Flera anställningar?

Ska prata med min AG när jag är tillbaka från semestern. Det potentiella extrajobbet är inom samma branch som jag redan jobbar men är inte konkurerande verksamhet. Förhållandet skulle kunna liknas vid att jag jobbar som lastbilsmekaniker till vardags och sen kör lite buss på helgerna.
 
Som flera redan skrivit är det skapligt vanligt med flera jobb.

Jag har t.ex. jobbat heltid som utbildare, haft lite extra med att packa läromedel för kommunen samtidigt som jag guidar konst om somrarna. Ryckt in som konfrencier på helgarrangemang osv. Inget som nån har lyft på ögonbrynen för.
 
Jag har meddelat, men inte sökt tillstånd att jobba extra. Anställd på kommunalförbund sedan oktober och jobbar extra på mitt gamla jobb som jag haft i 14 år. Får dessutom betalt av arrangör för BPH när jag beskriver, vilket också räknas som inkomst.

Som personlig assistent är det vanligt att jobba på flera ställen. Har oftast gjort det. Ibland på annat bolag som PA, ibland som elevassistent, ibland som något annat (t ex i restaurangbranschen). Nu jobbar jag heltid inom annan bransch och det är som sagt fritt fram att jobba vidare som PA (tillsvidareanställd på 10 %) och med hunderiet. Tveksamt dock om de varit okej med att jag jobbade t ex som konsult?
 
Det man ska tänka på är att man åker på att betala tillbaka skatt i de flesta fall om inte huvudarbetsgivaren har fått alla uppgifter. I mitt fall rör det sig om runt 10-15 000 kr/år (tjänar runt 3500-4000 före skatt i extra inkomst)
 
Det beror nog på vad man har för anställning och var. Som stats och kommunanställd måste man få bisyssla godkänd. Det regleras i förvaltningslagen som man väntas följa oavsett om man är personlig assistent i tjottahejti kommun eller jurist på UD.
 
Fy, måste vara låst att ha arbetsgivare som lägger sig i vad en gör utanför arbetstiden hos dom, så länge det inte är konkurrerande verksamhet så vad har arbetsgivare med det att göra.

Har själv haft/har inkomst från annat håll samtidigt som jag arbetat, har varit några hästar jag skott, hjälpt till på stall eller följt med osteopat vid behandling av hästar, sålt slaktkaniner och sålt honung.
Ska arbetsgivare även börja lägga sig om det jag gör på fritiden har för stor skaderisk, nä tvi vale:yuck:
 
Det beror nog på vad man har för anställning och var. Som stats och kommunanställd måste man få bisyssla godkänd. Det regleras i förvaltningslagen som man väntas följa oavsett om man är personlig assistent i tjottahejti kommun eller jurist på UD.

Var kan man läsa om det? Jobbade kommunalt i flera år men inte hört talas om det.
 
Var kan man läsa om det? Jobbade kommunalt i flera år men inte hört talas om det.
Anställningsavtal, fackavtal, sekretessavtal etc. sånt där de flesta skriver på utan att läsa utgår från dessa lagar (vissa grejer utgår från förvaltningslagen vissa från kommunlagen beroende på arbetsplats). Vad gäller bisysslor för kommunalt anställda regleras detta i lagen om offentlig anställning dit kommunanställda såväl som statsanställda hör även om det finns små skillnader.
 
Anställningsavtal, fackavtal, sekretessavtal etc. sånt där de flesta skriver på utan att läsa utgår från dessa lagar (vissa grejer utgår från förvaltningslagen vissa från kommunlagen beroende på arbetsplats). Vad gäller bisysslor för kommunalt anställda regleras detta i lagen om offentlig anställning dit kommunanställda såväl som statsanställda hör även om det finns små skillnader.

Sekretessavtalet skrev jag på och anställningsavtalet var bara antal timmar och lön typ. Aja de kanske inte brydde sig Så mycket där jag var.
 
Sekretessavtalet skrev jag på och anställningsavtalet var bara antal timmar och lön typ. Aja de kanske inte brydde sig Så mycket där jag var.
Hade du gjort fel hade de säkert brytt sig. Det är väl till syende och sist du som anställd som faktiskt ska veta vilka svenska lagar som gäller. En kommun har ju alltid fackavtal dessutom om de är ju baserade på svensk lag. Bra att sätta sig in i. Speciellt om man vill bryta dem, t.ex genom bisyssla. Det behöver inte hända någonting om det kommer fram men det kan också vara fog för att förlora jobbet beroende på vad för sorts bisyssla det är.
 
Eftersom jag aldrig har haft mer än en anställning åt gången så får ni ursäkta om detta är en jättekorkad fråga :angel:

Jag är anställd på heltid just nu, tillsvidareanställning. Om jag tar ett extrajobb, låt säga ett helgjobb, behöver jag anmäla någonstans att jag har mer än en anställning? Att informera arbetsgivarna är såklart en bra idé men jag tänker i övrigt? Typ försäkringskassa, a-kassa osv?

Jag har en tillsvidareanställning (75%) och 2 timanställningar på det. Var från början 3 timanställningar som jag alternerar emellan inom liknande område.

I mitt fall vet alla arbetsgivare om varandra och det ena jobbet har lett till dom andra osv.
Så för mig har det varit positivt med att huvudarbetsgivaren "vet om" extrajobben. Sen kan jag tänka mig att det kan skilja sig från fall till fall om det är bra eller dåligt och en avvägning får göras.

Jag har även inskrivet i mitt anställningsavtal att jag "får" jobba på dom andra ställena. Ville ha med det skriftligen ifall det skulle bli problem i framtiden av olika anledningar, när jag gick från tim- till tillsvidareanställning.

Det jag tänkt extra på är skatten. I dagsläget har jag en jämkning som drar extra skatt på min huvudlön. I år blir första året för mig med en fastlön mot att bara haft timlöner tidigare. Så ska bli intressant och se hur det ser ut i slutet på året.

Ska kanska tillägga att det är privata sektorn och inte kommun/statligt.
 
Fy, måste vara låst att ha arbetsgivare som lägger sig i vad en gör utanför arbetstiden hos dom, så länge det inte är konkurrerande verksamhet så vad har arbetsgivare med det att göra.

Har själv haft/har inkomst från annat håll samtidigt som jag arbetat, har varit några hästar jag skott, hjälpt till på stall eller följt med osteopat vid behandling av hästar, sålt slaktkaniner och sålt honung.
Ska arbetsgivare även börja lägga sig om det jag gör på fritiden har för stor skaderisk, nä tvi vale:yuck:
Därför att ag bla även har ett rehabansvar
 
Fy, måste vara låst att ha arbetsgivare som lägger sig i vad en gör utanför arbetstiden hos dom, så länge det inte är konkurrerande verksamhet så vad har arbetsgivare med det att göra.

Har själv haft/har inkomst från annat håll samtidigt som jag arbetat, har varit några hästar jag skott, hjälpt till på stall eller följt med osteopat vid behandling av hästar, sålt slaktkaniner och sålt honung.
Ska arbetsgivare även börja lägga sig om det jag gör på fritiden har för stor skaderisk, nä tvi vale:yuck:
Fast pratar vi om kommunal eller statlig tjänst/arbete så tycker ju jag som privatperson att det är rätt och riktigt och annat arbete rapporteras in till arbetsgivaren. Detta med hänsyn till förtroende. Det är ju mkt viktigt att allmänheten har förtroende för kommun/stat och en del av det bygger på att de anställda är oberoende gentemot andra aktörer (bolag, föreningar osv). Huruvida ett jobb utgör konkurrerande arbete, kan tänkas påverkar oberoende eller kan vara allmänt "olämpligt" tror jag inte alltid att den anställde alltid är lämpad att bedöma då den bedömningen kan vara svår att göra.
 
Det beror nog på vad man har för anställning och var. Som stats och kommunanställd måste man få bisyssla godkänd. Det regleras i förvaltningslagen som man väntas följa oavsett om man är personlig assistent i tjottahejti kommun eller jurist på UD.
Nej, du behöver inte alls få en bisyssla godkänd som stats- eller kommunalanställd. Däremot har arbetsgivaren rätt att fråga dig om en bisyssla och som arbetstagare har man en skyldighet att svara sanningsenligt. Sen kan arbetsgivare hävda att det är förtroendeskadligt, etc men det är en process i det med.

Läs gärna här om statsanställdas bisysslor och regler.
https://www.arbetsgivarverket.se/ledare-i-staten/arbetsgivarguiden/fragor-och-svar/bisysslor/
 
Nej, du behöver inte alls få en bisyssla godkänd som stats- eller kommunalanställd. Däremot har arbetsgivaren rätt att fråga dig om en bisyssla och som arbetstagare har man en skyldighet att svara sanningsenligt. Sen kan arbetsgivare hävda att det är förtroendeskadligt, etc men det är en process i det med.

Läs gärna här om statsanställdas bisysslor och regler.
https://www.arbetsgivarverket.se/ledare-i-staten/arbetsgivarguiden/fragor-och-svar/bisysslor/
Det räcker med att läsa lagen. Jo vid de flesta anställningar behövs det godkännas. Kanske än viktigare för statsanställda (gick kursen som statsanställda behöver gå förra måndagen så vad förvaltningslagen säger om det är färskt minne). Men vi har även haft fog för avsked pga bisyssla som inte varit godkänd vid ett par tillfällen när jag jobbat i kommunal regi.
 
Det räcker med att läsa lagen. Jo vid de flesta anställningar behövs det godkännas. Kanske än viktigare för statsanställda (gick kursen som statsanställda behöver gå förra måndagen så vad förvaltningslagen säger om det är färskt minne). Men vi har även haft fog för avsked pga bisyssla som inte varit godkänd vid ett par tillfällen när jag jobbat i kommunal regi.
Jag har varit statsanställd i ett helt gäng år, vilken kurs är det du menar för ingen här har gått någon som helst kurs för att vi är statligt anställda?
 
Jag har varit statsanställd i ett helt gäng år, vilken kurs är det du menar för ingen här har gått någon som helst kurs för att vi är statligt anställda?
Den statstjlnstemannautbildningen som alla statstatstjänstemän, gamla som nya, ska gå sen 2019, men vid en närmare googling verkar den inte vara införd överallt än? Synd om du inte fått gå den än, här har både transportstyrelsen, länsstyrelsen, mig, FK och af infört den. Bra tycker jag, eftersom den tar upp både förvaltningsrätt men även vad som gäller för bland annat bisyssla. Vi behöver definitivt få godkänt. Hade varit helt omöjligt att arbeta på den tjänst jag gör om det sedan blir en jävsituation. Då ryker min tjänst. Så var det i kommun också. Hade ett par tillfällen då folk fick gå pga bisyssla de inte fått godkänt. Helt enligt regelverket.
 
Senast ändrad:
Jag jobbar i privat företag och de har pågående stämningar mot tidigare medarbetare, då det har startat konkurrerande verksamhet under anställningen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 982
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 973
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 610
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 555
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp