Flugor som suger blod! Smådrakulor!

Plantan

Trådstartare
:devil: :devil: :devil: :devil: :devil:

Hjälp!
Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod!
Har ni nåt bra tips på nåt magiskt medel som gör att flygfäna lämnar häststackarn ifred!?? Har försökt med mycket Helosan på ett särskilt sår och runtom på all tunn hud, 4S Hästsalva som luktar tjära, Ultra Shield spray som påförs med svamp runt om såret och nån salva på själva bettet. Det började med ett bromsbett som flugorna hittade och från att ha varit ett litet knortbett stort som ett knappnålshuvud av plast, har det blivit ett äckligt öppet sår på ca 1,5 cm. Trots salvor, så försvinner hela klutten på nån timme och såret blir såsigt och flugorna klafsar gladeligen runt i blodsörjan och partajar! Det sitter det så mycket flugor på såret så det ser ut som en kotte! Marinerar hela hästen i UltraShield, men det är samma visa varenda dag! Nu tänker jag sätta plåster på, snögg, men tips önskas, för de lär ju skära upp nåt annat sår med sina knivkäftar!

:devil:
 
På sår har jeg brukt brems blockar, for den har noen av ingrediensene til Hästsalven med tjära.. fungerte veldig bra. Men det var ikke så ille som det du beskriver
 
Jag har en zinkspray som bildar en skyddande hinna. Den tycker jag funkar toppen och inga flugor har hittat de två sår jag använt den på i sommar.
 
Lite gammal modigt kanske, men raka runt om och sätt på gasbinda och plåster, alternativt de där paddarna man köper på apotek som inte fastnar i såret och plåster.

Flugorna hjälper ju annars till att hålla sår rena, men äcklas man av dem så är bandage enda lösningen att hålla dem borta.
 
Lite gammal modigt kanske, men raka runt om och sätt på gasbinda och plåster, alternativt de där paddarna man köper på apotek som inte fastnar i såret och plåster.

Flugorna hjälper ju annars till att hålla sår rena, men äcklas man av dem så är bandage enda lösningen att hålla dem borta.
Ja, typ plåster tänker jag använda nu. Såret blir ju bara större och större sen flugorna börjat smaska på det.
 
På sår har jeg brukt brems blockar, for den har noen av ingrediensene til Hästsalven med tjära.. fungerte veldig bra. Men det var ikke så ille som det du beskriver
Tack för tipset! Den hjälper alltså till att hålla broms borta med? Ska kolla upp den!
 
Har också haft plåsterspray, typ zinoxid eller nått heter den från Leovet. Men det bästa är nog om du kan lyckas täcka över det typ med snögg, bogskydd, täcke, bandage eller liknande. Tycker att när det börjar såsa är det svårt att få det att stanna innanför smörjor och klet. Så kommer flugorna in samma väg som såset kommer ut.
 
Har också haft plåsterspray, typ zinoxid eller nått heter den från Leovet. Men det bästa är nog om du kan lyckas täcka över det typ med snögg, bogskydd, täcke, bandage eller liknande. Tycker att när det börjar såsa är det svårt att få det att stanna innanför smörjor och klet. Så kommer flugorna in samma väg som såset kommer ut.
Tack! Ska kolla upp zink! Har inte använt Snögg tidigare. Vad tror du är bäst att använda till själva såret? Kompress av nåt slag?
 
Tack! Ska kolla upp zink! Har inte använt Snögg tidigare. Vad tror du är bäst att använda till själva såret? Kompress av nåt slag?
Om du kan få tag i det så är Sorbact foam-kompesser guld värda (dock dyra). Annars funkar en vanlig kompress mot såret. Lägg sedan Snögg över. Snögg Animal Polster är det med starkast klister, det ska man inte ha direkt mot sår. Snögg Animal Vet/Soft kan man ha direkt mot sår men de klistrar inte riktigt lika bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp