Flipi från Österåker

Sv: Flipi från Österåker

Jag har ridit ett antal avkommor efter Flipi då ägaren av stallet där jag rider verkar ha honom som favorithingst :smirk: De två ston jag har ridit mest har väldigt mjuka och smidiga gångarter, med naturligt fina lyft - speciellt i tölten.
Men de har även varit mycket bestämda och tjuriga, så man får veta var skåpet ska stå om man säger så.
Men de är ändå underbara hästar!
Tilläggas bör kanske att det var ston båda två, och de har ju sina tjuriga sidor ibland... :smirk:
 
Sv: Flipi från Österåker

Jag har ett hingstföl efter honom, så jag hoppas att han inte blir så tjurig. Än så länge så är han en rätt cool kille, är väldigt självständig, men kan vara lite stöddig ibland. Men det får man väl arbeta bort. Han är ett år nu till sommaren. ;)
 
Sv: Flipi från Österåker

:) bara positivt ,jag har en avkomma han är cool stirrar inte uppsig,:cool: självständig men man skall ha skall ha en "fast hand "med honom sk. hrafn lynne.:love: han är helt underbar!!
kul är att hans mamma är bara c135! våran blir 145+ läs om hans omdöme på www.haggebodaislandshastar.dinstudio.se
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flipi från Österåker

Roligt att ni är nöjda med era Flipi-avkommor. Stämmer så bra att dom flesta avkommor oftast är självständiga, orädda och att man får se till att man är den som är ledaren. För övrigt har dom ett underbart lynne. Precis som sin pappa.

Hälsningar Maggan P, ägare till Flipis mamma Von och uppfödare av Flipi

www.von.just.nu
 
Sv: Flipi från Österåker

Välkommen säger jag också!

Jag har sett många Flipiavkommor, och hanterat några. De är generellt höga, välresta, lång- och smalbenta, lång hals, långt smalt huvud, små ögon. Rör sig lätt i både trav och tölt(ev passaktig), medelarbetsvilja.
Några är känsliga, några är coolare.
 
Sv: Flipi från Österåker

Först vill jag bara flika in att mamman också har sin del i hur individen blir...men det är väl underförstått? ;)

Har ridit två Flipi-avkommor. Det de har gemensamt är att man måste se till att vara ledare - och en konsekvent sådan. Har man ledarskapet på det klara kan man få en riktigt fin häst.

Generellt sett fina och lätt-tillgängliga gångarter - inte mycket taktfel alls (endast taktfel när ryttaren gjort fel el. liknande)

Har fått uppfattningen att dessa hästar är friska och hållbara men det beror ju också på hur de rids, utfodras etc.

Skulle inte vilja påstå att dessa avkommor är nybörjar-hästar, men det är ju min åsikt.

Skulle vara intressant att jämförelsevis se hur Flipi är i lynne och i gångarter "live" så att säga :)
 
Sv: Flipi från Österåker

Knapplån

Jag har två valacker efter Flipi, 6 år och 11 år. Båda har fantastiska personligheter och är väldigt roliga och ambitiösa att rida. Den ena äger jag och den andra verkar det som jag måste köpa:angel: .
 
Sv: Flipi från Österåker

Har ridit två vad jag vet om (ett sto och en valack). Vad de haft gemensamt är att de båda är ganska envisa, stoet är ibland lite småtjurigt. Mjuka sköna gångarter, särskillt traven. Ganska markbunden galopp.
Båda har haft mycket man och (i min smak) väldigt fina huvuden. I övrigt skiljer sig exteriören ganska mycket då den ena är högbent, högt ansatt hals medans den andra varit i princip motsatsen med rak rygg, ganska lågt ansatt hals och korta ben.
 
Sv: Flipi från Österåker

Din lille hingst är ju jättefin ivarjefall! ;) Högrest, fina gångarter och vacker. Ska bli spännande att se hur våra små utvecklar sig.
 
Sv: Flipi från Österåker

Ja visst är han fin, tycker att han är lite tanig dock. Men han växer nog på sig. Det ska bli kul vid unghästvisningen i september i Axvall och se vad de säger om honom.
 
Sv: Flipi från Österåker

Mamman till min kille är bara 130 så vi får väl hoppas att pappas gener går igenom lite så att han blir något större.
 
Sv: Flipi från Österåker

Jag har ett sto, 10 år efter honom.

Nu är hennes mamma känd för att vara lite speciell också, men hon har nog fått det mkt från Flipi med :p
Hon är en sån häst som man måste överbevisa, och ledarskapet ska hållas stenhårt.
Men förutom det, eller när det är över, så är hon den underbaraste häst jag haft att göra med..
Har aldrig lärt mig så mkt av någon annan häst, men som sakt det kommer väl en del från hennes mammii också :)

Hon har väl medelgångarter, jag är inte så duktig på att se sånt än, men hon har lätt att samla sig och kan skolorna utan problem, är lättlärd och väääääldigt pigg.
Hoppa gör hon också gärna! Men när det kommer till högre hinder så får lilla syster göra det, för jag känner mig för stor för det.


Här är min underbaring:love:

LITLA.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flipi från Österåker

Jag har en Flipidotter född -05. Ända från dag ett har hon varit sååå trevlig och social, alla som kommit i kontakt med henne har påpekat hur fantastiskt trevlig unghäst jag har. Sen är hennes psyke stenhårt också, och hon är orädd och mkt lättlärd. Mkt av hennes psyke misstänker jag är från sin mor, som var ganska exakt likadan i skallen. Trevlig men hård ;)

I övrigt rör hon sig ganska flott, och verkar bli långbent och ganska hög.
Från i vintras
DSC01288.jpg

Från ifjol
http://i23.photobucket.com/albums/b362/kryptisk/Aleiga/DSC00778.jpg
http://i23.photobucket.com/albums/b362/kryptisk/Aleiga/DSC00779.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Flipi från Österåker

Snygg hingst ser stor ut! Vad är det för stam på honom?

Tack! Han är undan ett bedömt sto Vidja frá Tóftum (ext. 7.85, rid 8.08, tot. 7.99. Bedömd som 5 åring) ue. Stígur fra Kjartansstöðum. Han har blup 117,5 så om han fortsätter att utvecklas positivt så kommer vi nog att använda honom i aveln.

Det är verkligen roligt att se andra Flipi avkommor i olika åldrar och kulörer:) .
 

Liknande trådar

Avel Hej Jag har haft 3 avkommor e mr vain alla har vart riktiga rymmare! Fantastiskt fina men busiga. Inte de andra fölen med annan pappa fr...
Svar
5
· Visningar
1 043
Senast: Marvin
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 164
Senast: Lea88
·
Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: ameo
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp