ämnet att göra men endå. Va skulle du tycka om detta stall? Luftfuktighet över normer enligt jordnruksverket ( vissa mornar rann det efter väggarna o vanligt med 80% luftfuktighet), stallgång på max 1,5-1,8 m bred där dom band upp hästar.

Boxar på max: 2,5*2,20 m åt D ponnys
2,5*4,40 åt hästar över 1,70 cm.

Jag rådfågade en veterinär angående luftfukktigheten o han rådde mej till att flytta då jag själv hade min häst där. Det finns i prinsip inga lufthål men en fläckt jag inte fick ha på pga att deras ena häst då började hosta. som inte va så konstigt pga luften.
Jag har hört fån min hovslagare att ägarens andra stall är i sämmre skick o därmed utdömt fast h*n fortfarande har hästar där. Vad gör man åt detta? Kan man göra något? Hästarna går för övrigt inte ute mer än 5 timmar om dagen. SÅ dom måste ju ta skada av luften. :confused::(
 
Jag tycker d låter bra! Vi har tre boxar i vårt stall. Två enhästars som håller C-ponnymått (vi har en 135-häst och en 140 där..) och den stora trycker vi in två och i extremfall tre hästar i vid behov (1-2 ggr/år :D) Den är lika stor som dom två enhästars tillsammans, denna box använder även hovis och hon är jättenöjd.. Vi har relativt lågt i tak (2.23) men detta har inte varit något problem! Man ska inte stirra sig blind på måtten, ja menar, vad kan en häst göra i en box på ex. 9,5 m2 som den inte kan göra på 9?? Se till så stallet blir hästvänligt i övrigt så blir måtten säkert bra och stallgång är inte nödvändigt om man har en stadig bindbom!
Lycka till :)!!
 
Flytta! så snart du bara kan!!!!!
Jordbruksverkets regler är ofta lite "snälla", så något som överskriver dessa normer är definitivt inte bra!
Har du redan flyttat så är det bra, men jag skulle även fundera på att anmäla människan om h*n inte inser att stallen inte är lämpade att hålla levande hästar i.
Nu orkar jag inte räkna ut huruvida boxarnas storlek duger, men bara bristen på ventilation gör att jag ALDRIG skulle ställa någon häst där PUNKT :mad:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 567
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag är ny i ett stall. Och det är två stycken som har häst i stallet sen innan. Stallet ägs av en person som själv inte har någon häst i...
2
Svar
29
· Visningar
4 015
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 201
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp