Flerfärgade pudlar?

kamomillo

Trådstartare
En vän till mej, visade mej bilder på flerfärgade pudlar för ett tag sedan.
Givetvis blev jag nyfiken.... Är dessa "godkända"? går dom ställa ut överhuvudtaget?
Avlas det hej vilt på färg, eller är det mentala viktigt?
Förresten, jag kan inget om pudlar! Lär mej allt ni vet om rasen, Är dom alltid skotträdda/berörda?
Vad ska man tänka på , om man vill köpa en pudel? (icke aktuellt, men ändå.... )
Hälsoprogram?
Skillnad mellan storlekarna? förutom höjd över havet förstås.
Hur ofta ska dom klippas?
Tål dom kyla/värme?

Lär mej allt om pudelkunskap!!!!

* Jenny *
 
En vän till mej, visade mej bilder på flerfärgade pudlar för ett tag sedan.
Givetvis blev jag nyfiken.... Är dessa "godkända"? går dom ställa ut överhuvudtaget?
Avlas det hej vilt på färg, eller är det mentala viktigt?
Förresten, jag kan inget om pudlar! Lär mej allt ni vet om rasen, Är dom alltid skotträdda/berörda?
Vad ska man tänka på , om man vill köpa en pudel? (icke aktuellt, men ändå.... )
Hälsoprogram?
Skillnad mellan storlekarna? förutom höjd över havet förstås.
Hur ofta ska dom klippas?
Tål dom kyla/värme?

Lär mej allt om pudelkunskap!!!!

* Jenny *

Nej, dom ska vara enfärgade.

Har själv typ bara dålig erfarenhet av pudlar, men vet att många tycker att dom är roliga och trevliga hundar. (Så ta följande med en nypa salt.) Pälsvården är hemsk och man måste borsta/trimma/rycka öronhår massor för att dom inte ska se ut som hemlösa gatuhundar som aldrig bott inomhus.
 
Nej, dom ska vara enfärgade.

Har själv typ bara dålig erfarenhet av pudlar, men vet att många tycker att dom är roliga och trevliga hundar. (Så ta följande med en nypa salt.) Pälsvården är hemsk och man måste borsta/trimma/rycka öronhår massor för att dom inte ska se ut som hemlösa gatuhundar som aldrig bott inomhus.
Eller så håller man dem nerrakade bara? Det är ju rätt enkelt.
 
Minns inte hur ofta min klipptes, men pälsvården tyckte jag var enkel (minus öronryckandet) höll honom hyffsat nerklippt utom på vintern.
Min gillade inte kyla (eller regn) fick ha ordentligt med jackor och även skor.

Nån annan kan säkert svara på hälsoprogram osv, min var ett litet B-exemplar :D ❤️

Tycker det är en fantastisk ras och skulle det bli en ny hund i framtiden så blir det en pudel, möjligen en storlek större än min som var dvärg.
20160312_104855.jpg
 
Minns inte hur ofta min klipptes, men pälsvården tyckte jag var enkel (minus öronryckandet) höll honom hyffsat nerklippt utom på vintern.
Min gillade inte kyla (eller regn) fick ha ordentligt med jackor och även skor.

Nån annan kan säkert svara på hälsoprogram osv, min var ett litet B-exemplar :D ❤️

Tycker det är en fantastisk ras och skulle det bli en ny hund i framtiden så blir det en pudel, möjligen en storlek större än min som var dvärg.
Visa bifogad fil 105382
nu har jag förvisso hittat en ny ras som jag har fastnat för men jag tycker fortfarande att det är en fantastisk ras pudeln ❤
 
Jag funderar på mellanpudel som nästa hund och har förlikat mig med tanken på pälsvård, men inte riktigt med att rycka i öronen. Gör inte det ont?
 
Jag funderar på mellanpudel som nästa hund och har förlikat mig med tanken på pälsvård, men inte riktigt med att rycka i öronen. Gör inte det ont?

Min avskydde det :crazy: sprang och gömde sig när jag tog fram grejorna, men han hade problem med öronen sen valp så kan ha förknippat det på det sättet.
 
En vän till mej, visade mej bilder på flerfärgade pudlar för ett tag sedan.
Givetvis blev jag nyfiken.... Är dessa "godkända"? går dom ställa ut överhuvudtaget?
Avlas det hej vilt på färg, eller är det mentala viktigt?
Förresten, jag kan inget om pudlar! Lär mej allt ni vet om rasen, Är dom alltid skotträdda/berörda?
Vad ska man tänka på , om man vill köpa en pudel? (icke aktuellt, men ändå.... )
Hälsoprogram?
Skillnad mellan storlekarna? förutom höjd över havet förstås.
Hur ofta ska dom klippas?
Tål dom kyla/värme?

Lär mej allt om pudelkunskap!!!!

* Jenny *
Flerfärgade pudlar kan vara godkända i andra länder. Min erfarenhet av flerfärgade är att det verkar mest handla om färgavel och man bortser från hälsa och mentalitet.

Överlag är mentalitet, ögon, patella och HD något att se upp med. Och dålig tandhälsa på dom mindre varianterna.
Särskilt den höga graden av patellaluxation avskräcker mig från att köpa pudel, förutom mentaliteten. En bra och frisk pudel är dock en skitrolig hund!
 
Flerfärgade pudlar kan vara godkända i andra länder. Min erfarenhet av flerfärgade är att det verkar mest handla om färgavel och man bortser från hälsa och mentalitet.

Överlag är mentalitet, ögon, patella och HD något att se upp med. Och dålig tandhälsa på dom mindre varianterna.
Särskilt den höga graden av patellaluxation avskräcker mig från att köpa pudel, förutom mentaliteten. En bra och frisk pudel är dock en skitrolig hund!

Tack för dina tankar. De är just det, hur hittar man en frisk sund rolig pudel? Eller för all del, kan vara annan hund också.

/Jenny
 
Flerfärgade pudlar kan vara godkända i andra länder. Min erfarenhet av flerfärgade är att det verkar mest handla om färgavel och man bortser från hälsa och mentalitet.

Överlag är mentalitet, ögon, patella och HD något att se upp med. Och dålig tandhälsa på dom mindre varianterna.
Särskilt den höga graden av patellaluxation avskräcker mig från att köpa pudel, förutom mentaliteten. En bra och frisk pudel är dock en skitrolig hund!
Är patellaluxation vanligt hos alla storlekar?
 
Tack för dina tankar. De är just det, hur hittar man en frisk sund rolig pudel? Eller för all del, kan vara annan hund också.

/Jenny
Jag har hittat några kennlar vars hundar jag sett högt upp i klasserna på tävling i de grenar jag själv vill satsa på och som enligt dem själva satsar på att föda upp aktiva pudlar för träning och tävling utan att tumma på rasstandard eller hälsa. Än så länge följer jag dem bara på Instagram, men ska titta närmare på dem när det blir dags.
 
En till sak värd att tänka på är att många verkar vara väldigt(!) kräsna med mat. Sådär till den grad att hundägarna oroar sig för att hundarna ska bli på tok för magra då det inte går att få i dem något alls oavsett vad de hittar på.

Jag är helt övertygad om att en bra pudel är fantastisk, rolig och trevlig att leva med, men kolla upp uppfödarna noga. Det finns massor av statistik på hunddata och avelsdata.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp