Flera anställningar?

iNHALE

Trådstartare
Eftersom jag aldrig har haft mer än en anställning åt gången så får ni ursäkta om detta är en jättekorkad fråga :angel:

Jag är anställd på heltid just nu, tillsvidareanställning. Om jag tar ett extrajobb, låt säga ett helgjobb, behöver jag anmäla någonstans att jag har mer än en anställning? Att informera arbetsgivarna är såklart en bra idé men jag tänker i övrigt? Typ försäkringskassa, a-kassa osv?
 
Eftersom jag aldrig har haft mer än en anställning åt gången så får ni ursäkta om detta är en jättekorkad fråga :angel:

Jag är anställd på heltid just nu, tillsvidareanställning. Om jag tar ett extrajobb, låt säga ett helgjobb, behöver jag anmäla någonstans att jag har mer än en anställning? Att informera arbetsgivarna är såklart en bra idé men jag tänker i övrigt? Typ försäkringskassa, a-kassa osv?
Försä'kringskassan skiter väl i dig om du är frisk? Om du blir sjuk behöver de ju veta vad du är sjukskriven från. Alltså inkl extrajobbet.

a-kassan samma sak. Du rapporterar dina jobb om du blir arbetslös. Och sänder intyg från alla ställen.
 
Du behöver kolla med sin arbetsgivare att det är okej att ta ett extrajobb och okej att ta just det extrajobb du sen tar. Det kan vara bra om man vill slippa massa restskatt att extrajobbet drar 30% på lönen - det måste du meddela om att du vill normalt sett. Jag struntar oftast i det och tar att jag får ev restskatt. Annars är det inget du behöver göra. Skulle du bli sjuk längre än 14 dagar alternativt om du inte har rätt till sjuklön från ag så anmäler du alla dina anställningar hos försäkringskassan, men blir du inte sjuk spelar det ingen roll. Dina arbetsgivare anmäler till skatteverket när de betalar skatt för dig.
 
Jag är anställd på heltid just nu, tillsvidareanställning. Om jag tar ett extrajobb, låt säga ett helgjobb, behöver jag anmäla någonstans att jag har mer än en anställning?
Nej, du behöver inte anmäla någonstans att du har fler än en anställning. De enda som är intresserade är skatteverket och de kommer att få uppgifterna ändå av dina arbetsgivare.

Jag hade faktiskt inte frågat eller meddelat min arbetsgivare ifall jag jobbade på ett annat ställe, varför skulle jag det? Däremot är det ju bra att kolla i anställningsavtalet att du inte har några förhinder därifrån att jobba extra.
 
Nej, du behöver inte anmäla någonstans att du har fler än en anställning. De enda som är intresserade är skatteverket och de kommer att få uppgifterna ändå av dina arbetsgivare.

Jag hade faktiskt inte frågat eller meddelat min arbetsgivare ifall jag jobbade på ett annat ställe, varför skulle jag det? Däremot är det ju bra att kolla i anställningsavtalet att du inte har några förhinder därifrån att jobba extra.
Därför ibland har man skyldighet att meddela arbetsgivaren. Arbetsgivaren kan neka en att ta ett extrajobb. Man får oftast inte arbeta hos/bedriva konkurrerande verksamhet. Kan tex vara en bussförare som arbetar hos två olika bussbolag. Extrajobbet får heller inte påverka ditt vanliga jobb negativt, text att du blir för trött av extra jobbet och har svårt att jobba på ditt vanliga arbete.
Sen har det även att göra med ags rehabansvar. Någon som kan krångla till det är också veckovila, dygnsvila mm. Framför allt viktigt om man tex kör buss, långtradare mm.
 
Nej, du behöver inte anmäla någonstans att du har fler än en anställning. De enda som är intresserade är skatteverket och de kommer att få uppgifterna ändå av dina arbetsgivare.

Jag hade faktiskt inte frågat eller meddelat min arbetsgivare ifall jag jobbade på ett annat ställe, varför skulle jag det? Däremot är det ju bra att kolla i anställningsavtalet att du inte har några förhinder därifrån att jobba extra.
Vi måste anmäla sådant. Jag arbetar för en kommun.
 
Eftersom jag aldrig har haft mer än en anställning åt gången så får ni ursäkta om detta är en jättekorkad fråga :angel:

Jag är anställd på heltid just nu, tillsvidareanställning. Om jag tar ett extrajobb, låt säga ett helgjobb, behöver jag anmäla någonstans att jag har mer än en anställning? Att informera arbetsgivarna är såklart en bra idé men jag tänker i övrigt? Typ försäkringskassa, a-kassa osv?
Alla tillsvidareanställningar jag har haft har haft krav på att man redovisar bisysslor och i några fall även att man skriver bisyssloavtal, ffa om det rör sig om något som kan likna konkurrerande verksamhet. Det har hänt att folk hamnat i tvist med ag pga tveksam bisyssla. Detta har gällt både privata och offentliga arbetsgivare, så kolla upp hur det ses hos er :)
 
Nej, det behöver det inte göra. Som anställd har du en lojalitetsplikt oavsett om det står uttalat i kontraktet eller ej. Lojalitetsplikten innebär att din arbetsgivares intressen går före dina när det gäller tex konkurrerande verksamhet.
Men alltså, så länge det inte är konkurrerande verksamhet eller går ut över arbetsgivaren är det inga konstigheter att ha ett extrajobb. Och för att det ska gå ut över arbetsgivaren behöver det liksom vara relativt allvarligt, att du blir väldigt trött så du inte klarar av ditt vanliga jobb.

Mängder av människor har ju extrajobb. Hade lagen skyddat arbetsgivaren på den nivån hade ju ingen kunnat ha ett extrajobb.
 
Står det inte direkt i lag (motsv?) om man har en offentlig anställning?
Lojalitetsplikten ingår ju liksom i ett anställningsavtal oavsett om det står med i avtalet eller ej.

Men lojalitetsplikten säger ingenting om ifall man får jobba extra. Lojalitetsplikten förhindrar dig att bedriva konkurrerande verksamhet och givetvis måste du klara av ditt jobb utan att vara en fara för dig själv eller andra, så du måste ju sova någon gång också.

Men att jobba som löneadministratör på ett vanligt bolag måndag till fredag kl 8-17, utgör inget hinder för att jobba extra på Ica på söndag eftermiddag.
 
Nej, du behöver inte anmäla någonstans att du har fler än en anställning. De enda som är intresserade är skatteverket och de kommer att få uppgifterna ändå av dina arbetsgivare.

Jag hade faktiskt inte frågat eller meddelat min arbetsgivare ifall jag jobbade på ett annat ställe, varför skulle jag det? Däremot är det ju bra att kolla i anställningsavtalet att du inte har några förhinder därifrån att jobba extra.

Som statsanställd måste vi anmäla bisyssla och arbetsgivaren och kan neka dig att ha bisysslan om det påverkar ditt vanliga jobb. Tex om du blir jävig inom dina myndighetsuppgifter. Eller så tror jag du kan bli av med jobbet/bli omplacerad osv.
 
Lojalitetsplikten ingår ju liksom i ett anställningsavtal oavsett om det står med i avtalet eller ej.

Men lojalitetsplikten säger ingenting om ifall man får jobba extra. Lojalitetsplikten förhindrar dig att bedriva konkurrerande verksamhet och givetvis måste du klara av ditt jobb utan att vara en fara för dig själv eller andra, så du måste ju sova någon gång också.

Men att jobba som löneadministratör på ett vanligt bolag måndag till fredag kl 8-17, utgör inget hinder för att jobba extra på Ica på söndag eftermiddag.
Men fortfarande kan det vara så att du är skyldig att anmäla bisysslan till AG, i vissa fall få den godkänd osv.
Det beror ju lite på vilka jobb det är du tänker kombinera. Ibland kan förtroendeskadligt vara mer än bara direkt konkurrerande.
 
Men då står det i anställningsavtalet.
Lojalitetsplikten ingår ju liksom i ett anställningsavtal oavsett om det står med i avtalet eller ej.

Men lojalitetsplikten säger ingenting om ifall man får jobba extra. Lojalitetsplikten förhindrar dig att bedriva konkurrerande verksamhet och givetvis måste du klara av ditt jobb utan att vara en fara för dig själv eller andra, så du måste ju sova någon gång också.

Men att jobba som löneadministratör på ett vanligt bolag måndag till fredag kl 8-17, utgör inget hinder för att jobba extra på Ica på söndag eftermiddag.
det utgör ju oftast inget hinder men vi behöver redovisa bisyssla oavsett om det är typ sticka små bollar och sälja tre om året som hobbyverksamhet eller ideellt organiserat arbete. Men det är väldigt sällan någon blir nekad även om min bransch kan vara en extrem gråzon med medicinskteknisk industri osv, däremot har det varit problem när bisyssla inte redovisats på korrekt sätt.
 
Hos oss står det inte i anställningsavtalet att vi måste anmäla bisyssla utan det står i någon slags informationstext på intranätet som man måste läsa och kryssa i att man tagit del av när man anställs. Det var faktiskt en för två-tre år sedan som blev avskedad för bisyssla som inte var godkänd av AG, stod massor om det i tidningarna här.
 
Man kan ha konkurrerande verksamhet, så länge AG har godkänt det.
Har flera på mitt jobb som även har egen mottagning privat. Vet inte hur AG har resonerat där men antagligen att de enstaka fallen på den privata mottagningen inte riktigt konkurrerar med det stora djursjukhuset, plus att det ju också regenererar nya intäkter när det från den privata mottagningen remitteras fall till Djursjukhuset.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 983
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 616
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp