Bukefalos 28 år!

Flicka och ADD

M

mynie

Hej jag har en dotter på nu snart 12 år. Ända sedan dagis har jag kämpat med fröknar om hennes inlärnings problem. Jag trodde först att hon hade dyslexi men efter en utredning på det så var det klart att hon inte hade det, men de rekommenderade att fortsätta med en utredning om ADD istället. Vi har godkänt att skolan börjar med en utredning nu så vi får se vart det bär hän... Men jag skulle vilja att alla som har fått eller misstänker ADD hos sin dotter kunde dela med sig av sina erfarenheter! ADD syns inte på samma vis som ADHD pga den är inåt agerande och därmed övervägande flickor som har det. Men även pojkar har förståss. Men just flickor vill jag prata om för de stora problemen kommer i puberteten. De lever så i sin bubbla och med pubertet på det så kan det få katastrofala följder! Det som är svårast som jag känner är att förstå HUR hon tänker och kopplar ihop lättast, hur kan jag hjälpa henne utan att tappa tålamodet eller lessna? Knep om hur hon kan lära in saker på hennes sätt? Börja tänka och inte agera spontant? Att bli stark och kunna säga ifrån på rätt saker och inte vara så lättstyrd? Ja bubbla ur er så mycket om detta ni kan. För jag behöver hjälp!!
 
Sv: Flicka och ADD

Jag har vuxit upp med en tjej med ADD. Hon har väldigt svårt för att avsluta projekt, att ha självdisciplin och att ha en struktur i livet. Det har också funnits en ångestproblematik hos henne som lett till ätstörningar, destruktiva beteenden samt missbruk. Som person är hon väldigt kreativ, fundersam och klok, men har nog ofta känt att hon inte passar in i "mallen".

Du får gärna fråga mer, men detta är min bild av just denna tjej.
 
Sv: Flicka och ADD

Min spontana reaktion var att det måste vara skönt att få den diagnosen så pass tidigt i livet, då kan man få anpassad hjälp i tidigt skede.
Jag var...23 tror jag, när min AD(H)D-diagnos kom (och borderline, och bipolär) och det blev verkligen en :idea:-upplevelse!
Så mycket föll på plats och många av mina funderingar kring skolåren (mellan 6-20/21) fick sina förklaringar.

När jag kom fram till att detta var orsaken önskade jag att man utrett tidigare så att jag kunnat få hjälp och åtminstone fått en chans till en ok skolgång.
Min skolgång var ett h-vete, som ingen förstod.

Du vet att det finns anhörigföreningar/grupper för både er som föräldrar och barn/syskon?

Nu kanske det blev ett litet ot eftersom jag själv inte har barn och således inte kan svara för hur jag skulle göra som förälder.
Jag vet bara vad jag just nu önskar att mina föräldrar gjort för mig. (fast de hade fullt upp med mig på andra håll så jag förstår deras prioritering - helt klart!)
 
Sv: Flicka och ADD

Jag har vuxit upp med en tjej med ADD. Hon har väldigt svårt för att avsluta projekt, att ha självdisciplin och att ha en struktur i livet. Det har också funnits en ångestproblematik hos henne som lett till ätstörningar, destruktiva beteenden samt missbruk. Som person är hon väldigt kreativ, fundersam och klok, men har nog ofta känt att hon inte passar in i "mallen".

Du får gärna fråga mer, men detta är min bild av just denna tjej.


Ja det du skriver sammanfattar henne i stora drag och än har det ju inte lett till katastrofartade beteenden men om man inte tar tag i det nu så vet jag att det kommer att sluta där! Nä just... hon passar inte in i "mallen" och jag som alla andra har svårt att förstå det där och den första reaktionen man får på det blir ju att man ignorerar eller avbryter eller behandlar henne fel, vilket resulterar i att man får enorm skuldkänsla och vill bara göra rätt men man vet ju inte HUR! Hon behöver ju uppmärksamhet men blir det för mycket blir det oxå fel... Fingertoppskänsla kan man ju skapa hos sig själv men omgivningen kan man ju inte begära det av...
 
Sv: Flicka och ADD

Min spontana reaktion var att det måste vara skönt att få den diagnosen så pass tidigt i livet, då kan man få anpassad hjälp i tidigt skede.
Jag var...23 tror jag, när min AD(H)D-diagnos kom (och borderline, och bipolär) och det blev verkligen en :idea:-upplevelse!
Så mycket föll på plats och många av mina funderingar kring skolåren (mellan 6-20/21) fick sina förklaringar.

När jag kom fram till att detta var orsaken önskade jag att man utrett tidigare så att jag kunnat få hjälp och åtminstone fått en chans till en ok skolgång.
Min skolgång var ett h-vete, som ingen förstod.

Du vet att det finns anhörigföreningar/grupper för både er som föräldrar och barn/syskon?

Nu kanske det blev ett litet ot eftersom jag själv inte har barn och således inte kan svara för hur jag skulle göra som förälder.
Jag vet bara vad jag just nu önskar att mina föräldrar gjort för mig. (fast de hade fullt upp med mig på andra håll så jag förstår deras prioritering - helt klart!)

Jamen det är ju en jätte hjälp att prata med någon som dig för ingen vet ju bättre om hur man känner och hur omvärlden ser ut än dig isf.
Amanda (min dotter) har sen hon var liten varit en mycket glad och lätt tjej, älskat andra människor och väldigt lätt omtyckt, det var när hon skulle börja dagis som det blev lite förändrat, hon ville inte delta i lekar osv när det var grupper utan ville hellre titta på utanför för att sen efter ett par dagar känna sig trygg och vara med.
Jag bad fröknarna bjuda in henne ofta, men de hade väl inte tid eller orkade inte....
Detta problem blev bara mer och större och tillslut hade hon problem med att ta plats och gick mer undan, det gick bra när hon blev inbjuden av de andra barnen...
Inlärningen såg jag redan vid 5 års ålder att hon hade väldigt dåligt korttidsminne och kunde inte koncentrera sig på saker.
I ettan svävade hon i väg i drömmarnas värld och i skolan provade dom med å sätta henne själv, med hörselkåpor, i ett annat rum, med en elev som låg över snitt, med en elev som låg på normal nivå... ja allt...
Men vad jag bara önskade att de gjorde med henne var att ha liiiite mer koll på NÄR hon verkade sväva iväg och då kalla tillbaka henne på ett mjukt sätt.

Hon har prestations ångest ibland och det visar sig med att hon blir lite låg och helt glömmer bort det att det existerar, läxor, krav osv.

Hon kan inte ta in fler saker samtidigt, som tex gå upp och hämta en bok och penna... Ordet OCH avbryter verkar det som... Kan ibland vara så illa att hon bara går upp.... sen allt efter och har försvunnit.

Hon älskar å pyssla för sig själv och med andra, älskar å laga mat, älskar barn, är jätte duktig när hon är med å jagar med min sambo, hon hjälper gärna till och är jätte duktig...
På så vis är hon helt underbar, men hon kan inte klockan ordentligt... kan inte minus och plus, räknar på fingrarna, ja allt som har med logik funkar inte. Hon kan även vara ganska spontan när hon och hennes bror bråkar... Då funkar inte empatin riktigt, men å andra sidan så har de flesta barn problem med detta.... Så det är väl eg inget problem.

Hon har många kompisar men leker inte med dom som är "bra" utan dras till sådana som gärna "äger" henne och är väldigt lättstyrd.

Hur ska man få henne att förstå??

Min systers dotter är nu 23 och har kantats med anorexia, deppression, skurit sig själv, ångest, mobbing, osv osv hon träffade en "likasinnad" kille vi 15 års ålder och blev med barn vid ca 16/17, tillslut tog det slut pga att han åkte in på behandling för sitt destruktiva beteende, och hon träffade en ny, skaffade barn och nu har det kommit fram att han är manodepressiv....

Svårt att prata med henne om detta pga att hon fortfarande inte förstår hennes eget problematik.

Hur kommer man i kontakt med dessa grupper? Jag har letat på internet men hittar VÄLDIGT lite om ADD.... Bara ADHD, men det är en sån stor skillnad i dessa lägen, men ändå lika... Ja skitsvårt att förstå!

Tack!!!
 
Sv: Flicka och ADD

Jag träffade en mamma som hade en son med ADD. De var och tränade simning eftersom motoriken inte riktigt ville sätta sig. Hon berättade att de fått kämpa väldigt mycket för att få hjälp så jag ser det som positivt att ni redan nu får utredning! Barn med ADD uppmärksammades (enligt henne) inte alls på samma sätt som med "stökiga" barn utan glöms lätt bort i skolklassen. Klockan och matematik hade de också fått öva mycket extra på.
 
Sv: Flicka och ADD

Hur kommer man i kontakt med dessa grupper? Jag har letat på internet men hittar VÄLDIGT lite om ADD.... Bara ADHD, men det är en sån stor skillnad i dessa lägen, men ändå lika... Ja skitsvårt att förstå!

Hör dig för hos den psykolog som utreder din dotter. H*n borde kunna svara på dina frågor och veta vart du ska vända dig för att få stöd och hjälp själv.
 
Sv: Flicka och ADD

Hur kommer man i kontakt med dessa grupper? Jag har letat på internet men hittar VÄLDIGT lite om ADD.... Bara ADHD, men det är en sån stor skillnad i dessa lägen, men ändå lika... Ja skitsvårt att förstå!

ADD är en typ av ADHD, prova sök på ADHD-I eller ADHD-PI för det är samma som ADD. Skillnaden är inte så stor egentligen.
Det finns ju Attention-Riks som är en förening för NPF.

Tips: Om de ska utreda för ADHD så är det bra om de utreder aspergers också eftersom det är rätt vanligt med både ADHD och aspergers och jag tycker på din beskrivning att hon verkar ha lite aspergerdrag.

*har också ADHD-I*
 
Senast ändrad:
Sv: Flicka och ADD

Jag vet att det finns diskussionsgrupper där både personen med ADD och dess anhöriga är välkomna. Den jag hört talas om hade först en inledande föreläsning om diagnosens olika bitar, och sedan smågrupper med diskussioner. Tydligen var det väldigt lärorikt att höra fler med diagnosen och dess anhöriga berätta om sina upplevelser.

Själv har jag ganska svårt för att hantera min anhöriga på ett bra sätt- jag blir enormt provocerad av att sanning modifieras, planeringar inte hålls etc etc, eftersom jag själv har ett mycket stort behov av struktur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp