flera marsvin ihop

Lindon

Trådstartare
Köpte i februari ett marsvin av en familj som tröttnat,en hane som var 9 mån. Har haft honom ensam tills nu då jag fick frågan att ta över 2 marsvinshanar på 2 år som den familjen tröttnat på. Tänkte att jag provar och tog hem dom. Bodde förståss i skilda burar och endast "umgåtts" utanför buren lösa i ett eget rum (ca 9kvm). I början gick det jätte bra och alla åt ihop på golvet, men eftersom den ena av dom större hanarna är mer dominant och morrar och knapprar tänder åt den "lille" har det nu blivit mer struligt. Dom gör inte upp utan den stora springer efter den lille. Båda stora har ibland lite dispyter men det går aldrig över gränsen utan gnabbas lite och så är det bra. Har den senaste tiden haft lillen ut på samma gång som den"snällare" och de trivs väldigt bra ihop. Sover tillsammans och äter båda på samma matbit.

Nu har min man byggt en bur åt alla tre, som är 2,20 m x 0,90m med 2-plan så att de kan gå upp på rampar upp och ner. Är indelad i två delar med en lite mindre del åt lillen. Hade förståss sett att alla tre kunnat gå ihop, men vet inte hur jag ska få det att lyckas. Idag gick den snälle stora in med lillen och umgicks ett par timmar. Sen då han går tillbaka till den andra stora står lillen och piper och försöker komma över till den andra buren där de sitter. Nu vet jag inte om jag ska byta ordning på dom och sätta lillen med snällisen och låta den dominanta vara ensam eller om jag bara ska låta dom umgås utanför eller i buren och ha ordningen som den är nu.

Tre är ett väldigt ojämnt tal, svårt att få det att gå ihop. Min man är inte riktigt pigg på att ta ÄNNU ett marsvin.....

Hur hade ni gjort?
 
Hade låtit de gå ihop. Alla nya grupper honor som hanar måste ha en rangordning. Rangordningen kommer de inte fram till genom att sitta tyst och lungt och titta på varandra. Rangordning innefattar att någon blir jagad, någon blir naffsad, någon blir luggad, någon blir riden på. När denna någon har insett att den inte kommer hamna högst i rang, någonsin, kommer den ställa sig i ledet av "undersåtar" till den dag det kommer en ny individ till flocken eller nån av de andra dör. Men alla tre ska ha varsitt hus/plats att få vara ifred på och gärna fler än en matplats.

Enda undantaget är om de verkligen inte kan komma förbi stadiet av bråk och börjar hugga varandra (så blodutgutelse uppstår). I det fallet skulle jag nog haft två burar där båda burarna bebos av minst 2 marsvin per bur (eftersom marsvin inte rekommenderas att vara ensamma).
 
Problemet löstes lättare än jag trodde. När jag hade upp ingångarna på tis kväll smet chefen in med lillen. De gjorde upp eftersom lillen inte slapp att springa undan. Pep och stod på baktassarna och virvlade runt. Sen åt dom av samma mat.

Tog bort mellanväggen och har sen dess haft en enda stor bur,vilket fungerar över förväntan. Visst lite gnabb är det ibland men lugnar sig då man kommer med mat ..

Nu har vi tre lyckliga och lugna marsvin som bor i samma bur. Hann bli orolig att det inte skulle gå!
 
Modig korn: Ja tydligen. Läste på nåt ställe att de oftast e ganska 'stora i truten' och låter värre än det är - och det stämde.

Ringde och skulle fråga djuraffären om de hade en marsvinshane i passlig ålder då jag bara hade lillen. Hon i affären frågade hur stor bur jag hade. Hans dåvarande bur var 1m x0,70m. det var enl. henne alldeles för litet 'enl lagen (hon kunde dock inte svara på minimistl). Då sa hon att det var bättre att han var själv. Blev irriterad och sa att DET om ngt var olagligt,men det hade hon inte hört. Så det blev inget marsvin från den affären utan jag räddade två vuxna ist....dålig kunskap!!
 
Nej, det är inte så djurskyddsföreskriften är skriven eller tolkas.

Det kan finnas särskilda skäl som gör att djuren får hållas ensamma ja. Men för det är det ingen rekommendation att de ska hållas tillsammans, utan de ska hållas tillsammans. Formuleringen är solklar.
 
Om de mår dåligt av att hållas i par ska man inte hålla de i par. Men 99% av alla marsvin gillar andra marsvin.
Jodå, men då provar man en annan kamrat. Är det en hane som blir ensam kan man kastrera hos marsvinskunnig veterinär för ca 1000:- och låta honom bo med en hona. Man tar ansvar för sina djur och det är inte lagligt för marsvin att bo ensamma.
 
Jodå, men då provar man en annan kamrat. Är det en hane som blir ensam kan man kastrera hos marsvinskunnig veterinär för ca 1000:- och låta honom bo med en hona. Man tar ansvar för sina djur och det är inte lagligt för marsvin att bo ensamma.
Tillhör de som tycker att alla flockdjur ska ha minst en kompis. Men har ändå haft kompis med en hane som matvägrade tills övriga marsvin var ute ur leken. Antisociala marsvin finns säkert också, har haft utvecklingsstörda marsvin själv så ingenting är omöjligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har tagit en omplacering, en större kastrerad blandrashane på snart 2 år. Allt går bra och han har börjat landa i vardagen. En...
Svar
7
· Visningar
1 239
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 610
Senast: lizzie
·
Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 495
Senast: oz_joj
·
Däggdjur Jag fick hem två marsvinshanar igår , 3 och 4 år gamla som har bott hela livet tillsammans. Dock har jag märkt att den yngre lite...
Svar
5
· Visningar
1 505
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp