Flugluva eller Flyvell?

P

pys1

Vilket är bäst? Har haft flyvell i hagen förra sommaren, men nu funderar jag på en flugluva. För o nackdelar? Vad tycker du?
 
Fördelear med flugkuva är att den kan man ha utan grimma... Annars tycker jag att det går på ett ut... Har använt både och till mina hästar... Har nu gått över till mest flugluva för att min ena häst får skav av grimman på sommaren...

/Linda
 
det är nog inget trevligt om en flyga eller ngt annat odjur kryper in innanför huvan =/ men om man har en flughuva som sitter bra så är det väl ok. jag använder både och till min häst, nu när hon fortfarande står innnepå nätterna och har grimma i hagen är det flyveil men sen på betet blir det flughuva (omhon låter den sitta kvar =/)
 
Jag har flughuva på min på sommaren. Fördelen tycker jag oxå är att man slipper grimma, men min ponny brukar rulla upp huvan ovanför ögonen så han ser ut, ser lite lustigt ut... Om han har flyweil så brukar han hänga allt på ena sidan grimman. Men jag föredrar huvan. När han låter den vara så tycker jag den skyddar bättre.... :)
 
jag har haft både och, nu har jag flyveil. Min häst rullar sig och gnider då in hela ansiktet. Är det då minsta blött på marken så blir huvan täckt med lera (så gott som) och då kan jag inte tänka mig att han ser så bra... :crazy: Dessutom tog han av sig den ibland.

Flyveilen kan han få bakom öronen för han slänger så med huvudet. Han slutar inte förrns den åkt över iaf ena örat. Han kanske tycker att det är för långa snören ;)

M.
 
Tycker att en bra flughuva är det bästa! Om den passar bra,såkan inte flugorna komma in emellan, och man slipper ha grimma på hästen

Flyweil funkar oxå, men dåmåste man ha grimma, och de går lätt sönder...
 
Personligen tycker jag att flughuvan är bättre. Mina sitter bra på hästarna och dom slipper grimmor och eventuella skavsår. OM en fluga skulle ta sig in gör väl hästen som den brukar - gnuggar huvudet mot benet och *mos* så finns ingen fluga mera! Under alla år som mina hästar haft huvan har dom aldrig fått in något kryp och heller aldrig tagit av den, men jag vet inte hur många gånger jag gått och letat i hagen efter avkliade grimmor....
 
Ett år tog min pålle av sig flughuvan hela tiden. Pappa hittade den efter ett halvår, i skogen. Ungrävarna sprang på tomten det året och snodde allt de kom åt :D

M.
 
Använder flughuva precis som de flesta andra i stallet, och jag tycker att det fungerar super! Utan sin flughuva får min häst ögoninflammation av alla flugor... :crazy:

Mvh Huntress
 
Vi sparar lugg!
Min häst kliar det sååå mycket på när han har grimma och så är jag rädd han ska fastna eftersom han kliar sig så jag skippar grimma eller luva öht. Men det är klart, är flugorna för jävliga får han ha flugpannband iaf på dagarna.(inte nattetid) Det för att jag inte har nån luva.
 
FLUGHUVA och FLYWEIL heter det ju. :rofl:

Det finns ju flyweils som man kan ha utan grimma också... Jag föredrar det och en massa flugkräm i ansiktet på min pålla. Kanske för att jag tycker det ser så hemskt ut med huva, och dels för att dom går sönder jämt.
 
Flyvell föredrar jag nog , även fast man måste ha grimma.
Men det är inge vidare trevligt om flugorna lägger ägg innanför flyghuvan :crazy:
 
Jag har alltid varit skeptisk till huvor eftersom jag är rädd att det ska komma in t.ex en geting innanför. Förra sommaren provade jag, men hästen rullade sig så nätet "lerade/dammade igen" hela tiden.

Idag var jag ock köpte en flyveil på Hööks som man kan sätta på utan grimma, genom en rem under huvudet. Tyvärr verkar den vara för liten för min häst, så jag kör med flyveil + grimma just nu.
 
Jag tycker flughuva är bäst! :bump: Den ända fluggrejen min häst än så länge inte lyckast klia bort, flugpannband försvinner ofta om man sätter på henne det :o
 
Min häst riktigt gläder sig när man kommer med flughuvan efter ridningen på sommaren och sträcker fram öronen och huvudet för att få på sig den så fort som möjligt. Så om han själv får välja blir det rymdhuvan (Bu*as). När jag har använt flyveil har han fått sina snälla hagkompisar till att äta upp alla snörena/remmarna tills den har blivit flintskallig eller vad en flyveil nu kan bli....

Svar till Tican:
"FLUGHUVA och FLYWEIL heter det ju. "
FLYVEIL heter det ju, det ska inte vara dubbel-w
;)

/nocke
 
Passar på att fråga, hur pass bra ser hästen med flughuva på sig?
 
Dom ser utmärkt, ingen stor skillnad alls, iaf inte med den modellen av flughuva som jag har. :)
Har provat själv ( :o) och det borde bli ungefär samma effekt som för hästarna. :)

Mvh Huntress
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
289
Senast: sweep
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 797
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 029
Senast: aglaonema
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: aglaonema
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp