Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

jag hade Hööks ljusblå modell av flugtäcke förra sommaren. Uselt! Passformen var usel, halsen hindrade hästen att äta, så den fick jag vika tillbaka, täcket åkte bakåt och därmed låg magplattan vid skapet. Nu har jag köpt Börjes billigare modell, kommer hem nästa vecka. Hoppas det är bättre, det har jag hört i alla fall.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Köpte från B*rjes i helgen (det billiga).Här är myggen HELT galna ,och jag ville ha ett alternativ till att ta in hästarna om kvällarna, och jag kan nog säga att täcket har säkert gjort att pållarna slipper kanske 80-90% av "myggkräken".
Mvh. Matten
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

*kl*

Jag har nu införskaffat ett WeatherBeeta och provade det på hästen i dag.
Det satt som en smäck. :o Det är dessutom "fodrat" med glatt tyg i bog, längs mankammen och i svansen. Allt för att förhindra skav. Än så länge kan jag inte säga om det är bra, men det SÅG bra ut och verkar bra. Magplattan satt där den skulle (tight)och det enda jag direkt kunde klaga på var att det var en rätt stor "glipa" framme vid halsen.
Själva halsen var tillräckligt lång men kunde kanske haft fler spännen.

På kvällen när jag var å tittade till hästarna så var min den enda som stod lugnt och åt. Och det var verkligen SVART med knott/mygg. :crazy:
Ska inspektera både häst och täcke i morgon...
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Zeeke skrev:
Nej det är inga maggjordar på det utan det finns öglor på sidan att fästa snören i, fungerar ändå utan vanliga maggjordar

Snören?Nu hänger jag inte med...men om hästen rullar sig då...vilket min gör typ ofta åker inte täcket åt skogen då?Hur är det annars i passform och så?
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Men typ alla hästar kliar sönder svansen på sommaren? Är det också sommarklåda då? :S Jag har också tänkt skaffa ett flugtäcke i alla fall eftersom jag tror det är skönare för hästen, hon hatar flugor, mygg m.m. & så kliar hon sönder svansen = inte snyggt & bra.. :(

Kram
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Detta är fr Shires. Vad tror du om det?
sh24c.jpg
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Jag tycker det är vansinningt att man tillverkar täcken som kräver grimma för att fungera.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Corax skrev:
*kl*

Jag har nu införskaffat ett WeatherBeeta och provade det på hästen i dag.
Det satt som en smäck. :o Det är dessutom "fodrat" med glatt tyg i bog, längs mankammen och i svansen. Allt för att förhindra skav. Än så länge kan jag inte säga om det är bra, men det SÅG bra ut och verkar bra. Magplattan satt där den skulle (tight)och det enda jag direkt kunde klaga på var att det var en rätt stor "glipa" framme vid halsen.
Själva halsen var tillräckligt lång men kunde kanske haft fler spännen.

På kvällen när jag var å tittade till hästarna så var min den enda som stod lugnt och åt. Och det var verkligen SVART med knott/mygg. :crazy:
Ska inspektera både häst och täcke i morgon...

Är det ett flugtäcke eller ett eksemtäcke?? Var har du köpt det? Pris?
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Nu har jag fått flugtäcket...
Det sitter bra över kroppen och det är så pass långt på sidorna att det bara är ca 10cm mitt under magen som inte täcket når.
Halsen är....lång.... och det finns inget som man kan/ska fästa i grimman. När hon tar ner halsen så räcker det nästan fram till nacken och när huvudet är uppe så ser det ut att vara lite för mycket tyg.
Det är inte fodrat i bogen. Själva tyget känns rejält och slitstarkt. Hon kommer att få börja använda täcket nästa vecka på söndag för då kör jag ut henne till betet. Så efter den 18/6 kan jag läman mera raporter om hållbarheten mm.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Mig veterligen så är det ett flugtäcke(det är ju vad jag har det som i alla fall). Men vad är egentligen skillnaden??

Köpte det av en lokal hästbutik och priset var 879:-

Idag när jag tog in och gick igenom hästen så verkade täcket ha fyllt sin funktion... Det satt bra fortfarande och halsen hade inte "knorvat" ihop sig (har ju inte nån grimma på henne). Provade även den tillhörande flughuvan och den satt förvånandsvärt bra. Så nu har jag en reserv utöver hennes Bucashuva...
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Skillnaden på flugtäcke och eksemtäcke är väl att ett eksemtäcke täcker bättre. T ex resårer runt benen och ordentlig magplatta. De ska sitta tight också, det gör inte alltid insektstäckena. Någon annan kanske kan förklara bättre än jag, jag är själv nubliven ägare till eksemhäst så det här är en ny djungel för mig! :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 950
Senast: MattiZ
·
Hästvård Hej! I år tänkte jag vara ute i god tid och förebygga min hästs sommareksem så behöver eran experthjälp! Kan väl berätta lite bakgrund...
2
Svar
32
· Visningar
2 131
Senast: caballus
·
Hästvård Har ett D-ponny sto, fux, irländsk import född 90. Hon har alltid haft eksem sommartid. Gnuggar & kliar, halva svansen & hela manen...
2
Svar
29
· Visningar
2 858
Senast: Faithfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp