"flickan som blev biten av en collie!! "

N

Nickan

\"flickan som blev biten av en collie!! \"

Fejko tog upp detta på senior...om hunden som bet flickan.
Vad tycker ni här inne på hund?
Ska barn pussa på andras hundar?

:confused:
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Klart att det var flickans fel och inte hundens att hon blev biten! Men det var upp till hundens ägare att upplysa flickan om att man kan bli biten om man sätter ansiktet i lagom bithöjd för hunden. Så i förlägningen så var det hundägarens fel.

Out of topic:
Tänk på det ni som alltid skall sätta er ned när det kommer rädda hundar, sätter ni er ned så kommer "hotet" dvs ansiktet ÄNNU närmare hunden och den blir ännu räddare. Så sluta sätt er ned vad gäller rädda eller ängsliga hundar.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Sätta sig ned på huk kan man ju göra, bara man vrider sig ca 90 grader bort från hunden och tittar åt ett annat håll.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Hur skulle inte man själv reagera om det kom ett främmande ansikte farande mot en helt plötsligt? :smirk: :crazy:
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Helt klart INTE hundens fel!
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

okej...håller med er.

Jag har det problemet (ofta) att barn kommer från ingenstans..springandes 1 m från mina hundar...som såklart blir rädda och gör utfall. (dom skäller...bits alltså inte)
Jag anser att man inte ens springer 1 m från en människa utan att först visa att man kommer...jag kallar det vett.

Varför klarar inte barn i 12-13 års-åldern av att GÅ förbi hundarna?? :confused:
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Men hotet kommer ändå närmare än om man står upp. Sluta sätta er ned! Det stjälper mer än vad det hjälper.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Olika hundar behöver olika bemötande.
Finns ingen universalmetod!
På en del är det jättebra att stå och på en del funkar det jättebra att sätta sig ner och titta bort.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Å varför alltid börja med att sätta sig ned? Ju mer hundvana människor anser sig vara ju snabbare sätter de sig ned...
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Jag sade INTE att man ska börja med att sätta sig ner.
Jag sade att olika metoder fungerar olika bra på olika hundar.
Dessutom "anser jag mig inte vara hundvan", jag är utbidad.
När man har erfarenhet av otillgängliga hundar lär man sig att det inte alltid är svart eller vitt.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Och naturligtvis stavade jag fel, utbildad ska det stå. :)
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Barn ska inte pussa hundar alls, varken egna eller andras. Det får man ägna sig åt när man är vuxen och kan ta ansvar för sina egna handlingar, förstår konsekvenserna av det och är bättre på att läsa hund.
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

usch vad otäckt...efter att ha läst artikeln, kan jag inte säga att jag tycker att det var någons fel...om nu hunden hade ont... :confused:
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

Till Tippan! : men du måste ju förstå att det är olika för olika hundar! Min hund är rädd för nya karlar, och hälsar absolut inte på dem ifall dom inte sitter ned vänd lite bort ifrån honom! Alla hundar reagerar ju olika på olika saker!!! :banana:
 
Re: \"flickan som blev biten av en collie!! \"

jag reagerade också på det!
Tycker absolut inte att det är hundens fel!jag tycker personligen inte att barn ska pussa hundar överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 996
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 002
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 921
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp