Flicka räddad ur å - häst flöt iväg

(Bohusläningen) En ridolycka inträffade strax efter klockan ett på måndagen i Spoltorp, Skee. En flicka på häst ramlade från en bro ner i vattnet. Enligt SOS alarm kunde flickan räddas upp ur vattnet, medan hästen fördes bort med strömmen. Räddningsinsats pågår. Mer senare....

Läs mer...
 
Sv: Flicka räddad ur å - häst flöt iväg

http://bohuslaningen.se/nyheter/tanum/stromstad/1.1447013-flicka-och-hast-foll-fran-bro

Flicka och häst föll från bro
SKEE

Räddningstjänsten kallades vid middagstid på måndagen till Spoltorp, i närheten av Skee, där häst och ryttare fallit i en bäck.

Den ridande flickan har förts till sjukhus för omvårdnad och räddningstjänsten håller nu på att hjälpa till med att fånga in hästen, som kommit upp ur bäcken men ännu inte låtit sig ledas tillbaka till hagen.
Ann-Katrin Eklund
 
Sv: Flicka räddad ur å - häst flöt iväg

Fyra gullskor och femton söm.
den jungfrun hon föll i den stridan ström!

(ur medeltidsballad).
 
Sv: Flicka räddad ur å - häst flöt iväg

Så jävla hemskt att se sin häst åka med strömmen! :cry::cry:
Nu verkar det som de fick upp hästen i vilket fall, tack och lov!
 
Sv: Flicka räddad ur å - häst flöt iväg

Enligt SOS alarm kunde flickan räddas upp ur vattnet, medan hästen fördes bort med strömmen. Räddningsinsats pågår. Mer senare....

Samt ''Den ridande flickan har förts till sjukhus för omvårdnad och räddningstjänsten håller nu på att hjälpa till med att fånga in hästen, som kommit upp ur bäcken men ännu inte låtit sig ledas tillbaka till hagen.''
 
Sv: Flicka räddad ur å - häst flöt iväg

Samt ''Den ridande flickan har förts till sjukhus för omvårdnad och räddningstjänsten håller nu på att hjälpa till med att fånga in hästen, som kommit upp ur bäcken men ännu inte låtit sig ledas tillbaka till hagen.''

fast om man läser sillysintas länk, så ramlade ekipaget ner i en bäck och hästen stack till hovs.
 
Sv: Flicka räddad ur å - häst flöt iväg

Jag skulle vilja se en häst flyta iväg i en bäck....
 
Sv: Flicka räddad ur å - häst flöt iväg

Fast en bäck kan väll vara både djup och bred och om hästen då inte orkar simma så kan den ju flyta med.
Kanske blev chockad eller fastnade i stigbyglar/tyglar/whatever.
Kan också vara så att det är en mindre fors så de inte riktigt vill skriva fors (för lugn?) eller så kan det vara frågan om att journalisten helt enkelt, precis som jag, inte vet var skillnaden mellan fors och bäck går.

Om flickan behövde Räddas upp ur vattnet så lär det inte ha varit en liten stillsam bäck tänker jag. :)
 
Sv: Flicka räddad ur å - häst flöt iväg

En bäck är ju ett mindre vattendrag (dem små som porlar så fint i skogen) och om man ska flyta iväg där ska man nog vara på storlek med en katt eller så. Om hästen faktiskt flöt iväg rör det sig nog snarare om en större å eller älv/fors djup nog för att hästen inte skulle bottna. Även en ponny är rätt stor och tung så det ska en del vatten till innan dem flyter iväg.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En räddningsinsats pågår just nu i Rockhammarstrakterna, dit Nerikes Brandkår larmats under onsdagsmorgonen med anledning av en häst som...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter SOS Alarm fick på måndagsmorgonen in ett larm om att det befann sig en häst i vattnet i en bäck vid Grytnäs, i Avesta kommun. ... Källa...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 180
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Hästnyheter Brandkåren i Leksand räddade på måndag förmiddag en häst som gått ner sig i en bäck i kanten av en myr. Tillbudet skedde i Skeberg i...
Svar
0
· Visningar
606
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp