Hej igen
Barefootsadeln är alltså INTE samma son Torsion, men samma som Cheyennesadeln. Då vet jag det.
Vad bra att man får tävla i vad man vill numer (i bomlössadelväg).
Ang. Topreiter så trodde jag att det var ngn av de övre sadlarna på tolt.nu's hemsida som menades, de med flexibel bom, och de kostar mellan 9& 12500. Den andra var ju klart billigare.
Barefootsadeln har jag provat dels på en stor islandshäst med ganska lång i övrigt normal rygg, där låg den bra. Men på den svankiga islandshästen låg den inte an med hela anläggningsytan innan jag satt i sadeln. Lyckades inte dra ner den med sadelgjordens hjälp heller. Den blir kanske mjukare med tiden?
Innan jag provade Bf sadeln var jag övertygad om att det är bäst att ha kanal på sadeln. Nu är jag osäker, bf sadeln verkar fördela trycket mycket bra ochhästarna verkar gilla den. MEN jag är som sagt skeptisk till att det verkligen är vettigt att den skall behöva tryckas ned av ryttarens vikt när den ligger på ovan beskrivna hästtyp för att ligga an ordentligt.
Jag bara antog att Mr.Hestar, Kári& Diddi sadlarna (och topreiter) var väldigt lika i konstruktionen. Har bara sett dem på bild. Förutom Mr Hestar och den har i mina ögon för smal kanal och för lågt "framvalv". Vilket såg ut att kunna ge skav vid manken. Men jag vet inte så mycket om hur det fungerar med bomlösa. På en "hård" sadel vore det väl otänkbart att ha en sadel med så lågt framvalv. Eller så låg den konstigt på den hästen jag såg den på.
Vad jag menar med att jag vill ha en sadel som är "mer uppbyggd" är för att jag vill att ryggraden skall gå fri (eller vill ha och vill ha, jag har ingen egen häst. Jag är mest nyfiken å mina vänners vägnar, som letar sadlar.) För att det är så jag har fått lära mig att det "skall vara", vilket är en fånig anledning.
Förklara för mig om och varför det är ok att sadlarna är så platta som Mr. Hestar sadeln med så trång kanal dessutom.
Men det blir kanske bättre tryckfördelning än om man rider barbacka iallafall? (och mer stöd för ryttaren)
Har läst mer om Diddisadeln nu. "Diddi special" är visst annorlunda mot de första "diddi dynorna" som kom. Den låter helt klart som ett alternativ den dagen jag köper sadel. (om jag har råd..)