Flockbunden häst

Tossa90

Trådstartare
Mitt sto har blivit jätte flockbunden. Hon blir jättestressad när hennes hagkompisar ska ut och hon lämnas själv kvar. Hon springer som en galen och bajset rinner ur henne. och hon kan vara dålig i magen flera dagar efteråt. Att ha henne på box funkar inte, utan är ännu värre. Hon är tyvärr allmänt en ganska stressad häst, som har svårt för förändringar, nervös när hon är själv i stallet.
Jag mår skitdåligt av att se henne må så dåligt. :(
Jag har på jakt efter ny stallplats, men det är inte så enkelt att hitta något ledigt där jag bor. :(
Någon som har några tips på vad jag kan göra för att få henne att lugna ner sig? att vänja sig vid att bli lämnad själv?
 
Det som räddade situationen med mina hästar med separationsproblem var positiv förstärkning och gradvis exponering. Det tog tid men blev till slut väldigt bra.
 
Har ett sådant sto. Men hon har blivit bättre även om jag jobbar på att få det ännu bättre.
Först fick hon gå ut sist i hagen. Det handlade om.att hon fick vara ensam.2-3 min själv. I början "rev" hon stället men nu blir hon som mest lite spänd och gnäggar. Viktigt tycker jag är att när man sen tar ut dem får de inte rusa när man leder dem utan man de får gå i lugn takt ut.
Sen började jag med att ta in henne sist. Bara ensam igen typ 2 min. I början rusade hon som en tok men nu har hon lärt sig att vi kommer ju strax och hämtar henne så nu är hon lugn. Kan gnägga lite. Nu har vi.även kunnat släppa ut henne först av alla och det går bra. Det viktiga har varit att det är korta stunder i början.
Likadant i början när hon stod på uppbindningen kortastunden och med sällskap i stallet i början.
Jag har även gått på promenader med henne ifrån gården och det tar hon jättefint.
Nu har jag börjat rida in henne samma här idag blev det en kort stund utan att hon såg kompisarna både i stallet och där jag longerade.
Ston upplever jag värre med detta än valacker.
 
Har ett sådant sto. Men hon har blivit bättre även om jag jobbar på att få det ännu bättre.
Först fick hon gå ut sist i hagen. Det handlade om.att hon fick vara ensam.2-3 min själv. I början "rev" hon stället men nu blir hon som mest lite spänd och gnäggar. Viktigt tycker jag är att när man sen tar ut dem får de inte rusa när man leder dem utan man de får gå i lugn takt ut.
Sen började jag med att ta in henne sist. Bara ensam igen typ 2 min. I början rusade hon som en tok men nu har hon lärt sig att vi kommer ju strax och hämtar henne så nu är hon lugn. Kan gnägga lite. Nu har vi.även kunnat släppa ut henne först av alla och det går bra. Det viktiga har varit att det är korta stunder i början.
Likadant i början när hon stod på uppbindningen kortastunden och med sällskap i stallet i början.
Jag har även gått på promenader med henne ifrån gården och det tar hon jättefint.
Nu har jag börjat rida in henne samma här idag blev det en kort stund utan att hon såg kompisarna både i stallet och där jag longerade.
Ston upplever jag värre med detta än valacker.
Tack för tips, jag får pröva det du skriver. =) Hur lång tid tid tog det för dig att se skillnad på hennes beteende?=)
 
Lust och berätta lite hur du arbetade?=)
Jag har tre hästar, alla hade problem med när en lämnade hagen, men den som lämnade var för det mesta lugn. Rekryterade två vänner som fick var sin häst, och så började vi först träna in att var och en av dem var positiva tillskott i hästens liv, positiv förstärkning med ord+godis (som klicker fast utan klicker). Sen övade vi på att träna längre och längre bort från varandra i hagen (mycket stor hage, flera hektar), övade på att ta på grimma och leda separat, sedan närmre och närmre grinden, utanför grinden en och en kort tid, iväg en stund och så vidare. Tog väl en 2-3 månader att få alla trygga med det, sen dess har det varit att jobba på att ta ut en i taget utan att de andra har sina förare med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Hästhantering Hejsan! Jag skulle vilja veta era absolut bästa tips på att träna mitt varmblod som har många ”bus” och dumheter för sig. Hon verkar...
Svar
11
· Visningar
1 689
Senast: Masse
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 800
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp