fejko

Trådstartare
Hur får man bort de äckliga flugäggen? Har testat med bikarbonat - ingen skillnad, ögonbrynskniv - pälsen ramlade av plus att det var besvärligt på seniga ben. I år funderar jag på att ta den lilla klippmaskinen 😈
 
Klippmaskinen funkar väl dag 1, men vad göra dag 2?

Jag använder ögonbrynskniv, slöar den lite mot betonggolvet först så att den inte är alltför vass. Sen gäller det att hitta rätt vinkel. :)

Försöker ha ihjäl de äckliga styngflugorna så fort jag ser dem också. :devil:
 
Hur får man bort de äckliga flugäggen? Har testat med bikarbonat - ingen skillnad, ögonbrynskniv - pälsen ramlade av plus att det var besvärligt på seniga ben. I år funderar jag på att ta den lilla klippmaskinen 😈
Bara mekanisk borttagning som funkar upplever jag. Naglar, ögonbrynskniv, rakhyvel eller ev. ryktsten.
 
Tycker ögonbrynskniv är bäst. Framförallt när de inte är helt nya, bäst när den blivit lite halvslö. Vid senor osv är den ju jättesmidig eftersom den är så liten, bara att vinkla in.
Tar den bort mkt päls är den antingen för vass eller att du inte håller den i optimal vinkel. Man ska liksom mest kamma lite ytligt med den.
 
Köpte ögonbrynsknivar på Kicks idag och dessa fungerade riktigt bra 😊 För mig vill säga, sambon gjorde sönder sin och hästen kunde inte stå still pga alla flugor så han gav upp.
 
I dag berättade en stallkamrat att hovslagaren hittat en fluglarv i hoven på familjens ponny.Veterinären ska titta på det på tisdag. Har inte varit med om det innan!
 
I dag berättade en stallkamrat att hovslagaren hittat en fluglarv i hoven på familjens ponny.Veterinären ska titta på det på tisdag. Har inte varit med om det innan!
Larver i hovarna har jag både sett och hört från såna som inte har så bra hovskötsel på sina hästar eller har haft sulor. Svinäckligt.
 
1662389058133.png

En sån här har jag, fungerar toppen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 722
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
957
Senast: Viva
·
Hästvård Är det någon som vet vad detta är? Ser ut som nåt svart, smuligt klet på baksidan av ponnyns örontippar. Hon har haft så sen vi köpte...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp