Flugor på vinden

Nahar

Trådstartare
Så är våren kommen, och med den fruktansvärda mängder flugor på min vind. Sådär att jag drar mig för att gå upp och hämta något om jag behöver. Att få dem att inte komma in är nog inte möjligt, men har Buke några bra tips på hur en håller nere populationen? Helst utan gift.
 
Borde inte dina spindlar kunna hjälpa till här?
Åh, önska går ju! Tyvärr hade det behövts hundratals om inte tusentals spindlar, gärna modell större. Vi snackar tusentals flugor på vinden räknat över hela sommaren. Finns mycket spindlar men inte alls nog:(
 
Åh, önska går ju! Tyvärr hade det behövts hundratals om inte tusentals spindlar, gärna modell större. Vi snackar tusentals flugor på vinden räknat över hela sommaren. Finns mycket spindlar men inte alls nog:(
Vi hade så i vindsgarderoberna i huset vi bodde i förut. Feta ena, råkade man öppna ett fönster så bara vällde de in från springorna i fodret där de verkade övervintra. Vi började öppna fönstren och rensa ut dem så gott det gick mitt i vintern. Vet inte om det hjälpte.

Katten hjälpte till så gott hon kunde också.
 
Så är våren kommen, och med den fruktansvärda mängder flugor på min vind. Sådär att jag drar mig för att gå upp och hämta något om jag behöver. Att få dem att inte komma in är nog inte möjligt, men har Buke några bra tips på hur en håller nere populationen? Helst utan gift.
Det är just att stänga dem ute som du måste göra.
Insektsnät, lister, fogmassa o.s.v.
Jag har haft samma problem och kört allt, inklusive gift på burk, men täta är det enda som hjälper.
 
Vi får in dem på hotellet varje år också. Antar att det är 'cluster flies'? Tror faktiskt det enda sättet är att täta och spraya. :down:
 
Jag hade nog ändå valt att spruta, för att sedan rensa och täta. Jag har i en omgång haft fullt i fönsterbågarna. Det var så himla äckligt, flera hundra flugor som låg och krälade på varandra.

Spruta (för att förhindra förökning), täta (för att hindra nya att komma in).
 
Så skönt att inte vara ensam! Först trodde jag det hade dött något där uppe men nä. Inget som så många flugor skulle leva i.

Täta känns ju näst inpå omöjligt i ett gammalt trähus! Fönstren är nytätade förra året men det hjälpte ju knappt alls. Det blir väl att inreda vinden eller lämna fönstren öppna. Vad är grejen med att de ska ta sig in men aldrig ut liksom:rage:

Läste om något som heter flugsnöre som tydligen ska ta hundratals, någon som testat det?
 
När jag läser på hemsidorna här står det att citronelladoft kan funka, så kanske dammsuga upp så många du kan och elda myggljus däruppe (om det är säkert)? Försöka duger liksom. :)
 
När jag läser på hemsidorna här står det att citronelladoft kan funka, så kanske dammsuga upp så många du kan och elda myggljus däruppe (om det är säkert)? Försöka duger liksom. :)
Tända ljus känns inte säkert, men finns det inte något som en sätter i vägguttag? Eller kanske nån oljegrej :confused: Ska leta, tack för tips! :)
 
I alla hus jag bott i på landet har flugorna krypit in den här tiden på året. Vidriga!
Sambon är mer giftgalen än mig. Men han är förbjuden nu även om det var väldigt effektivt att spraya.
Vi har sådana elektriska flugfångare som jag tycker funkar ok.

Flupapper har jag bara varit med om i ett stall jag jobbade i. Då hade de byggt som en liten "bana" pappret gick i på metallhängare och rullar i taket. Det gick att dra runt som ett liftsystem liksom. När pappret var fär flugit vevade man på en vev för att få nya, klistriga ytor och högg av det gamla och kastade.
Himla enkelt och funkade iaf i stalltaket.
 
I alla hus jag bott i på landet har flugorna krypit in den här tiden på året. Vidriga!
Sambon är mer giftgalen än mig. Men han är förbjuden nu även om det var väldigt effektivt att spraya.
Vi har sådana elektriska flugfångare som jag tycker funkar ok.

Flupapper har jag bara varit med om i ett stall jag jobbade i. Då hade de byggt som en liten "bana" pappret gick i på metallhängare och rullar i taket. Det gick att dra runt som ett liftsystem liksom. När pappret var fär flugit vevade man på en vev för att få nya, klistriga ytor och högg av det gamla och kastade.
Himla enkelt och funkade iaf i stalltaket.
Nog det jag hörde om som kallades 'flugsnöre', var något som skulle gå på vev. Skulle du säga att elektrisk eller flugsnöre/flugpapper är bäst?
 
Nog det jag hörde om som kallades 'flugsnöre', var något som skulle gå på vev. Skulle du säga att elektrisk eller flugsnöre/flugpapper är bäst?
Jag har ju inte testat flugpapper inne. Och inte elektrisk i stallet.
Men jag tycker väl att det känns trevligare med elektriska inne för att slippa se en massa fastklistrade flugor på pappret liksom..:laugh:
 
Jag har ju inte testat flugpapper inne. Och inte elektrisk i stallet.
Men jag tycker väl att det känns trevligare med elektriska inne för att slippa se en massa fastklistrade flugor på pappret liksom..:laugh:
Ah, ja. Det problemet har jag ju inte med vinden i alla fall. Testar nog papper först så får jag se om det fungerar, det är ju såna mängder alltså! Men tack för tips :)
 
När jag läser på hemsidorna här står det att citronelladoft kan funka, så kanske dammsuga upp så många du kan och elda myggljus däruppe (om det är säkert)? Försöka duger liksom. :)

Pa Sri Lanka doftade det citronella overallt. Vi reste runt och var upp i bergen dar de inte hade el, annat an generatorer. Det fanns inte en insect innomhus, (well, sonen sag en) och det var precis hur frasht som helst ... men gammalt, ofta med kantstott och ibland sprucket kakel och liknande. Men rent. Och inte en insekt och cintronella rengoringsmedel. Jag vill minnas att de hade citronella olja i alla avlopp ocksa, men de sa att det var citronellan som holl insekterna borta.

Vid ett tillfalla behovde jag kissa mitt emellan platser. Var chauffor var fortvivlad, men stannade tillslut efter vagen mellan sma, sma, gardar (ett par hektar kanske) med staket emellan. Jag fick lana utedasset som var placerat pa staketlinjen och tillgang for bada familjerna. Dorren var en corrugerad platbit som var lutad mot vaggen framfor ingangen. Det var super rent, slitet och mycket anvant och knappast nytt fran borjan ... men rent. Inte en insect och luktade starkt av citronella. Jag har aldrig sett ett sa rent och flugfritt utedass i Sverige.:p
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
618
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: Pilot
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 257
Senast: Hazel
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 164
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp