Bukefalos 28 år!

Fler seminhingstar

elle12

Trådstartare
En del har det väl redan stått om här men vissa är nya, saxat från Ridsport

Nya spermaimporter 2007


Det har tillkomit ytterligare hingstar som är godkända för spermaimport.



Nya spermaimporter 2007 (uppdaterad 070323)

Godkända hingstar:

Belissimo M DE 343430476299
Rheinländer. Född 1999. e. Beltain u Roxa e Romadour II – Lucius xx
Importör: Ingemar Iletorp, Totorps Gård 510, 472 92 Stillingsön

Blue Hors Hotline DE 431316693703
Hannoveraner. Född 2003 e. Hofrat u De Nira e De Niro - Wendepunkt
Importör Gränsbo Stuteri, G.a Malmövägen 306, 262 92 Ängelholm

Blue Hors Rush Hour DVH 917
Oldenburg. Född 2002. e. Rubin-Royal u Tes-Mira e Strohmann xx – Tin Rocco
Importör: Gränsbo stuteri, G:a Malmövägen 306, 262 92 Ängelholm

Carmargue DVH 895
Holsteiner. Född 2003. e. Cassini II u Jomina e Cantus – Roman
Importör: Hästak AB, Rörshult, 360 23 Älmeboda

Cero DE 421000244601
Holsteiner. Född 2001. e. Calido I u Larsa I e Come On – Calando I
Importör: Ingemar Iletorp, Totorps Gård 510, 472 92 Stillingsön

Coronet Ask DVH 845
Dansk Varmblod. Född 2001 Cornetto u Coronadim e Coronado - Locarno
Importör: Lena Zeiloth, Eklunda Stuteri, Eklunda Täby 313, 705 94 Örebro

Eurocommerce Berlin 21.0274394 Stb
Holsteiner Född 1994. e. Cassini I u Estia e Caretino – Fernando
Importör: Bollerup, Bollerups Gård, 273 94 Bollerup

Florestan I DE 343435126286
Rheinländer. Född 1986 e. Fidelio u Raute e Rheingold - Garamond
Importör: Bollerup, Bollerups Gård, 273 94 Tomelilla

Herzendieb DE 409090204603
Trakehner. Född 2003 e. Tambour u Herzensfreude e EH Tivano – Gipsy King
Importör: Elin Lundgren, Lagmansgatan 19, 595 52 Mjölby

Lord Z DE 321210031490
Holsteiner. Född 1990 e. Lord u Thia e Calando I – Meteor xx
Importör: Lena Zeiloth, Eklunda Stuteri, Eklunda Täby 313, 705 94 Örebro

Peking DE 441410861601
Westfaler. Född 2001. e. Polytraum u Verb.Pr.St. Prinzeß e Paradox I - Gottschalk
Importör: Bollerup, Bollerups Gård, 273 94 Tomelilla

Silvermoon DE 309090218091
Trakehner. Född 1991 e. Kostolany u Suleiken Elit e Mahagoni - Mahadscha
Importör: Klinga Hingst och Seminstation, Klinga Gård 1009, 264 91 Klippan


Hingstar godkända efter interimistisk besiktning

Cartier vd Heffinck DE 421000097500 Hingsten ska stå i Sverige
Holsteiner. Född 2000. e. Contender u Cestion e Capitol I – Landgraf I
Hingsthållare: Lena Zeiloth, Eklunda Stuteri, 705 94 Örebro

Ol Metta 02 011 702 R
Selle Français. Född 2002. e. Flipper d’Elle u Daphne Paluelle e Le Plantero - Livarot
Importör: Lena Zeiloth, Eklunda Stuteri, 705 94 Örebro

VDL Sheraton 33.12067.99 Stb Hingsten ska stå i Sverige
Oldenburg. Född 1999 e. Indoctro u Ginella e Calypso II – Grannus
Hingsthållare: Gränsbo stuteri, G:a Malmövägen 306, 262 92 Ängelholm

Verdi 02.04912
KWPN. Född 2002. e. Quidam de Revel u Clarissa e Landgraf I – Calypso I
Importör: Lena Zeiloth, Eklunda Stuteri, 705 94 Örebro
 
Sv: Fler seminhingstar

Kan skvallra lite om en del av dem:

Verdis första föl ser kanonfina ut. Vi funderar på att använda honom i år efter att ha sett många föl!

Hotlines första föl (kanske sett 10-15 stycken) har enormt stora huvuden (såg givetvis stona också och de såg ok ut). Låter fånigt men de jag sett påminner lite om älgar..... Hotline själv är otroligt fin men jag vill se fler föl innan jag skulle använda honom. Jag hade stora förväntningar på fölen men blev faktiskt lite besviken. Hade kanske för stora förväntningar, vem vet... Fölen rörde sig dock bra.

Kan även tillägga att jag sett Olmettas första födda föl. Skulle inte döma en hingst efter ett föl men kan bara säga att den såg mycket fin ut. Bra storlek, vackert huvud och en bra överlinje. Kan tillägga att mamman var *harklel* mycket ful.... Den hade bra skritt, ok trav men en otrooolig galopp.

Mvh / Fia
 
Sv: Fler seminhingstar

Vad vet vi om Cero?

Jag hittar hans första tävlingsresultat som såg bra ut samt hans 70-dagars. Det vann han med 133,02 totalt, 124,70/4 i dressyr och 133,95 i hoppning!
 
Sv: Fler seminhingstar

Hotlines första föl (kanske sett 10-15 stycken) har enormt stora huvuden (såg givetvis stona också och de såg ok ut). Låter fånigt men de jag sett påminner lite om älgar..... Hotline själv är otroligt fin men jag vill se fler föl innan jag skulle använda honom. Jag hade stora förväntningar på fölen men blev faktiskt lite besviken. Hade kanske för stora förväntningar, vem vet... Fölen rörde sig dock bra.

Hotline själv har ett ganska tungt huvud. Tycker att Don Romantic/Don Schufro/De Niro överlag ger ganska oädla ansikten. Synd om det nedärvs, för ett vackert huvud gör så mycket för helhetsintrycket.
 
Sv: Fler seminhingstar

Kan skvallra lite om en del av dem:

Verdis första föl ser kanonfina ut. Vi funderar på att använda honom i år efter att ha sett många föl!

Mvh / Fia

Verdi var ju väldigt populär förra året och har nu en ryttare som också är populär, vilket brukar hjälpa.
Jag tycker hans hals är lite sådär. Men han är ju godkänd av både KWPN och Holstein så....

Rapporten från hans första föl som KWPN gjort talade om ganska fina föl med lätt galopp men med lite lång rygg om jag inte minns fel (eller missuppfattade). Det är lite konstigt i så fall då man skulle kunna tänka sig det motsatta.
Någon egen bild av detta?

Om han ger kortare ryggar som sin blodskollega QE så skulle han vara intressant för ett av våra ston men med långa ryggar fallar han helt bort.

Helt annan sak, varför kan inte fransmännen skicka TAI från QE när VDL kan göra det från Cardento? Någon som vet?
 
Sv: Fler seminhingstar

Hittade detta om hans möderne, klipp från http://www.horses-holsteiner.de/docs/cera.htm:

Liten sammanfattning..

Ceros mormorsmormor Sarbit (Gera) är grundare till stam 3615. Hon fick 4 avkommor med Capitano, varav 3 gick S-hoppning. 2 av dessa; Larsa, Ceros mormorsmor, och Mandalyn sattes i avelsboxen. Larsa lämnade hingsten Lacapo e: Landgraf. Mandalyn betäcktes med Corde och resultatet blev Cera (Bella Hopp), mor till Fein Cera :love: !


"Cera - Spitze in Zucht und Sport - Stamm 3615

Die Familie der Cera, 1998 Deutscher Meister unter Otto Becker, ist geprägt durch eine sehr starke Stutenfamilie. Ihren Ursprung hat dieser Stamm 3615 in der Stute Gera (= Sarbit) (v. Galvani I - Heidenstamm - Heintze), die in den 60er Jahren zu den erfolgreichsten Holsteiner Springpferden zählte und bereits sechsjährig unter Harm Thormählen in großen Preisen plaziert war. Unter Kurt Jarasinski war sie neben zahlreichen anderen internationalen Erfolgen mit dem Deutschen Nationenpreisteam in Madrid siegreich. Nach ihrer sportlichen Karriere kam Gera dann zurück nach Langenhals und brachte von Capitano vier Fohlen. Drei dieser Fohlen waren in S-Springen erfolgreich. Die Stuten Larsa und Mandalyn wurden zudem sehr erfolgeich in der Zucht eingesetzt: Mandalyn brachte von Cor de la Bryere die Schimmelstute Cera.

Karsten Huck bildete Cera bis zur Klasse S aus, bevor sie in den Besitz von Prinzessin Haya von Jordanien gelangte. International war sie unter Paul Darragh und zuletzt Otto Becker erfolgreich, der in den wenigen Monaten, in den er sie ritt, den Nationenpreis in Aachen und die Deutsche Meisterschaft in Gera gewinnen konnte.

Ihre 1990 geborene Tochter Fein Cera (v. Landadel aus der Cera) wurde 1997 in die USA verkauft, wo sie unter Allison Firestone bereits mehrere Große Preise gewinnen konnte. Ceras Vollschwester Larsa (v. Capitano aus der Gera) brachte 1980 den Hengst Lacapo, der zunächst Verbandshengst war, dann für einen langen Zeitraum in Sachsen-Anhalt aufgestellt war und jetzt wieder im Stall Thormählen steht, wo er sich bester Gesundheit erfreut und im Natursprung deckt. Lacapo stellte mit seiner Nachzucht zahlreiche Turnierpferde sowie 6 gekörte Hengste.

Seit 2002 befindet sich Cera wieder in ihrer Heimat in Langenhals, wo sie zur
Zucht eingesetzt werden soll."

Inte så tokigt!

Hälsningar Monika
 
Senast ändrad:
Sv: Fler seminhingstar

Du finner flera föl från Belissimo om du går in på www.sportpferde-schmidt.de och väljer Tyska, sedan väljer Bildergalerie. Vi har själva två avkommor från Belissimo som vi är väldigt nöjda med
 
Sv: Fler seminhingstar

Tack för länken! Jag tycker Bellissimo M är en mycket fin hingst, jag har valt mellan honom och His Highness men kommer nog att satsa på HH.
 

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 820
Senast: Ottilia
·
Avel Nygodkända av ASVH Hingst Stbnr Född Härstamning Ägare Importör Rousseau 95328 1998 e.Ferro u.ZsuZsa - Roemer Harmony Sporthorses...
Svar
0
· Visningar
1 493
Senast: KickiH
·
Avel Kopierat från Ridsports hemsida "Ytterligare några nya hingstar har godkänts för spermaimport 2007. Hos ASVH finns även...
2
Svar
39
· Visningar
4 495
Senast: IBRAHIM
·
S
  • Låst
Avel Förutom Herzensdieb kommer följande hingstar tas in denna säsong: Silvermoon DE 309090218091 Trakehner född 1991 e...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp