Flockbundet sto

Pinus

Trådstartare
Jag rider ett sto på femton år som är väldigt flockbundet. Hon står på lösdrift och är högst i rang i flocken. Vi har väldigt svårt att lämna stallet utan sällskap och jag vet inte längre hur jag ska ta det här vidare. Hon är väldigt känslig men "stänger av" och blir okontaktbar när hon stressar upp sig. Pressar man henne då blir hon arg och kan dra tillbaka till flocken.

Jag har jobbat mycket med att försöka vänta ut henne, uppmuntra när hon tänker framåt och att själv behålla lugnet och vara konsekvent, och naturligtvis att berömma rejält när hon tänker framåt. Jag vill aldrig skapa en stressig situation för henne utan jag vill ju att hon ska känna sig tillräckligt trygg med mig för att vi ska kunna ta oss ut själva. Att snurra och flytta henne prövade jag en kort period men då stressar hon upp sig och det blir inget bra alls. Vi rider ut med sällskap utan problem men just nu har jag trubbel bara att gå ut och promenera med henne från marken.... Hon tvärstannar och blåser upp sig och spanar oroligt efter de andra när de inte är inom synhåll. Hur ska jag tänka egentligen för att komma ur detta?
 
Med en sådan häst skulle jag backa flera steg och börja från början. Om hon inte ens känner sig trygg när du går före och leder henne skulle jag inte försöka rida. Jag promenerar alltid ute med hästar till de känner sig trygga med det, sen kan man prova att tömköra så hästen får träna att gå först och när det funkar brukar jag rida.
Men, om det är någon mer som rider henne eller har gjort, är hon likadan då? Tänker om det är dig hon inte känner sig trygg med eller sig själv. Min häst blir väldigt flockbunden om hon inte litar på människan hon är med, då vill hon ju söka stöd hos sina kompisar istället. :)
 
Nej, precis som jag tänkt också. Det gick bättre förr men efter att sammansättningen i flocken förändrats har även hon förändrats och är mer bunden till flocken nu.

Det är en person till som rider henne och det går ungefär likadant. Jag gissar att stoet känner sig tryggare med den andra personen eftersom hen är där oftare än jag, men det går också upp och ner vet jag. De har också problem att rida ut själva men det går bättre att tex tömköra och promenera.

Jag förstår förstås att hästen känner sig osäker men jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer för att hon ska kunna lita på mig... Jag är väldigt mån om att ta hänsyn till hennes signaler, pressar henne inte, försöker göra vår tid tillsammans så trevlig som möjligt med mycket gos och uppmuntran. Vi har klickertränat en del vilket hon tycker är roligt. Ändå tar hennes kontrollbehov över och hon stänger av när vi är ensamma. Går det överhuvudtaget att få henne att känna förtroende för mig på riktigt...?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 599
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 100
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp