Bukefalos 28 år!

Flexikoppel

C

ChristinA

Jag har just köpt ett till min lilla hund.
Hon har samma krav på sig som om hon vore lös vad gäller att lyssna, stanna etc. Enda anledningen till flexikopplet är att jag vill slippa att kopplet släpar i backen när vi inte båda går i samma takt.

Jag vill inte alltid ha henne lös, för jag har inte tillräckligt bra koll på henne. Så jag tyckte att detta var ett bra alternativ. Jag har en livlina om något skulle hända.

Jag tycker att det är fel när folk använder flexi så att hunden själv rundar hörn t.ex. Eller springer över hela vägen/cykelbanan/stigen.

Den stora skulle jag aldrig drömma om att använda flexi på. Henne har jag bättre koll på lös än med koppel och jag tror inte att ett flexi är en säker lösning med en hund som väger 65kg.

Men rätt använt och på rätt hund så tycker jag att det underlättar med promenad!
Vad tycker du?
 
Sv: Flexikoppel

Jag gillar flexi och använder det allt för sällan. Ibland hittar jag det i koppellådan och tänker "just ja". Jag har inte använt flexi på valpar, utan på vuxna hundar som det inte spelar någon roll på. När jag ffa använt flexi är när hundarna löpt de första gångerna kring 9 mån - 1 års ålder. Då har jag inte känt för att ha de lösa efter gångvägarna så då har flexi varit suveränt.
 
Sv: Flexikoppel

Ja eller hur!
Tycker att det är synd att det är misshandlat och har fått en dålig stämpel.
 
Sv: Flexikoppel

Precis som all utrustning till djur så är det bra när det används på rätt sätt.
Tyvärr är det många som har dessa "inkallningsurrogat" och inte använder det med omtanke.:angel:

Men visst jag har också haft ett... och kan tycka att det är ett utmärkt koppel.
 
Sv: Flexikoppel

Jag är allergisk mot flexikoppel, det måste vara världens sämsta sätt att inte ha kontroll över sin hund.
Jag hatar när folk kommer med sina hundar i flexikoppel, oftast har dom ingen kontroll över vare sig hunden eller kopplet utan hunden rantar omkring med sitt äckliga snöre o trasslar in sig överallt!
PL
 
Sv: Flexikoppel

Men det var just detta som ChristinA påpekade att hon inte skulle använda sig av !

Utan hon har sådan pass pli på hunden att den fungerar som om den vore lös, men detta är som en extra "livlina"

Vilken hund som helst som går helt lös kan om man har "otur" göra något okontrollerat..
 
Sv: Flexikoppel

Jag talar från min erfarenhet, dessutom är mekanismen inte pålitlig så den kan mkt väl lägga av den gången du får behov av att stoppa hunden.
PL
 
Sv: Flexikoppel

Och då är det bara att välja, släppa kopplet eller ett gigantiskt koppelryck när hela linan är ute och hunden har full fart...
 
Sv: Flexikoppel

Då har man väl en extra hand att ta tag med, eller?

I övrigt använder jag mig av flexi på samma sätt som trådskaparen och jag tycker det är bra då lagotton inte kan gå lös.
 
Sv: Flexikoppel

Antingen så kallar man in hunden eller så tar man helt sonika tag i linan. På vintern har man så gott som alltid handskar på sig så det är inga problem att hysta tag i linan. Men ffa så ska hunden aldrig sätta iväg med sådana fart. Voila!
 
Sv: Flexikoppel

Jag är inte förtjust i flexikoppel, har aldrig kunnat se det positiva med det. Jag använder mig allra helst att ett vanligt enkalt läderkoppel; med bra grepp och lagom längd.
Efter att ha jobbat på hunddagis och promenarat många olika hundar i diverse ålder, storlek och ras så har jag ganska snabbt sett ett samband mellan dragiga och "okontrollerade" hundar och flexikoppel.
När jag jobbade bytte vi alltid ut flexikopplen under våra promenader efter som det är betydligt mindre komplicerat med läderkoppel när man går med upp till fem hundar samtidigt.
Det hundar som är vana att gå med läderkoppel går ofta betydligt mycket bättre och är mindre dragiga än hundar som alltid har gått med flexikoppel. De hundarna har ofta ingen koll på vad jag som "ledare" är eller vad jag vill utan springer på i sin egen takt.
Jag har också varit med om flexikoppel som gått av på grund av ett ganska kraftigt ryck, från en liten Borderterrier, men det räcker för att få den smala linan att gå av.

Så min åsikt alltså; Hurra för läderkoppel och lydiga hundar utan koppel! :bow:
 
Sv: Flexikoppel

Jag får faktiskt inte ihop det att en hund automatiskt blir olydig bara för att den går med Flexi. Jag tror ärligt inte att det finns ett samband där. Jag tror att det brister någon annanstans och en hund som inte kan gå i Flexi kan inte gå med läderkoppel heller. Alla hundar som går med läderkoppel är inte heller per automatik lydiga, eller? Koppel som koppel. Det är inte kopplet som påverkar, det är ägaren.
 
Sv: Flexikoppel

Som skrivet.

LÄS igenom varför trådskaparen funderat på att använda Flexi!
Du får naturligtvis svara hur och i vilken tråd du vill, men jag ser inte de relevanta i ditt inlägg!
 
Sv: Flexikoppel

Men rätt använt och på rätt hund så tycker jag att det underlättar med promenad!
Vad tycker du?

Om man ska vara petig så var det denna fråga hon sökte svar på !
Och jag kan inte se någon likhet mellan: rätt använd på lydig hund OCH hund som aldrig lärt sig gå i koppel, eller 5 hundar samtidigt på hunddagis

Därför skrev jag ett klagoinlägg

/M&A
 
Sv: Flexikoppel

Roligt att läsa från Er alla!

Kan bordera ut min historia med att tiken idag är 6,5år. Har aldrig haft flexi innan, utan läder eller utan.
Men jag stör mig på att kopplet alltid hamnar i backen när vi inte går i samma takt!

Nu för tiden vill jag inte ha henne lös i samma utsträckning som tidigare, då jag har märkt att hon faller för och drar med den andra hunden i grupptrycket. Det kan ställa till det för oss alla tre och är inte bra.

Har provat lite olika varianter, och bäst är kopplad liten hund och lös stor hund.
Och då för att slippa släpa koppelt/veva in/släppa ut på de promenader då det är tillåtet att nosa och snusa - flexi!!!
 
Sv: Flexikoppel

Jag gillar det vill man så går det att bestäma en viss längd på det å annars kan man ha det rullande så hunden får bestämma själv. Dock är det ett plus om man lär hunden att gå på rätt sida om träden först :D
Men jag skulle aldrig låta hunden springa iväg utom synhåll bara för att jag har ett flexikoppel på.
 
Sv: Flexikoppel

Calazirya skrev:
Som skrivet.

LÄS igenom varför trådskaparen funderat på att använda Flexi!
Du får naturligtvis svara hur och i vilken tråd du vill, men jag ser inte de relevanta i ditt inlägg!

Svarade på frågan; "Vad tycker du?".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 837
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 840
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 568
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 716
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp