Flertalet hundar döda i Norge (Utbruten från Den 21:e hunduppdateringstråden)

Jag var lite orolig men lugnad av vissa svar i den här tråden. Nu är jag orolig igen då vi mycket sannolikt har smittan i länet med en hund inlagd på djursjukhuset här i stan (hunden bor dock inte här). Detta enligt en medlem i en lokal sheltiegrupp på Facebook.

(Smittan skulle finnas bland rävar och smitta genom deras avföring.)
Hur många rävar har obducerats?
 
Jag var lite orolig men lugnad av vissa svar i den här tråden. Nu är jag orolig igen då vi mycket sannolikt har smittan i länet med en hund inlagd på djursjukhuset här i stan (hunden bor dock inte här). Detta enligt en medlem i en lokal sheltiegrupp på Facebook.

(Smittan skulle finnas bland rävar och smitta genom deras avföring.)

Jag har eventuellt läst inlägget som sprider den s.k. infon (finns säkert flera), och det finns verkligen inget i det som är bekräftat, personen känns inte tillförlitlig alls och har ingen källa överhuvudtaget (förutom en som namnges "säker").
 
Jag har eventuellt läst inlägget som sprider den s.k. infon (finns säkert flera), och det finns verkligen inget i det som är bekräftat, personen känns inte tillförlitlig alls och har ingen källa överhuvudtaget (förutom en som namnges "säker").

Om det är det jag läst, så påstår ju djursjukhuset (Östersund, samma?) 2 h efter att inlägget postats att inga kända svenska fall finns.
Om folk kunde lära sig att läsa kommentarerna!
 
Inte ett dugg orolig för mina egna hundar, de träffar aldrig andra hundar typ.
Smittor man inte vet uppkomst på är obehagligt men jag krisar aldrig utan fakta.
 
Fantastiskt. En tysk fb-vän har precis delat info om att Sverige, Danmark och Norge har sjuka hundar. Alla utställningar och tävlingar är inställda i alla länder. Landsgränserna är totalt stängda för passage. Över 50 hundar har dött.

:banghead::banghead::banghead:
Ja, jag skrev en irriterad kommentar om att man inte ska sprida falsk info utan istället länka till säkra källor.
 
Fantastiskt. En tysk fb-vän har precis delat info om att Sverige, Danmark och Norge har sjuka hundar. Alla utställningar och tävlingar är inställda i alla länder. Landsgränserna är totalt stängda för passage. Över 50 hundar har dött.

:banghead::banghead::banghead:
Ja, jag skrev en irriterad kommentar om att man inte ska sprida falsk info utan istället länka till säkra källor.
Men det vet du väl att allt som skrivs på FB är sant?
:banghead:
 
Detta med rävar är lätt absurt att sprida nu. Kan tänka mig att rävar ev bär på hakmask och dom kan ge symptom med anemi, avmagring och blodig diarre - men detta är ju ett snabbt förlopp det handlar om. Läskigt är det och hoppas dom får svar snart.
 
Förlåt så mycket, jag blev väl lurad av att personen lät så säker. Tyvärr kan jag inte radera inlägget nu eftersom det är för sent.

Det är lätt att dras med. Det sjuka är att det verkar så populärt att komponera inlägg som helt enkelt är falska. Och att de verkar delas ännu mer än riktig info. (Menade inte dig nu, utan delningar på Facebook.)
 
Screenshot_20190907-142243.png


Angående en av de påstådda fallen i Göteborg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp