Twister2007

Trådstartare
Tror inte jag är ensam om att sin häst har flugägg, upptäckte några få på 3 ben idag på min ena ponny. Plockade bort alla. Det var så länge sedan nån av mina hästar hade de så jag minns inte hur man förebyggde/råder bott på de. Är de någon som kan ge lite tips?
 
En del tycker att pälsglans hjälper från att äggen ska få fäste. Jag har inte provat, men väl värt ett försök. Ägg som sitter fast tar jag bort med en ögonbrynskniv. Det är det som har funkat bäst tycker jag 🙂
 
Jag använder bikarbonat som jag löst upp i vatten och har på med en svamp. Ph-värdet ändras så äggen släpper.
 
En del tycker att pälsglans hjälper från att äggen ska få fäste. Jag har inte provat, men väl värt ett försök. Ägg som sitter fast tar jag bort med en ögonbrynskniv. Det är det som har funkat bäst tycker jag 🙂
Jag har testat och för mig hjälpte det tyvärr exakt noll och intet :(
 
Mina hästar är sprayade över hela kroppen. Tyvärr är det enda som hjälper att avmaska när de har munnen full av larver. De får svårt att äta och det går inte att rida när det är som värst.
 
Jag tycker pälsglans hjälper bra! Pälsglansar dagligen i början så det blir riktigt halt, och kombinerar med flugspray. De få som ändå fäster tar jag med en botknife.
 
Nu tog jag bara en tråd och jag vet att jag är väldigt tidig ute och jag har googlat men inget hittat så jag undrar hur lång tid tar det innan äggen kläcks? Och kan någon se på ett ägg om larven krypit ut?
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
720
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 548
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp