Rifer

Trådstartare
Jag håller på att leta efter flughuvor till hästarna. De absolut bästa enligt mig är vanliga flugpannband men vill undvika grimma. De man kan sätta utan grimma brukar knappt hålla en dag och flughuvorna går även de sönder rätt fort och har hört många som fått problem med att nätet för ögonen skaver och irriterar såpass att det gett inflammationer så jag är lite nojig med det.

Vilken är den absolut bästa, hållbaraste, skonsammaste och mest ekonomiskt försvarbara flughuvan man kan köpa i dagsläget?
 
Rambo plus fly mask är den enda som både håller (min är inne på fjärde säsongen) och har båge som helt förhindrar att nätet kommer åt ögonen. Det är den bästa jag haft.

Min häst varierar med den och en från shires som också är riktigt bra. Den är rymlig över ögonen men har inte bågen.

Rambon får flest poäng på alla punkter sammanslaget. Shires får lite högre poäng för att den är lite elegantare, mindre bulkig liksom men minus för att den saknar bågen och har för små öron samt inte lika slitstark, alltså totalt sett lite sämre.
 
Jag har ett x antal amigo huvor. Och 3-4 st hyvor med öron, tror inte det var något speciellt märke.
På vissa har jag sytt extra tyg så mulen ska skyddas mot solen då en häst är känslig där.
Tycker även billigare huvor funkar ok om man är beredd att sy extra kanter och jag som inte är speciellt duktig på att sy fixar detta utan problem kan nog de flesta förstärka huvorna så de håller bättre.
Använder bara de med hårdare nät. Tycker de inte kommer åt ögonen lika lätt som de mjukare näten lätt gör
 
Jag använder typ sådana här nuförtiden på ena hästen. Övriga går sönder på nolltid. De här brukar hålla någon säsonger iallafall. Andra hästen accepterar inga huvor alls. Letade febrilt efter pannband som kan användas utan grimma förra året men de var slut överallt. Så tack för påminnelsen! Hoppas de finns att få tag på i år!
1525996251050.png
 
Tänkte prova flyveil med öron och käkrem som kan användas utan grimma. Har nordsvensk med mycket pannlugg så hon har inte så stort behov för ögonen, men flugorna är ju lika mycket i öronen... tänker att det nog är skönt att slippa ha dem där även om de inte orsakar några problem. Finns på Hööks.
 
Jag använder typ sådana här nuförtiden på ena hästen. Övriga går sönder på nolltid. De här brukar hålla någon säsonger iallafall. Andra hästen accepterar inga huvor alls. Letade febrilt efter pannband som kan användas utan grimma förra året men de var slut överallt. Så tack för påminnelsen! Hoppas de finns att få tag på i år!
Visa bifogad fil 14669
Använder sån jag med. Köpte "bättre" och dyrare förra året, men den låg alltid nånstans i hagen dan efter jag satt på den... Så den gamla vanliga åkte på igen och den får sitta kvar som vanligt :P
 
Jag har 6 hästar så jag kanske ska prova lite olika på dem. Jag har haft några olika modeller, den dyraste var med spandex-tyg (?jättedålig på tyg) med tunt nät, kostade några hundra. De höll några veckor :cautious:
De förstörande faktorerna är träd, kompisar och när de kliar på huvudet med hoven.

Men med de förslagen ni har är det ingen som har haft problem med att nätet har råkat tryckas inåt (förutom Rambon, den är nog relativt säker med detta)?
Är det största orosmomentet för mig.
 
Jag har 6 hästar så jag kanske ska prova lite olika på dem. Jag har haft några olika modeller, den dyraste var med spandex-tyg (?jättedålig på tyg) med tunt nät, kostade några hundra. De höll några veckor :cautious:
De förstörande faktorerna är träd, kompisar och när de kliar på huvudet med hoven.

Men med de förslagen ni har är det ingen som har haft problem med att nätet har råkat tryckas inåt (förutom Rambon, den är nog relativt säker med detta)?
Är det största orosmomentet för mig.

Det enda som funkar för min är varianterna med spandex (men har köpt mina för några tior på varuhus i Ullared). Shires ser ut att sitta bra, men viker sig i nätet precis så att ett veck lägger sig precis in mot ögat. Rambo med båge får jag inte att sitta kvar, trots att jag flätar fast den i manen.

Tror att passform är avhängigt på hästens huvudform, mer än man kan tro.
 
Jag har 6 hästar så jag kanske ska prova lite olika på dem. Jag har haft några olika modeller, den dyraste var med spandex-tyg (?jättedålig på tyg) med tunt nät, kostade några hundra. De höll några veckor :cautious:
De förstörande faktorerna är träd, kompisar och när de kliar på huvudet med hoven.

Men med de förslagen ni har är det ingen som har haft problem med att nätet har råkat tryckas inåt (förutom Rambon, den är nog relativt säker med detta)?
Är det största orosmomentet för mig.
Testat haggrimma bara för att fästa flyveil i? Mjuk, inga spännen, kardborre. Risk att de kliar av sig den ja... men kan ju prova på någon av dem. :) har inte hittat någon luva som inte skaver mot ögon eller ögonfransar på min häst, annars hade jag valt en med elastiskt tyg nederst och över käken som man drar på utan spännen. Tycker alla andra varianter tillåter flugor att krypa in genom glipor och det måste ju vara än värre. Hade sån till ett fullblod och den var toppen.
 
Jag har 6 hästar så jag kanske ska prova lite olika på dem. Jag har haft några olika modeller, den dyraste var med spandex-tyg (?jättedålig på tyg) med tunt nät, kostade några hundra. De höll några veckor :cautious:
De förstörande faktorerna är träd, kompisar och när de kliar på huvudet med hoven.

Men med de förslagen ni har är det ingen som har haft problem med att nätet har råkat tryckas inåt (förutom Rambon, den är nog relativt säker med detta)?
Är det största orosmomentet för mig.
Ingen i tråden har haft stora problem med detta därför att skräckhistorierna som cirkulerar är just skräckexempel. Hästar kan bryta benet i hagen men få hästägare har upplevt just den mardrömmen. Sätter man en Flughuva på hästen så finns risken, man får väga den mot alternativen.

Cashel är jag sugen på att testa men eftersom min pålle inte tagit sönder sina och sambon inte förstår varför han behöver fler så har det inte blivit av än.

Såna med "spandex" förstår jag mig inte på. Det tyget har ju ingen styrsel vilket gör att det ligger mot ögat hela tiden?
 
Tips på bra flugluvor med öron och gärna noslapp?

Har häst med soleksem som måste skyddas ordentligt.
Hade nisch eksemluva på för första gången igår, idag var den trasig..
 
Tips på bra flugluvor med öron och gärna noslapp?

Har häst med soleksem som måste skyddas ordentligt.
Hade nisch eksemluva på för första gången igår, idag var den trasig..
Jag har en Rambo till en av mina vitnäsor, om noslappen räcker ner beror lite på hur långt huvud hästen har i förhållande till huvan. Så att testa storleken innan är en bra idé.
Innan har jag använt UV-solnät som sätts fast på grimman. Det heter field relief muzzle protector.
IMG_0897.JPG
 
Senast ändrad:
Jag är superkinkig med flughuvor just för att de verkligen behöver vara sydda så att de är fria från ögonen, och att flugor inte kryper in under vilket blir värre för hästarna än utan huva .

Tyvärr så går ju huvor ur lager/sortiment hela tiden så när jag väl hittar något välpassande brukar jag köpa på mig flera stycken att ha i lager. Då har man buffert att sen ha tid att hitta ny modell som funkar innan de man har är slut.

Mina bäst passande senare år har varit amigos modeller samt även några hööks av märke tennesee . Nu har den senare gått ur sortiment och den nyare har dålig passform . Jag har ett par i lager från den utgående modellen så har tid på mig att hitta en ny modell jag tycker uppfyller mina krav på god passform.
 
Senast ändrad:
Jag använder typ sådana här nuförtiden på ena hästen. Övriga går sönder på nolltid. De här brukar hålla någon säsonger iallafall. Andra hästen accepterar inga huvor alls. Letade febrilt efter pannband som kan användas utan grimma förra året men de var slut överallt. Så tack för påminnelsen! Hoppas de finns att få tag på i år!
Visa bifogad fil 14669

Den modellen tycker jag är helt galen ang dåligt utrymme över ögonen samt att den ofta glappar runt pannan/nosen så att flugor kan krypa in . Men ffa anledningen att den inte har något alls i fråga om passform som gör att huvan inte ligger an över ögonen/trycker .
Till fördel har den att nätet är hårt - dvs det kan inte komma in i själva ögonen på samma sätt som en liknande huva med mjukare nät kan .
 
Den modellen tycker jag är helt galen ang dåligt utrymme över ögonen samt att den ofta glappar runt pannan/nosen så att flugor kan krypa in . Men ffa anledningen att den inte har något alls i fråga om passform som gör att huvan inte ligger an över ögonen/trycker .
Till fördel har den att nätet är hårt - dvs det kan inte komma in i själva ögonen på samma sätt som en liknande huva med mjukare nät kan .
Om den trycker, om passformen är rätt, beror på hur hästen ser ut. Jag skulle självklart aldrig använda något som inte passade. På den hästen som den används på ger den gott om utrymme för ögonen och den sitter bra i övrigt med.
 
Tänkte precis göra en liknande tråd själv då jag har samma problem!
Ponnyn (och tidigare ponnyer) har varit rätt enkla. Shires har funkat på de flesta, hööks har någon modell i ganska stelt nät som har öron och hål för pannluggen, den har suttit bra på alla. Har även någon modell utan öron som passat någon. De enda jag inte har fått att fungera på någon av ponnyerna är den där vanliga vita med svart ludd, den sitter inte åt tillräckligt, och den där med typ tunt baddräktstyg, den går sönder/åker av/ligger för nära ögonen.

Men hästen är helt omöjlig! Allt hamnar för nära ögonen på henne, och hittar jag något som inte ligger där och trycker så glappar den alldeles för mycket istället. Funderar på att prova flugpannband, helst sånt som inte behöver grimma. Någon som vet om de fungerar bra? Det är ju inget som flugor och andra insekter kan krypa in under och bli fast, men hjälper det tillräckligt när det "bara hänger"? Pållan blir lätt irriterad i ögonen med klet osv om flugorna är där och stör. Misstänker att flugpannband inte kommer räcka (iallafall inte hela sommaren) så jag behöver en plan B.
 
Beställer från Horze. Absolut de bästa. Håller bäst när de kliar sig och bra passform.
 

Bifogade filer

  • 9B4906D2-4A5E-4CDB-A672-D9CBA4FADF75.png
    9B4906D2-4A5E-4CDB-A672-D9CBA4FADF75.png
    88,2 KB · Visningar: 101
Jag har en från Shires jag tycker är bra. Så här ser den ut, finns även utan nos"flärpen". Min har hittills hållt hela förra säsongen och än är den hel denna säsong :)
flughuva-med-oeron-nosflaerp-shires.jpg
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 613
Avel :devil: Skogstokig, ja det är bara förnamnet. I dag har jag nästan skjutit ett hästskrälle. Men bäst att ta det från början. Men...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
53 489
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 489
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp