Flex och komp

Komp är väll inarbetade extra timmar/dagar som gör att det går över passerade heltidstimmar när man har fast månadslön
 
Komp-timmar samlar du på dig om du har arbetat extra. Du kan ta av den potten sedan när du behöver vara ledig.

Flex kan man ha om man har ett flextidsavtal. Det hade jag som admin men inte som lärare.

Och tillägg: Om jag ska vara ledig kan jag alltså inte ändra om min arbetstid eftersom jag inte har flextid. Jag får löneavdrag (tjänstledig) när jag behöver vara ledig. Komptimmar brukar jag inte ha några att ta ut.
 
Beror väl på avtalet?

Generellt så är komp ledighet ersättning för timmar utöveröver arbetstid.
Flex betyder att start- och sluttid på jobbet inte är fast. T.ex.att det är ok att börja närsomhelst mellan 6.30 och 9.00 på morgonen. Och dito på eftermiddagen - så länge.man gör sina avtalade timmar
 
Ja, eller att man jobbar in så det blir plus på den arbetade tiden. Har arbetsplatsen flexavtal kan det tex vara så att det är ok att ligga 40 timmar plus och 20 timmar minus på sitt flexkonto.
Ok. Nu begrep jag ingenting. Hur kan man ligga plus och minus samtidigt?

Om man jobbar mer än sina timmar, är det inte det man tar som komp senare?
 
För mig innebär det även att jag inte har en fast start- och sluttid på dagen, utan ska jobba 7 eller 8 timmar per dag. Börja kan jag göra mellan 07 och 09, sluta mellan 15 och 18. Får inte betald övertid utan får ta ut övertidstimmar när det passar + 5 extra semesterdagar som "plåster på såren".
 
Ok. Nu begrep jag ingenting. Hur kan man ligga plus och minus samtidigt?

Om man jobbar mer än sina timmar, är det inte det man tar som komp senare?
HAR du ett flexavtal? Annars förmodar jag att du inte kan flexa.

Jag är rätt säker på att @startpompe menade att du kan ligga så mycket som 40 h plus ELLER 20 h minus på flexkontot. Vi hade några sådana gränser, men jag kan inte minnas vad de var nu.

Det känns som om det bästa är att du kollar med din chef/HR hur du ska göra om du blir tillfrågad att jobba extra respektive om du behöver vara ledig.
 
Vi har flextid på mitt jobb. Jag har fått flexa, dvs. gå tidigare två gånger och ligger då 1 timme back. När jag ska vaccineras snart så kommer jag gå back ytterligare 2 timmar.

Vet inte hur fan jag ska orka jobba igen den tiden. Är så jävla tvärslut. Möjligen att jag kan orka en timme extra på fredagar.
 
Flex är kort för flexibel arbetstid. Det kan tex vara att arbetstiden är 8-17, men en får, om arbetet tillåter börja mellan 7-9 och sluta mellan 16-18. Det betyder att om en kommer till jobbet 7:50 och börjar jobba då så jobbar en tio minuter extra den dagen som senare går att kompensera (komp) med att jobba kortare arbetstid en annan dag, eller för all del alltid komma 10 min tidigt och därmed kunna gå en timme tidigare nästan en dag i veckan. Komp är kompensation så att kompa ut betyder att ta ut sådan tid en tidigare tjänat in eller beordrats till att genomföra. Flexa ut är specifikt att gå tidigare (inom de tillåtna ramarna) för tid en innan eller efter måste jobba igen. Att kompa ut kan vara att ta kompensationen för frivillig eller beordrad övertid (alltefter hur avtalet ser ut) i form av tid istället för i pengar. Om det är tid mot tid eller tid mot dubbel tid tex beror på omständigheterna och avtalet.

Nu såg jag ditt senaste: enklaste sättet tycker jag är att jobba in 10-15 min/dag vid möjlighet. Det blir ganska snabbt plus igen utan att en måste stanna över två timmar en enskild dag.
 
Vi har flextid på mitt jobb. Jag har fått flexa, dvs. gå tidigare två gånger och ligger då 1 timme back. När jag ska vaccineras snart så kommer jag gå back ytterligare 2 timmar.

Vet inte hur fan jag ska orka jobba igen den tiden. Är så jävla tvärslut. Möjligen att jag kan orka en timme extra på fredagar.
Då är det kanske bättre att du tar obetald ledighet istället så du slipper känna dig jagad av minusflexen?
 
Vi har flextidsavtal. Det innebär att vi kan börja mellan 06.00 och 9.00 och sluta mellan 14.30 och 22.00.

Vissa dagar jobbar jag mer än 8 timmar, andra dagar mindre. Har jag jobbat mer så blir det + på flexkontot och har jag jobbat mindre blir det -. 2 gånger om året stämmer de av flexkontot och har man då mer än +40 timmar så försvinner det som är över, har man mer än -20 timmar så blir det löneavdrag på det som är över.

Komp är en helt annan sak och ska inte blandas ihop med flex
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Tror svaret finns här (står helt still..) Tjej (irländsk?) som spelar gitarr och sjunger när skolbarn kompar med muggar Superkänd och...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Fruentimber
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Luzzan
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
22
· Visningar
1 358
Senast: Fiador
·
Fritid Det är uppenbarligen en hästsko med sömmar och tåkappa men kan nån förklara resten?
Svar
6
· Visningar
469
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp