Bukefalos 28 år!

Flexikoppel. (Utbruten tråd).

_Taggis_

Trådstartare
Tycker fö att flexikoppel är djävulens påfund och ska de ens existera så bör det införas körkort på dem... Fullkomligt avskyr ovanstående situationer du nämner.

Mvh "småhundägare" utan bekymmer vid hundmöten men som ej heller vill få några hundmötesproblem pga andras oaktsamhet :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Tycker fö att flexikoppel är djävulens påfund och ska de ens existera så bör det införas körkort på dem... Fullkomligt avskyr ovanstående situationer du nämner.

Mvh "småhundägare" utan bekymmer vid hundmöten men som ej heller vill få några hundmötesproblem pga andras oaktsamhet :angel:

Alltså, jag älskar att använda flexikoppel när jag är ute i natur- och skogsområden, :o han kan vara kopplad och på samma gång få röra på sig mer fritt. :) Dock ogillar starkt folk som går runt med flexi i stan och låter den dra ut hela vägen så hunden kan springa fram till allt och alla, utan för mig när jag är i byn så går jag i ett vanligt koppel som är lätt att dra in när det behövs!
 
Tycker fö att flexikoppel är djävulens påfund och ska de ens existera så bör det införas körkort på dem... Fullkomligt avskyr ovanstående situationer du nämner.

Mvh "småhundägare" utan bekymmer vid hundmöten men som ej heller vill få några hundmötesproblem pga andras oaktsamhet :angel:
Åh jag älskar flexikoppel! Så enkelt att anpassa längden utefter behov och omgivning. Kort koppel när det behövs och långt med mycket frihet för hunden när det fungerar med omgivningen. Det är ju inte flexit som är problemet i de fall @Ssofie_ nämner utan det handlar om brister hos ägaren. Rätt använt är flexi ett toppenkoppel och jag tycker inte att man kan döma ut något för att vissa använder det fel.
 
@TinyWiny @Puffindog Det är klart att det går att använda alla verktyg korrekt, men de ggr det går åt skogen pga dem så är det frågan om det är ok för att vissa kan sköta sig? Om skiten inte fanns så skulle ingen drabbas av olyckor pga dem. Lite så tänker jag. Kan hända att de som då kan sköta sig får hitta en annan lösning som antagligen funkar lika bra men som är svårare att misslyckas med... en hypotetisk tanke dock. Flexikoppel kommer sannolikt aldrig att försvinna från marknaden.

Ja, jag har använt flexi själv utan missöden, typ när en hund ska rastas på en villatomt och jag inte orkar gå runt själv men samtidigt inte vill ha den lös pga risk att springa ut i vägen eller in på annans tomt.
Dessvärre kan jag inte komma ifrån uppfattningen om att de flesta jag vet som använder detta gör det på helt olämpliga hundar och förare. Skadan blir då värre än om min slöhet begränsas för att jag hindras från att slörasta hunden på en tomt :p
 
Tycker fö att flexikoppel är djävulens påfund och ska de ens existera så bör det införas körkort på dem... Fullkomligt avskyr ovanstående situationer du nämner.

Mvh "småhundägare" utan bekymmer vid hundmöten men som ej heller vill få några hundmötesproblem pga andras oaktsamhet :angel:
Jag håller med.

mvh bor i stan, går på trottoarer och är nära infarkt över hundägare som går längre ut på trottoaren medan hunden går i innerkant och nosar på staket = flexikoppel blir snubbeltråd för mig.
 
Åh jag älskar flexikoppel! Så enkelt att anpassa längden utefter behov och omgivning. Kort koppel när det behövs och långt med mycket frihet för hunden när det fungerar med omgivningen. Det är ju inte flexit som är problemet i de fall @Ssofie_ nämner utan det handlar om brister hos ägaren. Rätt använt är flexi ett toppenkoppel och jag tycker inte att man kan döma ut något för att vissa använder det fel.
Ja det är ett handhavande fel men eftersom folk överlag verkar ha problem med just handhavandet så kanske ett förbud på offentliga platser vore en lösning. Jag fattar att det inte är möjligt i praktiken, men majoriteten av de jag har sett med flexikoppel har noll koll. Jag tycker själv att det fungerar toppen när vi rastar på folktomma områden men inte kan ha lös hund. Men det finns inte i min värld att jag skulle använda det i stan.
 
@TinyWiny @Puffindog Det är klart att det går att använda alla verktyg korrekt, men de ggr det går åt skogen pga dem så är det frågan om det är ok för att vissa kan sköta sig? Om skiten inte fanns så skulle ingen drabbas av olyckor pga dem. Lite så tänker jag. Kan hända att de som då kan sköta sig får hitta en annan lösning som antagligen funkar lika bra men som är svårare att misslyckas med... en hypotetisk tanke dock. Flexikoppel kommer sannolikt aldrig att försvinna från marknaden.

Ja, jag har använt flexi själv utan missöden, typ när en hund ska rastas på en villatomt och jag inte orkar gå runt själv men samtidigt inte vill ha den lös pga risk att springa ut i vägen eller in på annans tomt.
Dessvärre kan jag inte komma ifrån uppfattningen om att de flesta jag vet som använder detta gör det på helt olämpliga hundar och förare. Skadan blir då värre än om min slöhet begränsas för att jag hindras från att slörasta hunden på en tomt :p
Jag tror inte för en sekund att de hundägare som inte kan sköta sig skulle bli bättre om flexi inte fanns. Det är inte körkort på flexi som behövs utan på att hålla hund och djur överhuvudtaget och körkort i att visa hänsyn till andra människor och djur. Visst skulle jag kunna ha spårlina på min hund istället i de omgivningar där jag i dagsläget släpper ut hela flexit och ha ett 1 meters koppel med dessutom men då ställer det till problem för min kropp istället som inte klarar av att hålla i ett koppel/spårlina, dvs. samla ihop och släppa ut, det som flexit gör åt mig nu. Det hade tagit för mycket på min kropp och vi hade inte kunnat visstas i skog och mark så som vi kan nu med ett rätt använt flexi. Ett flexi sätter jag enkelt i hundförarbältet och kan korta och länga utefter omgivningen och behov med en enkel knapptryckning och det är enbart de få gånger vi möter bilar jag håller i själva kopplet några sekunder. Jag använder flexit som en extra säkerhet, min hund går som om han vore lös i det sammanhanget. Jag använder kommandon när jag vill något, jag halar inte in honom i normalläget men vill ha möjligheten i paniklägen. En spårlina kan man säkerligen misslyckas med exakt lika mycket som ett flexi och ett koppel kan man säkert misslyckas med också. Det är inte utrustningen som är problemet utan människor som inte använder den korrekt. Jämför med det mjuka finliret man kan få med ett bett i munnen på en häst och slitandet, ryckandet och de hårda händer någon annan pysslar med med samma bett. Det är ju inte bettets fel att det används fel utan det är människan som gör fel.
 
Ja det är ett handhavande fel men eftersom folk överlag verkar ha problem med just handhavandet så kanske ett förbud på offentliga platser vore en lösning. Jag fattar att det inte är möjligt i praktiken, men majoriteten av de jag har sett med flexikoppel har noll koll. Jag tycker själv att det fungerar toppen när vi rastar på folktomma områden men inte kan ha lös hund. Men det finns inte i min värld att jag skulle använda det i stan.
Nej i stan (nu tänker jag stanstan, alltså inte ytterområden med skog och mark) finns det ju ingen anledning. Där ska varken lösa hundar som går på annat sätt än dikt an mot föraren eller flexi som låter hunden vara på annat sätt än mycket nära föraren förekomma just med hänsyn till andra. I stan finns det ju ingen anledning att låta hunden gå och strosa omkring "lös", det får man göra på för det lämplig plats och det är inte bland folk och andra hundar.
 
Nej i stan (nu tänker jag stanstan, alltså inte ytterområden med skog och mark) finns det ju ingen anledning. Där ska varken lösa hundar som går på annat sätt än dikt an mot föraren eller flexi som låter hunden vara på annat sätt än mycket nära föraren förekomma just med hänsyn till andra. I stan finns det ju ingen anledning att låta hunden gå och strosa omkring "lös", det får man göra på för det lämplig plats och det är inte bland folk och andra hundar.
Exakt, ändå använder många det just i stan, och jag får krupp. Eller på mässor, jag undrar hur tankegången gick när man planerar att åka på en stor mässa och tar med sig ett flexi och låter hunden springa framför fötterna på folk och kasta sig fram till andra hundar. 🙄 eller trassla in sig runt en mängd bord och stolar på serveringen.

Fast värst var nog människan som skällde på mig att jag hade med mig min hund, för hennes hund tålde inte andra hundar och nu kunde ju inte hon fika som hon hade tänkt, allt medans hennes hund for runt och välte stolar och bord med sitt flexikoppel. 🙄
 
Tycker fö att flexikoppel är djävulens påfund och ska de ens existera så bör det införas körkort på dem... Fullkomligt avskyr ovanstående situationer du nämner.

Mvh "småhundägare" utan bekymmer vid hundmöten men som ej heller vill få några hundmötesproblem pga andras oaktsamhet :angel:
Jag använder aldrig flexi på vanliga promenader och ser allt för många låta valpar och unghundar rusa omkring i sådana utan att först ha lärt dom koppelvana.

Dock använder jag själv alltid flexi till min tant i skogen - hon kan nämligne inte vara lös då hon inte är pålitlig med ev mötande hundar och hon jagar, men med flexi får hon lite större strosområde och kan få jaga en kotte eller två några meter vilket inte går i vanligt koppel :) Går jag till skogen tar jag alltid med hennes flexi i jacken eller i en magväska och byter koppel när vi kommer dit (jag avskyr hålla i flexi egentligen, så därför byte). Min grabb går i stort sett alltid lös i skog och mark, så för mig är tantens flexi ett sätt att ge henne lite, lite frihet och mig själv sinnesro då jag hinner gå 2-3 meter medan hon nosar utan att jag behöver stanna precis hela tiden ;)
 
Jag använder aldrig flexi på vanliga promenader och ser allt för många låta valpar och unghundar rusa omkring i sådana utan att först ha lärt dom koppelvana.

Dock använder jag själv alltid flexi till min tant i skogen - hon kan nämligne inte vara lös då hon inte är pålitlig med ev mötande hundar och hon jagar, men med flexi får hon lite större strosområde och kan få jaga en kotte eller två några meter vilket inte går i vanligt koppel :) Går jag till skogen tar jag alltid med hennes flexi i jacken eller i en magväska och byter koppel när vi kommer dit (jag avskyr hålla i flexi egentligen, så därför byte). Min grabb går i stort sett alltid lös i skog och mark, så för mig är tantens flexi ett sätt att ge henne lite, lite frihet och mig själv sinnesro då jag hinner gå 2-3 meter medan hon nosar utan att jag behöver stanna precis hela tiden ;)

Om alla anvande flexi koppel sa vore det en valsignelse till manskligheten ... men bade i Sverige och har i Nord Amerika ar de flesta som har flexi koppel pa hunden inte bara helt oforstaende till hur man kortar ner det, men ocksa helt rabiata i att deras hund ar sa snall sa. En med en super aggresiv jack russel som gjorde utfall en halvmeter framfor min hund, som satt snallt bredvid mig, havdade att hennes hund inte alls var aggressive pa riktigt, den var bara aggressive pa lek och hon var i full fard med att slappa fram den till min hund. 🤬

Hon valde att dra in hunden igen nar jag papekade att oavsett om hennes hund lekte sa eller inte sa gjorde inte min hund det. "Rottweilern kommer att ata upp den," sa jag och log milt. Karingen drog in hunden medan hon muttrade surt.

Om majoriteten av de som anvander flexi koppel kunde skota det skulle det inte fa ett sa daligt rykte, da marker man ju inte vilket koppel folk har till hunden och det spelar ingen roll. Men nar de allra flesta som anvander flexi koppel i stallet for att lara sig sjalva och hunden koppelvett och alla vi andra, vare sig vi har hund med oss eller inte, har fatt lara oss att se upp nar nagon med flexi koppel kommer borde det faktiskt forbjudas.
 
Jag älskar flexikoppel och nyttjar det mest. Det ger min hund större frihet och ett lyckligare liv i vissa situationer, tex under koppeltvångsoerioden. Annars med eftersom han är svår att ha lös pga jakten i honom. Men jag har vanliga koppel också.
Ser inte kopplet som problemet utan människan. Det finns alltid folk som inte kan hantera saker rätt men för den sakens skull kan man ju inte avsky allt som går att missbruka/felhantera.
 
@TinyWiny @Puffindog Det är klart att det går att använda alla verktyg korrekt, men de ggr det går åt skogen pga dem så är det frågan om det är ok för att vissa kan sköta sig? Om skiten inte fanns så skulle ingen drabbas av olyckor pga dem. Lite så tänker jag. Kan hända att de som då kan sköta sig får hitta en annan lösning som antagligen funkar lika bra men som är svårare att misslyckas med... en hypotetisk tanke dock. Flexikoppel kommer sannolikt aldrig att försvinna från marknaden.
Har du någon tanke kring vad det skulle vara för lösning? Alltså: något som ger frihet som ett flexi, men som är svårare att misslyckas med?
 
Har du någon tanke kring vad det skulle vara för lösning? Alltså: något som ger frihet som ett flexi, men som är svårare att misslyckas med?

Jag ville inte kapa tråden mer med detta ämne så jag har låtit bli att delta i diskussionen ang detta sista tiden. Själv använder jag långlina på min hund där det är koppeltvång eller olämpligt att gå lös. I andra miljöer tex stad använder jag vanligt koppel.
 
Jag älskar flexi.

Jag är en sån där galning som går med flexi på två hundar samtidigt (de har varsitt alltså), även längs gång- och cykelvägar. Och jag har stora hundar.

MEN har jag flexi på så behandlar jag mina hundar som om de vore lösa. Jag lyssnar aldrig på musik och pratar inte i telefon. Jag håller koll på omgivningen, låter inte hundarna dra runt längst ut i kopplen utan tränar dem på våra "vara lös-kommandon" (stanna, hålla sig nära, gå åt sidan på vägen, komma på inkallning...). Vid möten med människor/hundar/vilt/whatever så går de vid min sida närmast vägkanten och de går självklart vid min sida när vi korsar vägar också.

Jag tror inte att något problem alls egentligen beror på själva flexikopplen, även om konsekvenserna av felanvänt flexi kan bli större än om man bara använder ett vanligt läderkoppel. Problemen som uppstår verkar ju istället bero på att folk, i vanlig ordning, inte bryr sig ett smack och dessutom är förbannat usla på att läsa av sina hundar.

Där jag bor så är det hundar lite överallt. Det är ovanligt att hundar faktiskt är lugna och obrydda vid hundmöten. De flesta här blir heltokiga, och ett fåtal av dem blir dessutom så tokiga att de skrikskäller i flera minuter (även när de inte längre ser andra hunden) och hugger sina ägare i armarna... Hundarna tillåts stå långt ut i kopplen, tillåts gå och dra mot mötande hundar, stirra på dem, skälla massor. Ägarna gör inga synliga försök att påverka sina hundar och eftersom jag noterat att inget ändrats på något år så tvivlar jag starkt på att något görs när jag inte ser. Med de här ägarna spelar det ingen roll vad de har för koppel. Hundarna är likförbannat otrevliga och riskerar att hamna i problem och skapa olyckor.

Jag vill absolut inte förbjuda koppel av något slag så länge de inte skadar hundarna. Däremot vill jag se mycket(!) större krav på kunskap hos hunduppfödare! Om uppfödarna hade större kunskap om vad de sålde, då skulle de i sin tur bli mer noga med vilka de säljer hund till och köparna skulle tvingas skaffa sig kunskap eller helt enkelt avstå från att köpa hund. På så sätt tror jag att det skulle bli trevligare för alla.
 
Jag ville inte kapa tråden mer med detta ämne så jag har låtit bli att delta i diskussionen ang detta sista tiden. Själv använder jag långlina på min hund där det är koppeltvång eller olämpligt att gå lös. I andra miljöer tex stad använder jag vanligt koppel.
Rent juridiskt är en hund i långlina oftast inte kopplad. På platser med koppeltvång är det ett normalt fast koppel som gäller (i min gamla kommun max längd 180 cm! Med liten hund räcker det knappt ner i backen:eek:)
 
Jag ville inte kapa tråden mer med detta ämne så jag har låtit bli att delta i diskussionen ang detta sista tiden. Själv använder jag långlina på min hund där det är koppeltvång eller olämpligt att gå lös. I andra miljöer tex stad använder jag vanligt koppel.
Det här är nu en tråd om just flexikoppel, så det blir ingen trådkapning att fortsätta diskutera det.

Skulle jag ha långlina på mina hundar hade jag fått problem. Jag har ingen egen fysisk möjlighet att vara så snabb på att korta och länga linan som det behövs för att den inte ska gå i marken och riskera att trassla in sig i hundarnas ben (och även om jag kunde det så hade det inte blivit speciellt avkopplande promenader). Hade jag istället låtit linan ligga på marken, då hade jag inte kunnat få stopp på hundarna, det hade varit som om de vore helt lösa med den enda skillnaden att de satt fast i en lina som de kunde trassla in benen på och därmed hade skaderisken ökat.
 
Det här är nu en tråd om just flexikoppel, så det blir ingen trådkapning att fortsätta diskutera det.

Missade att det var en utbruten tråd...

Jag förstår varför vissa använder det, finns många bra exempel i tråden. Problemet ligger ju dock inte i de fall där användandet fungerar. Och ja, rent krasst är det nog så att de som misslyckas med flexikoppel även misslyckas med att ha hund på ett vis som inte stör andra desto mer. Hur en kommer tillrätta med det har jag ingen aning om. Jag har inte problemet själv så jag har inte funderat desto mer på en annan lösning, men om en slår kloka huvuden ihop kan det inte vara en omöjlighet.
 
Jag vill absolut inte förbjuda koppel av något slag så länge de inte skadar hundarna. Däremot vill jag se mycket(!) större krav på kunskap hos hunduppfödare! Om uppfödarna hade större kunskap om vad de sålde, då skulle de i sin tur bli mer noga med vilka de säljer hund till och köparna skulle tvingas skaffa sig kunskap eller helt enkelt avstå från att köpa hund. På så sätt tror jag att det skulle bli trevligare för alla.

Jag tror då mer på nån form av hundkörkort. Det kan aldrig vara uppfödarens fel alla gånger (även om det är så ibland givetvis), visa människor är jätteduktiga på att prata och göra bra ifrån sig vid besök om de vet vad de ska säga. Dessutom är det svårt att dra gränsen för vad som är en uppfödare, är det reg kennelnamn, eller att ha fått en kull tjuvparningsvalpar?

Jag inbillar mig att de största problemen men fel ägare till fel hund, är i buskavel eller när tjuvparningsvalpar måste blis av med. Det brukar inte sällan vara köpare som inte är raspålästa eller ens brys sig, i kombo med noll stöttning från uppfödaren. Känner ett par olika exempel på nära håll och jag tror de flesta gör det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har följt ovanstående tråd med stort intresse och de flesta verkar vara överens om att man aldrig ger upp häst eller ett annat...
Svar
11
· Visningar
1 590
Senast: Liten
·
M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd...
2
Svar
29
· Visningar
3 735
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp