Jag använder Ultra Shield, kompletterar med Renons också. Upplever att det funkar men mirakel utförs ju inte. Är det mkt insekter är det ändå bäst med flugtäcke.
 
Jag har flugtäcken och använder Ultra Shield där inte täckena täcker. Funkar bra när de är nysprayat, men här i Västerbottens inland så behöver jag spraya på varje eller inbland varannan dag. Har aldrig upplevt att det håller upp till 17 dagar som etiketten påstår. Kompletterar även med Renons vid ridning och Broms blocker om det är mycket broms.
 
Jag använder skogssalvan från skogsapoteket. Funkar mycket bra. Hagkompisarna kryllar det flugor/mygg/broms om, min häst har inte en enda på sig. Känns bra att använda då den är giftfri. Den lindrar även klåda osv vid insektsbett (använder den själv). Nackdelen är väl att den kan bli lite kladdig då den är baserad på rapsolja samt att om man har en vit häst kan den färga av sig lite (den har en mörk grönaktig färg, men går självklart att tvätta bort)
 
Kör en cocktail på ultra shield och effols broms blocker. Men sprayar på typ varje dag. Badar med prob schampo när hästen blivit svettig.

Har provat prob eucalyptus/citronmeliss men en mygga satt sig på hästen när jag hade sprayat klart och det satt sig bromsar när jag red, så är inte imponerad…
 
Ultra Shield efter varje svettigt pass där hästen duschat med andra ord varannan dag. Han har klarat sig hyfsat än så länge mot knott och mygg men bromsen är värre. Han blev lite svullen över lille snoppen innan vi började spraya på dem för de här året när de bet på honom 😫 Funderar på att pröva bromsblocker i år iaf när vi kör och se om han får vara ifred iaf den timmen.
 
Använder ultrashield och smörjer med Nafs citronellagel. Duschar dom efter varje svettigt pass och håller de rena. Testat Nafs teatree och mint-schampo också. Vette tusan om det gör mer än att lukta gott haha.

Tror att Ultrashield kan fungera bättre om en häller en sträng över ryggraden. Innehåller samma gift som switch.
 
Köpte NAF citronmeliss nu. Pga stor flaska till ”skapligt” pris. Får se hur den är. Kass föemodligen.
 
Använder ultrashield och smörjer med Nafs citronellagel. Duschar dom efter varje svettigt pass och håller de rena. Testat Nafs teatree och mint-schampo också. Vette tusan om det gör mer än att lukta gott haha.

Tror att Ultrashield kan fungera bättre om en häller en sträng över ryggraden. Innehåller samma gift som switch.
Våra hästar är träliga på så sätt att de ALLTID letar upp en dammig yta och rullar sig såfort man duschat dem. Så de är aldrig rena.
 
Använder ultrashield och är nöjd, men får spreya typ 2 ggr/vecka.
Uppdatera gärna hur du tycker NAF citronmeliss funkar, har själv varit sugen på att prova den för att se om den är bra :)
 
Använder ultrashield och är nöjd, men får spreya typ 2 ggr/vecka.
Uppdatera gärna hur du tycker NAF citronmeliss funkar, har själv varit sugen på att prova den för att se om den är bra :)
Jag har NAF gel, men är inte imponerad, tycker det är lika kasst som allt annat jag provat.

Sen gör jag som så många andra, spolar av om hästen blir svettig när jag rider, det tycker jag verkar bidra till mindre insekter på dem. (Sen har mina bra vindskydd att gå in i.)
 
Våra hästar är träliga på så sätt att de ALLTID letar upp en dammig yta och rullar sig såfort man duschat dem. Så de är aldrig rena.
Är mest svetten man måste få bort. Jag duschar min häst även tex om hon blivit svettig i hagen just för att det inte ska dra till sig mer flugor..
 
Bromsblocker vid ridturer/högt bromstryck i hagen. Men den hjälper mest några timmar.

I övrigt tycker jag inget av medlen man köper är bättre än det jag blandar ihop själv. Så har gått över på mestadels det.
 
NAF skyddade inte mot mygg i allafall.
Det är de som är värst just nu. Broms har vi inte mycket av. Flugorna är äckliga men inte lika besvärande som myggen. Mina hästar (och ryttaren) blir så distraherade av dem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ”Vi får avstå från att vara i skogen och gå in i ridhuset”, säger ridlärare Anita Jonsson som berättar om insektstäcke och myggspray...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Hästnyheter Med värmen kommer också de små irriterande flygfäna som ett brev på posten. Det finns många sätt att skydda hästarna på. Som Yvonne...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 511
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp