Flugor i könet

Millan00

Trådstartare
Hej,
Jag upptäckte igår att min häst hade Döda flugor som satt fast i nån slags klump på hans snopp när den var utfälld. Han fort ta en klump och det var många döda flugor i en klump och lite rött vätska som var mer som en fast deg. Men tänker att det kommer från flugorna? Är det något ovanligt att dom kan få in flugor där? Jag har inte fått bort alla eftersom han oftast inte tar ut ”a du vet”. Har ni varit med om något liknande?
 
Hej,
Jag upptäckte igår att min häst hade Döda flugor som satt fast i nån slags klump på hans snopp när den var utfälld. Han fort ta en klump och det var många döda flugor i en klump och lite rött vätska som var mer som en fast deg. Men tänker att det kommer från flugorna? Är det något ovanligt att dom kan få in flugor där? Jag har inte fått bort alla eftersom han oftast inte tar ut ”a du vet”. Har ni varit med om något liknande?

Jag hade ringt ut en veterinär som kan ge lite lugnande, det underlättar en rengöring. Samtidigt får ni se om den röda vätskan kommer från flugorna eller från ett sår.
 
Det låter ju som om det kan vara ett sår, kanske infekterat, som gör att flugorna samlats där. Behöver nog kollas och rengöras ordentligt.
 
Hade gett lite plegicil eller annat lugnade så hästen fällt ut snoppen och rengjort därefter. Då ser du om du behöver ringa ut veterinär om han har ngt sår eller liknande på snoppen.
 
Jag vet inte om det funkar med din häst men när jag vill rengöra snoppen brukar jag ta hjälp av nån kompis.Kompisen får ställa sig på sidan av hästen med en sån där HorsLyx slickburk.När hästen böjer sig åt sidan/bakåt och måste koncentrera sig för att nå och slicka i burken brukar snoppen ramla ut.Vet dock inte om det bara är min det funkar på...
 
Många hästar tycker det är helt ok att undersöka skapet och göra rent om en bara kliar sig fram. På en häst som absolut inte vill släppa till börjar en med att klia svansrot och sen får en sakta klia sig fram till insidan på låren, sen bakom skapet och till slut brukar dom flesta valacker tillåta att en gör rent även på insidan. En kompis kan ju klia medans en annan gör rent.
 
Varför skulle dom inte få skriva ut det utan att ha sett hästen först?

För att det är ett läkemedel som är farligt om det doseras fel. Hästen kan dö.
Ger man för stor dos så kan hästen ramla okontrollerat eller få hjärtstopp.

Det är INTE motsvarigheten till stesolid för människa.

Dessutom så ska hästen få sitt pass "kryssat", dvs den ska få inskrivet i passet att den inte får användas till livsmedel efter plegicil använts. Finns andra lugnande som inte behöver skrivas in i passet. Exempelvis domesedan.
 
För att det är ett läkemedel som är farligt om det doseras fel. Hästen kan dö.
Ger man för stor dos så kan hästen ramla okontrollerat eller få hjärtstopp.

Det är INTE motsvarigheten till stesolid för människa.

Dessutom så ska hästen få sitt pass "kryssat", dvs den ska få inskrivet i passet att den inte får användas till livsmedel efter plegicil använts. Finns andra lugnande som inte behöver skrivas in i passet. Exempelvis domesedan.
Vad har stesolid med saken att göra? Ingen vettig läkare skriver ut narkotikaklassade läkemedel utan att ha träffat patienten heller.
 
Varför skulle dom inte få skriva ut det utan att ha sett hästen först?
För att inga läkemedel får skrivas ut utan att veterinären har tittat på djuret. Som djurägare får man inte heller ge sina djur läkemedel man har hemma utan att veterinären har okejat det. Jag har fått lugnande utskrivet utan koll vid ett tillfälle, inför avlivning. I det läget kvittar det ju. Hästen kommer inte lida av eventuella biverkningar.
 
Funkar på min häst också. Brukar stretcha som vanligt utmed sidorna och sedan lägga burken på golvet. Då brukar jag få komma åt 😊


Jag vet inte om det funkar med din häst men när jag vill rengöra snoppen brukar jag ta hjälp av nån kompis.Kompisen får ställa sig på sidan av hästen med en sån där HorsLyx slickburk.När hästen böjer sig åt sidan/bakåt och måste koncentrera sig för att nå och slicka i burken brukar snoppen ramla ut.Vet dock inte om det bara är min det funkar på...
 
För att det är ett läkemedel som är farligt om det doseras fel. Hästen kan dö.
Ger man för stor dos så kan hästen ramla okontrollerat eller få hjärtstopp.

Det är INTE motsvarigheten till stesolid för människa.

Dessutom så ska hästen få sitt pass "kryssat", dvs den ska få inskrivet i passet att den inte får användas till livsmedel efter plegicil använts. Finns andra lugnande som inte behöver skrivas in i passet. Exempelvis domesedan.

Fast dom flesta läkemedel är farliga att överdosera.
Ingen har väl påstått att det är motsvarigheten till stesolid? 🤔

Jag har en hemmaveterinär som är en av Sveriges mest välkända veterinär som är erkänt duktig på många områden och anlitas över hela Sverige pga sin expertis. Denna personen är mkt petig med att följa och att det ska vara rätt men skriver ut recept till mig över telefon utan problem. Så har det även varit med andra veterinärer. Nu känner dessa veterinärer mig och mina hästar bra också men jag får alltid det jag ber om utan problem.

Flera andra i tråden har gett dig tips på hur du kan rengöra och kolla utan lugnande eller veterinär så prova det först, blir ju billigast så 👍
 
Fast dom flesta läkemedel är farliga att överdosera.
Ingen har väl påstått att det är motsvarigheten till stesolid? 🤔

Jag har en hemmaveterinär som är en av Sveriges mest välkända veterinär som är erkänt duktig på många områden och anlitas över hela Sverige pga sin expertis. Denna personen är mkt petig med att följa och att det ska vara rätt men skriver ut recept till mig över telefon utan problem. Så har det även varit med andra veterinärer. Nu känner dessa veterinärer mig och mina hästar bra också men jag får alltid det jag ber om utan problem.

Flera andra i tråden har gett dig tips på hur du kan rengöra och kolla utan lugnande eller veterinär så prova det först, blir ju billigast så 👍
Men då har ju veterinären sett hästen innan. Det är inte en helt okänd häst alltså.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: Lyan
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 042
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 255
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp