Flertalet hundar döda i Norge (Utbruten från Den 21:e hunduppdateringstråden)

Nu har en dansk klinik gått ut med att dom fått in en hund med samma symptom som dom norska hundarna och den dog - men det står ingenting alls om dom tagit prover så dom kan jämföra med dom norska hundarna ? Hunden har heller inte varit i Norge.
 
Nu har en dansk klinik gått ut med att dom fått in en hund med samma symptom som dom norska hundarna och den dog - men det står ingenting alls om dom tagit prover så dom kan jämföra med dom norska hundarna ? Hunden har heller inte varit i Norge.
Vad jag läste så är det inte ens kliniken som har gått ut med info som har tagit emot hunden.. Utan de varnar bara för de ligger i samma område, typ.
 
Det finns ju en del oklarheter kring de norska fallen:

- Hur snabbt fick de hundar som dog vård?
- I vilket skick var de? Gamla? Unga? Friska i övrigt?
- Små hundar? Stora hundar?

Det finns nog flera svenska kliniker som fått in hundar med samma symptom som ”Oslo-hundarna”, symptomen är som sagt ospecifika.
 
Det finns ju en del oklarheter kring de norska fallen:

- Hur snabbt fick de hundar som dog vård?
- I vilket skick var de? Gamla? Unga? Friska i övrigt?

Det finns nog flera svenska kliniker som fått in hundar med samma symptom som ”Oslo-hundarna”, symptomen är som sagt ospecifika.
Precis. Och eftersom mattilsynet skriver att man ska vara noga med vaccination så undrar jag om alla varit vaccinerade också.
 
Det finns ju en del oklarheter kring de norska fallen:

- Hur snabbt fick de hundar som dog vård?
- I vilket skick var de? Gamla? Unga? Friska i övrigt?
- Små hundar? Stora hundar?

Det finns nog flera svenska kliniker som fått in hundar med samma symptom som ”Oslo-hundarna”, symptomen är som sagt ospecifika.

Precis. En hund som hamnar i chock och får sepsis pga frekventa blodiga diarréer dör om den inte får rätt vård snabbt, oavsett om orsaken är att den ätit något olämpligt, magsjuka, cancer, whatever...
Åtminstone den ena bakterien (clostridium perfringens) som de hittat i hundarna återfinns i många hundar utan att de är sjuka överhuvudtaget. Så det säger inte heller så mycket.
 
Nu ska det ju vara en hund inlagd i Linköping efter det har varit, som ägaren skriver, som ett blodbad hemma.
Alla djurklinikerna här hävdar fortfarande att inga fall av "Norgesjukan" bekräftats i Sverige. Hunden det gäller verkar även vara hemmahörande ca 10 mil söder om Lkpg och inte från staden. Men helt klart oroande ändå.

Vi har ett inplanerat MH på annan ort om ett par veckor men kommer det smitta hit så kommer jag inte våga åka iväg ifall vi skulle lyckas dra med oss någonting. Inte troligt med tanke på hur vi bor men då sätter jag inte foten på en hundklubb tills dom åtminstone kommit på orsaken.
 
I den senaste uppdateringen står det att i de fall där en hund blivit sjuk i en familj med flera hundar har de andra hundarna i de flesta fall inte smittats:

https://www.nkk.no/aktuelt/alvorlig-sykdom-hos-hunder-ukjent-arsak-article159244-985.html

"Veterinærinstituttet melder også at en positiv nyhet er at det i de fleste tilfeller der det bor flere hunder i samme dyrehold har bare én hund blitt syk. Dette kan tyde på at en eventuell sykdom ikke er veldig smittsom mellom hunder "
 
Man ska vara mycket källkritisk, Linköpings djursjukhus har gått ut i media o talat om att dom har INGET sådant fall.

Det var därför jag undrade här, det fanns för få kommentarer. Här är det ägaren själv som gått ut med informationen, så inga andrahandsuppgifter heller. Om det inte stämmer, hur fasiken är folk funtade?
 
Den här dök upp i mitt flöde. Jag blir så trött. Undrar vilken den säkra källan är???
36453
 
https://www.vetinst.no/nyheter/status-vedrorende-akutt-hundesykdom-12-september
Uppdaterad idag 11.00

"Av 60 rapporterade sjuka hundar har 46 redan tiifrisknat"

Jag tror detta kommer landa i att det inte funnits någon specifik smitta utan är vanliga orsaker till mag- tarmsjukdom hos hund och att anledningen till pådraget beror påmassmedial uppmärksamhet och snabb spridning, bl a via sociala medier. Varför det blev medial uppmärksamhet från början vore intressant att veta dock. Obs! Detta är mina egna tankar, efter att ha läst den uppdaterade infon från norska veterinärinstitutet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp