Aslan

Trådstartare
Min ena valack går i en hage ihop med två andra pojkar. Dom är småbarn under 6 år alla tre och leker rätt hårdhänt, men aldrig på ett sätt som är osunt. Dom är pillriga, drar och sliter i varandra osv. Täcken och grimmor är inte speciellt långlivade utan hänger i strimlor efter en vecka 😅 Men dom är av samma skrot och korn alla tre så oss ägare emellan är det No hard feelings för det. Jag undviker grimma i hagen och täckar enbart när det verkligen behövs.

Nu har det börjat bli dags att plocka fram flygskydd. Och jag inser att en mask eller liknande inte kommer få sitta kvar särskilt länge, alternativt trigga till att pilla, slita och dra i.. Jag ser att min behöver det, men står i valet och kvalet vad jag ska välja. För och nackdelar, vilket sitter bäst, är tåligast och ger minst skaderisk? Funderade faktiskt på om det fanns något anti bit medel man kan använda i ansiktet på hästen utan att riskera en allergisk reaktion 😏
 
Är det lika effektivt som en mask eller flugpannband? Kan man ha det runt ögonen också? ☺️
 
Vi bor i skogen i västerbotten bredvid älven. Är mycket mygg framförallt. Jag använder nästan aldrig mask på mina hästar utan smörjer in med insektsmedel på huvudet och runt ögonen. Har inga besvär med rinnande ögon eller annat.
Har enbart mask på de hästar jag haft som inte tyckt om att bli smorda på huvudet.
 
Jag funderade på sån anti bit kräm, vågar man smeta in en flugmask med det? Jag är mest orolig över att jag ska smeta in den och så kliar han sig någon stans på kroppen och får det på olämpligt ställe!
 
Det är bara att ge upp är min åsikt efter att ha varit i samma sits :S
Det kommer dels bli dyrt, dels är det en skaderisk när de sliter i tex huvor

Det är liksom ingen idé med de hästar du beskriver. Kleta antibit funkar sannolikt inte, men betänk även risken der rinner I t ex ögonen vid regn.
 
Rambo plus flyghuva är den tåligaste på marknaden och sitter också stabilast på, det är den enda som överlevt flera säsonger på min, dock ryckte kompisarna av noslappen på två dagar. Detta år testar jag en lycravariant från Premer Equine. Den kommer inte hålla för någonting men jag hoppas på att den tajta passformen minskar lusten att bita i den.
 
Vi bor i skogen i västerbotten bredvid älven. Är mycket mygg framförallt. Jag använder nästan aldrig mask på mina hästar utan smörjer in med insektsmedel på huvudet och runt ögonen. Har inga besvär med rinnande ögon eller annat.
Har enbart mask på de hästar jag haft som inte tyckt om att bli smorda på huvudet.
Vilket medel använder du?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp