Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

M

mirjada

Har för första gången tänkt skaffa ett flug/eksemtäcke...
Kollade runt lite och fann flera olika tillverkare och modeller.

De krav jag har på täcket är att det ska täcka halsen och det ska skydda svansen. Hon kliar av sig alla man på ett 10-15 cm stort område mitt på halsen varje sommar + att hon kliar svansen mot allt så den ser ut som en spretig och tunn risbuske.

Jag kollade på boetts eksemtäcke man och svans...det var för dyrt för mig(ca 2000kr) och så kollade jag på hööks och börjes + en massa andra butiker och på nätet.

Och det är jätte svårt att välja...
Hööks har 2 olika vilket är bäst av dessa?
Någon som testat någon av de 2 flugtäckena som finns på börjes, vilket är bäst?
Andra täcken på nätet som ni kan rekomendera/inte rekomendera...
Pris?
Hållbarhet mm...

Jag har en häst som gärna rullar sig i hagen så jag vill veta hållbarheten (om ni uppfattar täcket som prisvärt) och allt annat som kan vara värt att veta om dessa täcken.

Tacksam föar alla tips!
:bow:
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Hööks är skrutt o skräp o jag vet, vi har en hel drös eksem hästar i stallet.
Boett är överlägset, men lillhästen i stav har ett som är helt okej :idea:
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Jag skulle nog ha skrapat ihop till ett Boett. Det är mycket hållbarare, och jag tror du tjänar på det i längden.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Jag har Hööks exsemtäcke till min pålle. Tycker själva täcket är OK, inne på andra säsongen nu, trots häst i flock med mycket lek och bus är det fortfarande helt och fint. Men huvan som hör till, bläää! Sömmarna till nätet är så snålt sydda att dom går upp där på nolltid, dessutom tunn tyll, jag har sytt och snörpt i ett.

Har ett Svea-täcke också, men gillar det inte, tjockt och klumpigt. Hästen hade ett Riff-raff (tror det hette så??) med sig vid köp, ett bra täcke, men halsen är lös och fäst endast med kardborrband. På min häst går det upp för det mesta, och eftersom det är just över manen täcket behövs som bäst så är det inget för oss.

Boett har jag inte testat, vet inte om det går att få ett som passar stor fjording?? Annars har jag bara hört positivt om dem.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Nu har jag beställt ett flugtäcke från börjes på inrådan av en vän...
Hon sa till mig sa att hon hade sitt flugtäcke i 3 sommrar innan det var dax att byta (och det var det billigaste av börjes flugtäcken).

Jag vill gärna veta mera om allas erfarenheter av flugtäcken...
:bow:
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Men får hästen exem brukar inte ett vanligt flugtäcke hjälpa, de är ju bara för insekterna.
Istället bör man ha ett riktigt exemtäcke. Vi har köpt Börjes flugtäcken, men det är för att skydda mot broms och andra insekter bara, har inga exemhästar.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Boett eksemtäcke!
Har de inga kvar från föregående modell? Jag tycker oxå att 2000 är mycke men när jag ringde och beställde så sa de att de bytt modell och att det fanns kvar av det gamla till ca halva priset så jag slog till direkt!

Hoppas att det håller länge, länge, hon har ännu inte börjat klia sig. :bump:
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Hej,

är det det billiga eller dyra Börjestäcket som du fått rekommenderat? Det är ju rätt stor skillnad i pris.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Det var det billiga...men hon hade också använt det dyra men det blev bithål i det efter 3 veckor.

Min häst har inte eksem...
"Bara" sommar klåda...
Jag tänkte täcket mera som ett skydd för att hon inte ska kunna klia av sig manen och svansen och som skydd för insekter.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Har din häst "sommarklåda" så har den eksem! Råder dig absolut att satsa på ett riktigt eksemtäcke i stället.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

mirjada skrev:
Det var det billiga...men hon hade också använt det dyra men det blev bithål i det efter 3 veckor.

Min häst har inte eksem...
"Bara" sommar klåda...
Jag tänkte täcket mera som ett skydd för att hon inte ska kunna klia av sig manen och svansen och som skydd för insekter.

Sommarklåda, man och svansskorv, eksem har många namn innan man har förstått att hästen faktiskt lider av eksem. Kliar sig hästen så beror det på en allergisk reaktion, oftast pga av bitande insekter. Då krävs att man kan hindra dessa odjur från att bita, ju tunare täcke desto mindre skydd och större risk för klåda.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Eksem/sommarklåda...
Den är inte jätte allvarlig så att jag tror att hon lidit/lider av det men jag tänkte att jag skulle prova ett sånt där täcke för att se om det gör någon skillnad. Om det gör skillnad och det här täcket inte håller så kommer jag att skaffa ett annat täcke.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Jag har ett flugtäcke från buccas som jag haft i 3 år nu. Finns med både hals och utan. Sitter jättebra och har hållt sig suveränt bra.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

*knapplån*

Någon som har provat Weatherbetas flugtäcken?
Jag är i valet och kvalet. Antingen Bucas eller Weatherbeta. Priset skiljer rätt markant... :crazy: Men är de likvärdiga?
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Nej det är inga maggjordar på det utan det finns öglor på sidan att fästa snören i, fungerar ändå utan vanliga maggjordar
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

mirjada skrev:
Eksem/sommarklåda...
Den är inte jätte allvarlig så att jag tror att hon lidit/lider av det men jag tänkte att jag skulle prova ett sånt där täcke för att se om det gör någon skillnad. Om det gör skillnad och det här täcket inte håller så kommer jag att skaffa ett annat täcke.

Nu menade jag inte bokstavligen lider, utan det är så man uttrycker det. Men trots det så handlar det om en allergisk reaktion, ofta bottnar denna reaktion från bitande insekter enligt undersökningar. Hästen får klåda i man och svans, de kliar sig och tagelbortfall i dessa lägen är ett faktum.
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Boett är värt priset. Men nu köpte jag hastigt in Hööks nya eksemtäcke då jag har tre trasor hemma som ungvalacken slitit i BITAR....

Hööks ser ut att duga. Resårerna är inet lika starka som Boetts men men... Det duger. Trasiga Hööks täcken är billigare än trasiga Boett-täcken ;-)
 
Sv: Flug/eksemtäcken...Vill veta din erfarenhet...

Har ett Thermomaster som är inköpt på Hööks. Funkade kanon förra sommaren då Windy fick knottallergi. Slapp ha henne inne mer än när det var som värst. Dock var huvan kass som någon skrev här innan. Passade inte för 5öre. Så jag köpte en lila på samma ställe som fick gå så länge. Aussie tror jag den hette. Funkade mkt bättre och helt ok kvalitet..
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 950
Senast: MattiZ
·
Hästvård Hej! I år tänkte jag vara ute i god tid och förebygga min hästs sommareksem så behöver eran experthjälp! Kan väl berätta lite bakgrund...
2
Svar
32
· Visningar
2 131
Senast: caballus
·
Hästvård Har ett D-ponny sto, fux, irländsk import född 90. Hon har alltid haft eksem sommartid. Gnuggar & kliar, halva svansen & hela manen...
2
Svar
29
· Visningar
2 858
Senast: Faithfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp