Flugor i stallet

sthu

Trådstartare
Det är en smärre invasion av flugor i stallet.
Vad har ni för tips på hur man kan minska beståndet och slippa så mycket flugor som möjligt?

Jag är noga med att mocka så fort hästarna är ute i hagen igen och diskar hinkar dagligen. Vad mer kan jag göra?
 
Det är en smärre invasion av flugor i stallet.
Vad har ni för tips på hur man kan minska beståndet och slippa så mycket flugor som möjligt?

Jag är noga med att mocka så fort hästarna är ute i hagen igen och diskar hinkar dagligen. Vad mer kan jag göra?
Skaffa flugfångare.
 
Vi hade en slags genomskinlig klisterrejp i fönstren på solsidan av stallet som vette ut mot gödselstacken, som gjorde att inga flugägg och flugbebisar behöll livet. Hjälpte massor !

Nuvarande stall är öppet upp i nock samt dörrar i bägge ändor och där har vi nästan inga flugor alls och behöver inget i fönstren.
 
Vi hade en slags genomskinlig klisterrejp i fönstren på solsidan av stallet som vette ut mot gödselstacken, som gjorde att inga flugägg och flugbebisar behöll livet. Hjälpte massor !

Nuvarande stall är öppet upp i nock samt dörrar i bägge ändor och där har vi nästan inga flugor alls och behöver inget i fönstren.

Såna fönsterfällor har jag inne, ska sätta upp några i boxfönstren också. Det kan ju inte skada i vart fall.

Önskar jag kunde ta bort taket och ha öppet till nock jag med. Men det är inte mitt stall..
 
Jag satte upp klisterremsor på de mest utsatta ställen. Hjälpte massor, bytte varannan dag i några veckor sen var flugorna på "normal" nivå så jag kunde ta bort dem :)
 
Jag satte upp klisterremsor på de mest utsatta ställen. Hjälpte massor, bytte varannan dag i några veckor sen var flugorna på "normal" nivå så jag kunde ta bort dem :)

Jag har mest flugor vid boxdörrarna (konstigt ställe :confused:) känns inte som att remsorna får sitta ifred där när hästarna är inne på dagarna. Ironiskt nog tar jag in dem för att de ska slippa flugorna... :cautious:

Nu ska jag ut och klistra lite i fönstren. Alltid fångar man nåt!
 
Såna fönsterfällor har jag inne, ska sätta upp några i boxfönstren också. Det kan ju inte skada i vart fall.

Önskar jag kunde ta bort taket och ha öppet till nock jag med. Men det är inte mitt stall..

Jamen då vet du vad jag menar för klister i fönstren 😄 ja sätt absolut i boxfönsten med 👍

Kl
Ang vanliga ”remsor” så är ju dessa effektiva de med, har man fåglar i stallet höjer jag dock lite varning då jag i ett stall med fåglar fick försöka få loss en skata (!) som totalt fastnat med vingen 😱 dvs klistret är oerhört starkt och limmar tillochmed så stora fåglar .
 
Vi har ett två par svalor som fångar massor av flugor i min häsbox ;). Synd bara att de bajsar på hästen rygg om hon står just där. Nu får svalorna vara i fred med sina bäbisar, nästa år får de sätta bo någonstans .
 
Jamen då vet du vad jag menar för klister i fönstren 😄 ja sätt absolut i boxfönsten med 👍

Kl
Ang vanliga ”remsor” så är ju dessa effektiva de med, har man fåglar i stallet höjer jag dock lite varning då jag i ett stall med fåglar fick försöka få loss en skata (!) som totalt fastnat med vingen 😱 dvs klistret är oerhört starkt och limmar tillochmed så stora fåglar .
Och limmar gärna människohår också tycker jag. 😜
 
Vi har ett två par svalor som fångar massor av flugor i min häsbox ;). Synd bara att de bajsar på hästen rygg om hon står just där. Nu får svalorna vara i fred med sina bäbisar, nästa år får de sätta bo någonstans .

Hehe jag får hyra ut en box till ett svalpar helt enkelt :D
Mina fladdermöss på logen får börja jobba dag och käka flugor.
 
Vi har klisterremsor. Gör enormt stor skillnad. Drar åt sig flugorna med.

Svalorna bekämpar vi aktivt om de försöker bygga bo i stallet - nackdelarna överväger tyvärr inte fördelarna.
 
De skitar ner nåt hemskt och man har ju ingen koll på basiluskerna i skiten som hamnar i vattenkoppar och matjoar.
Vi hade mååånga svalor i vårt stall
Okej vi har tre-fyra boställen istallet. Ett över gången och två-tre över boxar. Ett-två av dessa mitt över bädden och ett i ett hörn som inte innehåller vattenkopp/mat. I det läget så är de till mer nytta än skada :)
 
Okej vi har tre-fyra boställen istallet. Ett över gången och två-tre över boxar. Ett-två av dessa mitt över bädden och ett i ett hörn som inte innehåller vattenkopp/mat. I det läget så är de till mer nytta än skada :)

Vi har iof inte svalbon inne i stallet men utanför precis hela nocken full . Visst att de skiter utanför alla ingångar men de tar insekter deluxe så utanför stallets ingångar är det positivt mer vägande än negativt.

Vi har mer sparvar inne som inte tar insekter utan äter havre och kornskal ur hästbajset i boxarna. Irriterande då de hackar sönder bajset i smådelar, men de skiter inte ner allt....

Att det hamnar ngn fågelbajs nångång i en vattenhink tycker jag inte är problem . Men absolut- hade jag haft ett svalbo ovanför boxen så är det helt klart ett problem för ungarna skiter något enormt ur boet .... just bakterier tycker jag inte är ngn större oroshärd för min del, men är det så mycket skit som det blir nedanför ett svalbo och vattenkopp, saltsten, krubba etc ligger under så vill ju inte hästarna använda dem, så mycket skitar svalorna ned .
 
Jag har en gul appsloosa med några få vita prickar. Denna sommar har hjärtat tagit glädjeskutt när jag upptäckt nya vita fläckar på ryggen för att vid närmare inspektion sett att de är fågelbajs:banghead:
Men de är inte så ofta det har hänt så jag knyter handen i ficken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 719
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
712
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
3 889
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp