Flertalet hundar döda i Norge (Utbruten från Den 21:e hunduppdateringstråden)

https://www.vetinst.no/nyheter/status-vedrorende-akutt-hundesykdom-12-september
Uppdaterad idag 11.00

"Av 60 rapporterade sjuka hundar har 46 redan tiifrisknat"

Jag tror detta kommer landa i att det inte funnits någon specifik smitta utan är vanliga orsaker till mag- tarmsjukdom hos hund och att anledningen till pådraget beror påmassmedial uppmärksamhet och snabb spridning, bl a via sociala medier. Varför det blev medial uppmärksamhet från början vore intressant att veta dock. Obs! Detta är mina egna tankar, efter att ha läst den uppdaterade infon från norska veterinärinstitutet.

Jag håller helt med och undrar verkligen hur det kunnat bli en så stor grej i första taget. Man kanske skulle väntat med att gå ut med varningar i media innan man vet lite mer...
Det är så extremt vanligt med blodiga diarréer, på mitt jobb har vi alltid flera stycken inne med dom symtomen. Alla är såklart inte livshotande sjuka när de kommer in men det är ändå ett tillstånd som snabbt kan ändras till det sämre så självklart kan det vara allvarligt.
Jag vet inte, men jag tycker att det känns så överdrivet allt.
 
Jag håller helt med och undrar verkligen hur det kunnat bli en så stor grej i första taget. Man kanske skulle väntat med att gå ut med varningar i media innan man vet lite mer...
Det är så extremt vanligt med blodiga diarréer, på mitt jobb har vi alltid flera stycken inne med dom symtomen. Alla är såklart inte livshotande sjuka när de kommer in men det är ändå ett tillstånd som snabbt kan ändras till det sämre så självklart kan det vara allvarligt.
Jag vet inte, men jag tycker att det känns så överdrivet allt.
Även SVA:s text är uppdaterad idag och där står (bland annat) Inga tecken på att det är någon ny, allvarlig smitta eller sjukdom. www.sva.se

Det räcker för att jag ska känna mig lugn.
 
Har en bekant i Norge som häromdagen gick ut med att hennes hane blivit sjuk och legat inne. Han är nu på bättringsvägen och har fått komma hem. Hon har en till hund, som är frisk fortfarande. Hon skriver att de inte sover i samma rum, diskar vattenskålen så fort han druckit ur den och är i varsin del av hundgården, men hallå- två hundar i samma hushåll borde bli smittade om det är så smittsamt som "pådraget" gjorde att man trodde..
 
"Ingen vet vad som orsakat norska hunddöden – nu väntas hundratals norska jakthundar komma hit under jaktsäsongen.

– Helst skulle man vilja stoppa de norska hundarna att komma hit, säger Peter Ledin på Jägareförbundet."

"Ripjakten har börjat och från måndag kommer norska jägare kunna köpa jaktkort och komma över till Sverige för att delta i jakten. Med sig har de jakthundar – flera hundra kan det röra sig om, berättar Peter Ledin som är regionchef i norr och nationellt hundansvarig på Svenska Jägareförbundet.

Bland svenska hundägare finns det en oro att de norska fågelhundarna ska ta med sig den mystiska hunddöden över gränsen."
https://www.svd.se/hunddoden-oroar-stoppa-de-fran-att-komma-hit (betalvägg)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp