flockbeteenden??

maallaan680

Trådstartare
Hej!

Har en liten fundering och vill gärna höra era åsikter!
Min häst har bott på en ridskola i många år (ca 7 år) och endast gått med valacker.
Han är väldigt ranghög.. var störst av dem alla på ridskolan.
Jag funderar på, hur är ett flockbeteende i det vilda? Om man säger på denna klubben så kom det ofta in nya hästar som sattes i antingen sto eller valack hagen. Mår häsarna dåligt av att ständigt byta flockmedlemmar? Det måste ju bli en viss oro. Kan det kan sätta sina spår?
Det är så att har haft min häst nu i ca 3 år och han har jagat och attackerat ett sto som han släpptes ihop med. dom hade gått i ca 1 år utan problem och en dag bara det small.. han har alltid visat att han inte vill ha henne nära men aldrig varit elakt utan bara varnat om hon gjort något som han inte gilla.
Sedan gick dom på sommarbete en sommar och då kom ett annat sto till oss och henne jagade han ut ur hagen. han blir helt svart i blicken och öronen syns inte. Den enda han tycker om är en annan vallack i mitt stall. dom är 4 stycken. två ston. och två valacker. Han verkar faktiskt inte ens själv fatta vad han sysslar med. Men han verkar inte gå ihop med ston.. så nu får vi dela på dom! valackerna i en och stona i en. Har heller aldrig sett han puttsa eller visa omtycke för något av stona. Utan det är bara på hans "pojkkompis"..
Han är världens gulligaste annars men när det gäller ston så funkar det bara inte!

Vad har ni för funderingar, kan sånt här sätta spår, att bara vara med valacker i 7 år och sedan bli ihopsatt med ston som har annorlunda dofter mm??
Och att en häst kan bli ostabil och inte veta vad han/hon sysslar med för att dom aldrig riktigt haft en trygg flock??

Ha det allesammans!!
 
Sv: flockbeteenden??

Min högst ovetenskapliga tanke är att ranghöga som är ranghöga på riktigt aldrig någonsin beter sig som din häst, de jagar inte ur någon ur flocken. De bestämmer med att vika ett öra. De som gör som din kan helt enkelt inte hästpråk och är i själva verket osäkra individer.

Ni har ju en lösning på hur din fungerar och det är att han slipper gå i blandad flock.
 
Sv: flockbeteenden??

Håller med dig. Min ranghöga tant har bara jagat sin egen kaxiga dotter, annars har hon viftat med ett öra för att få som hon vill.
 
Sv: flockbeteenden??

Jag håller också med dig. "Stor i orden, liten på jorden" ;)

När vi hade sådana hästar i verksamheten brukade vi låta dem gå med en häst som var ranghög "på riktigt" för att de skulle kunna komma ner i varv och komma ifrån beteendet. Det var ungefär som om de lugnade sig när de upptäckte att någon annan hade koll på läget.
 
Sv: flockbeteenden??

Jag tror att du har helt rätt i dina funderingar.

Han har ett lite "stört" beteende, visar att han inte kan tala rent om man säger så, och säkert är det den oroliga miljön på ridskolan som har påverkat negativt.

Men jag har också hör om just valacker som inte fixar flockliv, varför kan man ju fråga sig. Kanske avsaknaden av hingsthormoner stör balansen? De jag har hört om har också varit överaggressiva, ranghöga men inte på ett normalt sätt.
 
Sv: flockbeteenden??

Nu finns det ju inte valacker i det vilda, de faller utanför ramarna!

Annars är det en viss omsättning även i vilda hästflockar. Unghingstar jagas iväg och bildar egna flockar medan de väntar på att bli så stora och starka att de kan ta över en flock eller åtminstone "stjäla" ett sto från en annan flock. Ungston "stjäls", flockar splittras när ledarstoet dör...det är ingen idyll att vara vildhäst.
 
Sv: flockbeteenden??

Tack så mycket för era svar, jätte kul att så många delar med sig av funderingar och tankar! Har ju alltid vetat att det inte är ett normalt beteende :/ som jag sa så verkar han inte ens veta själv vad han grejar med.. vilket är jätte sorgligt!
Så har alltid funderat över vad det kan bero på och somsagt finns det mycket duktigt hästfolk här så tyckte det kunde vara kul at höra lite åsikter!
 
Sv: flockbeteenden??

Jag vet ett par valacker som är exakt som din, klarar inte att gå med både ston och valacker.

En blev helt knäpp och jagade till slut ut alla ur hagen. Kunde gå finfint med en häst ena dagen och vara helt koko nästa och bara attackera. Den fick gå ensam tillslut.

En annan jagade ut alla valcker ur hagen och sedan så vallade den stona (vilket kanske är mera normalt/vanligt) den fick inte gå med ston efteråt och blev väldigt tilltufsad av en av de valacker han jagat ut. Det var som att plötsligt så förstod han hästspråk igen.
 
Sv: flockbeteenden??

Min högst ovetenskapliga tanke är att ranghöga som är ranghöga på riktigt aldrig någonsin beter sig som din häst, de jagar inte ur någon ur flocken. De bestämmer med att vika ett öra. De som gör som din kan helt enkelt inte hästpråk och är i själva verket osäkra individer.

Fast då är det ju en förutsättning också att hästen dom ska flytta på förstår hästspråket, ibland räcker det inte att "vika ett öra" åt den andra hästen, lyssnar inte den hästen så tar dom i mera.

Det är ju inte direkt så att om den inte flyttar på sig att den då ranghöga hästen låter den hästen vara och allt är frid och fröjd. Min häst gör det som krävs för att få dom andra att reagera, lyssnar dom däremot på hans första signaler så är det ofta lugnt med nya hästar.

Min häst är också otroligt ranghög och han jagade ur en häst ur hagen för den förstod inte hästspråk och var otroligt respektlös mot flocken. Det räcker inte alltid att vifta på ett öra för att få den andra hästen att förstå. Dock efter detta mera bryska ivägjagande så kom dom bättre och bättre överens och lyssnade på varandra bättre, nu vet dom vart dom har varandra och går väldigt bra ihop.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 075
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 720
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
966
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp