Bukefalos 28 år!

flexikoppel

Milosari

Trådstartare
hejsvejs. jag sällar mig härmed till skaran som avskyr flexikoppel. men kanske inte av samma anledning som de flesta. igår när vi var ute och promenerade i godan ro möter vi en hund. eftersom schäfern är arg mot andra hundar, vänder vi, men hon upptäcker att den lilla hunden är lös, blir alldeles till sig (vi har blivit attakerade av lösa hundar) och gör ett utfall. och vad händer då? jo det förbannade flexikopplet går av, hon kutar fram och ger sig på den andra hunden! ve och fasa! tack och lov lägger den sig direkt och ingen hund blir skadad. nu kan det diskuteras om en sån hund (min) ska få vara kvar eller inte, men det tar jag inte nu. grejen är den att min lilla jycke väger ca 25-30 kg och kopplet är gjort för en bjässe på 50 kg! dessutom var det ett års garanti på kopplet! jag har väl använt det i 13 månader, men nog fan ska det hålla längre! ALDRIG mer flexi till henne. jag blir så arg och lessen när sånt händer... :(

tänk om det hade gått ännu värre... hu! det vågar jag inte ens tänka på. man tycker att man har vidtagit alla möjliga försiktighetsåtgärder, men det enda jag inte kan påverka pajar.
 
Ojdå, det lät då inte trevligt :( Själv har jag aldrig haft problem med flexikoppel men så har jag bara hållt mig till hundar som väger max 10 kg :p
 
hejsan !
jag har en bjässe på 50kg som drar en hel del & jag har flexikoppel på honom. det har hägnt med ngr år & det funkar utmärkt :banana:
däremot har han dragit sönder 3 läder koppel & en "sluta dra" sele !!

du hade nog bara otur :(
hoppas du hittar en annan lösning till koppel samt att allt går bra med din hund :bump:

ha det gott
Nilla & Fido
 
Jag gillar faktiskt flexikoppel..

Dels för att jag kan släppa ut Hugo så han får gå och nosa i ett dike tex, men också så att jag kan korta ner det till lagom längd när han går fot.

Har jag ett vanligt koppel så får jag halvligga ner i dikeskanten för att han ska få gå fritt och nosa där.. ska jag gå fot så får jag snurra ihop kopplet så att det inte ligger och släpar i backen.

Men jag förstår att det där inte var någon höjdare :(
Läskigt för både hundar och ägare..
 
ja det var ju det som var meningen. eftersom inte kan vara lös så skulle hon få det näst bästa. nu vet jag inte vad jag ska göra. mardrömmen är att hon får tillbringa resten av sitt liv runt mig inom en radie på 1 meter på promenaderna. långa linor går inte det heller, jag går ju med två samtidigt. :(

ska dessutom tillägga att den här hunden är KLEN. tänk om det hade varit en stor och ännu farligare hund? :eek:
 
Fast om man har en stor och farlig hund ( och är som jag tror du är, hundkunnig) så tar man antingen tag i saken och gör den ofarlig med hjälp av träning/tränare eller överväger att ta bort den !
:smirk:
 
usch ja jag ska... skaffa en privat tränare alltså. det tog mig 2 år att få henne hyfsat lugn och så blev vi attackerade... det var ett år sen och hon har fortfarande inte det förtroendet för mig som hon hade då. att en sån sak kan paja så mycket! egentligen kunde jag ingenting nästan om hundar när jag fick henne men hon är en fantastisk lärarinna! men nu har jag kört fast. vad kan en "behandling" kosta?
 
Ja du det beror på vad du menar med " behandling " Det som är bäst för både dig och henne är nog att gå ner på grundlydnads nivå där hon känner sig säker och sedan därifrån vinna hennes förtroende för dig som ledare tillbaks, för tyvärr så verkar hon ha tappat det.

Det blir lätt så om hunden blir attackerad av en annan hund, som människa är det svårt att bryta in, men det är vad din hund väntar sig eftersom du är ledaren .

Det blir ett komunikationsfel som kan vara svårt att häva.

Skulle gärna tipsa dig om grundlydnads saker som du och din hund kan öva på ( gratis ;) :D ) Men då behöver jag veta mer hur hon beter sig, ex mot andra hundar etc.
 
grejen är den att hon lyder jääättebra. för bra. numera lyder hon för att jag ber henne om det, tidigare för att hon kände sig tvingad (omplaceringshund, har inte blivit väl behandlad innan. har räknat ut att hon blivit nypt, slagen med kopplet och sparkad :cry:). men när vi möter andra hundar slår det slint i huvudet på henne, och hon blir mycket svår att få kontakt med. man kan få henne att sluta skälla (i bästa fall inte skälla alls) men hon är klart orolig, skakar vårdsamt av upphetsning. jag tror inte att vi behöver lydnadsträning, utan jag tror att hon behöver bli av med sin rädsla (vilket naturligtvis gör det hela mer komplicerat). funderar också på att ta henne till en kiropraktor, efter alla utfall borde hon vara stel som en pinne i nacken och det är nog inte så skönt. ursäkta svamlandet (jobbat natt igen), men jag är i desperat behov av hjälp. kanske ska skapa ny tråd? har frågat innan men inte fått så många svar...
 
Men lydnadsträning innefattar även att hunden lyssnar och är uppmärksam på dig när ni möter andra hundar!

Förstår att hon har svårt att lita på dig, eller människor överhuvudtaget om hon i sitt tidigare hem blivit missahandlad. :(

Ni måste gå varsamt fram.

Min hane är/var riktigt ilsken på andra hundar förut, jag började med att varje gång vi mötte en hund så satte jag honom ned och bad honom stanna. Själv gick jag fram och hälsade/kollade av den andra hunden, sedan gick jag tillbaks och vår promenad fortsatte utan att hundarna fick hälsa. Lika så om det kommer en hund farande i mot oss, då sätter jag honom ner och sedan ställer jag mig framför honom och "försvarar" honom.

Det är dit du måste få din hund, till att hon litar på att du fixar och löser situationer som uppstår.
 
uppfödaren jag fick taxen av förbjöd oss att ha flexikoppel,då folk inte har nån kontakt alls med hunden då,
så är det större risk att dom smiter iväg,fjäderen funkart inte när man skall till å dra in dom igjen så kommer en bil.....jag har själv varit med om det,en liten collie kom gåendes ut på gatan med ett långt flexikoppel,ägaren hann inte dra in den och vi hann presis bromsa.

nä,använd vanliga koppel istället
 
jag ska kanske tillägga att det är inte denna hunden som har grimma... hon har en stor mjuk skön sele, för hon är så klen att jag kan hålla henne utan problem :smirk:

så nära som att hälsa på en annan hund kommer vi inte... jag blir glad om hon kan gå förbi en hund som är 20 m bort! ett annat problem är att jag inte känner ngn annan med en lugn snäll hund som vi kan träna på... :(. det måste ju vara rätt sorts hund också, terriers och spetsar är värre än andra. det som jag tycker är lite konstigt är att hon litar på mig i alla andra situationer, jag kan vända upp-och-ner på henne och få henne att gå på läskiga underlag utan problem (var absolut inte tänkbart i början).
 
Ok!

Men det låter som ni kommit en god bit på väg iallafall, det där med andra hundar är dock ett stort och svårt problem att handskas med.. Speciellt om det är för att hunden är rädd som den blir elak.

Min hund är ingen bra hund att träna på :crazy: han är lugn så länge den andra hunden är lugn, men blir han attackerad ja då slåss han :( dock slutar han om jag går i mellan nu ( gjorde inte det förr )

Ta kontakt med en bra hundtränare och försök få hjälp där igenom , ofta brukar hundtränares hund vara ett bra exemplar :)
 
vet du om det finns ngt diplom eller liknande man ska kolla efter när man leter tränare? vill ju inte få tag på nån skojare :(. brukar brukshundklubbens tränare ställa upp privat? eller är det kanske en hundpsykolog man ska ha tag på? vad är det för skillnad?
 
Oj jätte svårt, när jag var aktiv inom bruks och hundungdom så gav jag några av mina "elever" privata träningar om dom kunde de tider då jag själv åkte upp på bruks, då gjorde jag det gratis.

Men jag har ingen större utbildning , kan tänka mig att en tränare på bruks även tar betalt för privata vet dock inte hur mycket.

Hundpsykolog kanske vore något, den går ju djupare in på hundens psykiska än vad en "vanlig" tränare gör.
 
Jag har precis köpt ett flexikoppel ( ve och fasa ) :)

Däremot håller jag även med dig i det du skriver, man har dålig kontakt med hunden m.m
med det beror på att hunden inte är lydig.

Skulle aldrig rekomendera någon att köpa ett flexikoppel till en hund som inte tränat lydnad och på såvis inte lyssnar .

Jag har tävlat både lydnad och agility och har alltid använt läderkoppel.
Men nu när vi bor i lägenhet har jag inte lika ofta chansen att släppa hunden lös ( finns mycket vägar runt omkring där vi bor )
så då får han gå i flexikoppel och kan på så sätt röra sig mer ledigt än i ett vanligt ¨
( gå längre ner i diken, bajsa bakom en massa stenar :smirk:)

Så för mig fungerar flexin bra men det är för att hunden lyssnar och lyder mig (oftast)
 
Du har flexikoppel på en hund som gör utfall mot andra hundar???? :confused:
Tränar du med din hund för att få bort urfallen?
 
Har du läsat alla inlägg? :confused:

Vi försöker ju komma fram till en lösning på hennnes och hundens problem.

Du kanske har någon idé?
 
Vda spelar det för roll?? om jag har läst alla inlägg,
jag undrar hur man kan ha flexi på en hund som gör utfall?
:confused:
 
Hade du läst inläggen så hade du fått svar på din fråga

Tränar du med din hund för att få bort urfallen?

Därför!
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 849
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jo, det är ju som så att jag har en liten schäferkille på 4.5 månad som är uppe i spökåldern rätt ordentligt. Nu har jag tur så han...
Svar
12
· Visningar
1 064
Senast: Bewildered
·
C
Övr. Hund Jag har just köpt ett till min lilla hund. Hon har samma krav på sig som om hon vore lös vad gäller att lyssna, stanna etc. Enda...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 136
Senast: Bumble-Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp