Flugtäcke som ger bra skydd men inte skaver?

Linda_A

Trådstartare
Förra året köpte jag ett Sun Shield eksemtäcke från Hööks för att försöka skydda min häst någorlunda från de stora bölder hon ibland får av någon insekt. Hon har alltså inte regelrätt eksem men är överkänslig mot broms och/eller fästningar. Det åkte på för en vecka sen då hon börjat få en del mindre bölder men idag såg jag att det hade skavt av en massa päls på bogen. Dessutom är det inte helt lätt att sätta på om man är ovan och ibland har hon kommit in med täcket påsatt helt fel.

Funderar därför på att byta till ett flugtäcke och söker därför tips på vilka flugtäcken som ger mest skydd utan att vara av varianten kroppstrumpa som ett eksemtäcke och som inte är gjort för att sitta tajt på bogen?
 
Kan du utgå från vilka vanliga täcken som brukar ha bra passform på henne?
Är ju mest passform det handlar om.

Rambo protector och Rambo hoody passar många hästar, om hästen brukar kunna ha HWs v-front.
Min häst har precis fått ett protector, satt bra på henne men den blir ju aldrig som ett utetäcke med glansig insida. Insektstäcken hakar ju lite i pälsen hur man än gör.
 
Jag upplever att de flesta flugtäcken glider bak en del. Dock har jag varit nöjd med mina flugtäcken från nisch. De har foder i bogen så man undviker skav. Jag brukar dra fram täcket en gång per dygn när mina går ute dygnet runt, och det brukar räcka för att få bra bogfrigång eller vad man kan kalla det :)
 
Kan du utgå från vilka vanliga täcken som brukar ha bra passform på henne?
Är ju mest passform det handlar om.

Rambo protector och Rambo hoody passar många hästar, om hästen brukar kunna ha HWs v-front.
Min häst har precis fått ett protector, satt bra på henne men den blir ju aldrig som ett utetäcke med glansig insida. Insektstäcken hakar ju lite i pälsen hur man än gör.

Har haft lite svårt i allmänhet att hitta bra täcken då hon är kort men ganska bred framtill. Har inte vågat chansa på Rambo tidigare eftersom de ju är lite dyrare, hur brukar de sitta på varianten kort och lite bred?

Jag tror inte det är så mycket att täcket hakar i pälsen utan mer att det är aningen tajt över bogen, plus då att det inte alltid blir korrekt påsatt när det inte är jag som gör det. Då blir ju så klart passformen ännu sämre. Så jag vill försöka hitta nåt som skyddar så bra som möjligt men som är mer som ett vanligt täcke att sätta på. Separat hals skulle jag tro är lättare, och integrerad magplatta istället för separat, för den sätter de alltid fel.

Jag upplever att de flesta flugtäcken glider bak en del. Dock har jag varit nöjd med mina flugtäcken från nisch. De har foder i bogen så man undviker skav. Jag brukar dra fram täcket en gång per dygn när mina går ute dygnet runt, och det brukar räcka för att få bra bogfrigång eller vad man kan kalla det :)

Tack, ska kolla upp detta märke. :)

Min häst som är ganska skavkänslig hade sitt rambo protector dygnet runt i tre månader förra sommaren utan problem😄

Tittade just på den modellen, får läsa på vilka kroppsformer den passar för. :)
 
Har haft lite svårt i allmänhet att hitta bra täcken då hon är kort men ganska bred framtill. Har inte vågat chansa på Rambo tidigare eftersom de ju är lite dyrare, hur brukar de sitta på varianten kort och lite bred?

Jag tror inte det är så mycket att täcket hakar i pälsen utan mer att det är aningen tajt över bogen, plus då att det inte alltid blir korrekt påsatt när det inte är jag som gör det. Då blir ju så klart passformen ännu sämre. Så jag vill försöka hitta nåt som skyddar så bra som möjligt men som är mer som ett vanligt täcke att sätta på. Separat hals skulle jag tro är lättare, och integrerad magplatta istället för separat, för den sätter de alltid fel.



Tack, ska kolla upp detta märke. :)



Tittade just på den modellen, får läsa på vilka kroppsformer den passar för. :)
De är ganska tillåtande, passar på många hästar. Att det blir långt gör ju inget, det viktiga är hur det sitter i fronten.

Kanske är ngn annan i stallet som har ett HW med v-front som du kan prova? Behöver ju inte vara just ett flugtäcke för att du ska se hur det sitter på ett ungefär.
 
På spansk häst med mer massa runt bog och hals funkar horseware Rambo XL hoody väldigt bra. Vi har en känslig herre som haft hoody dygnet runt sedan april, vi byter hoody innan han går ut och när han kommer in, inga skav alls på bogen!
 
Jag är ganska novis i världen av flugtäcken... Men då nya kallblodstravaren är en känslig typ köpte jag ett Bucas zebra. Sitter väldigt bra faktiskt. Inga som helst skav ngnstans.
 
Definitivt Rambo. De är dessutom väldigt lätta att sätta på eftersom det inte finns några alternativ, det kan som inte bli fel😁. Jag har även ett Nisch och är inte jätteimponerad av passformen.
 
Definitivt Rambo. De är dessutom väldigt lätta att sätta på eftersom det inte finns några alternativ, det kan som inte bli fel😁.

Det låter utmärkt. De kvällar hon går lektion är det sista ryttaren som sätter på täcket och det är varierande kunskapsnivå. ;)
 
Jag har någon slags passformstvång när det gäller täcken (alla täcken), får panik på flugtäcken. Nellys nya rambo protector har jättebra passform, ingen risk för tex bogskav men det ruggar pälsen uppe på överlinjen. Jag får köra något slags mantra varje gång jag klär på henne täcket och påminner mig själv om att andra hästar går med flugtäcken hela sommaren och överlever🙈

Jag gissar att man måste ha en variant som är mer i tyg för att slippa sånt? Är ju att pälsen sticker ut genom nätet som gör att det ruggas lite.
Skulle önska att det var sånt silkigt tyg över ryggen, precis som det är i bogpartiet..
 
Jag har någon slags passformstvång när det gäller täcken (alla täcken), får panik på flugtäcken. Nellys nya rambo protector har jättebra passform, ingen risk för tex bogskav men det ruggar pälsen uppe på överlinjen. Jag får köra något slags mantra varje gång jag klär på henne täcket och påminner mig själv om att andra hästar går med flugtäcken hela sommaren och överlever🙈

Jag gissar att man måste ha en variant som är mer i tyg för att slippa sånt? Är ju att pälsen sticker ut genom nätet som gör att det ruggas lite.
Skulle önska att det var sånt silkigt tyg över ryggen, precis som det är i bogpartiet..

Hmm, kanske inte är så bra om hon riskerar får skav där medan hon rids. Finns ju en Rambo-variant i bomull nu också.
 
Hmm, kanske inte är så bra om hon riskerar får skav där medan hon rids. Finns ju en Rambo-variant i bomull nu också.
Alltså det blir inte skav utan mer att man känner en skillnad i pälsen, och det är mer på höfterna så inte där sadeln ligger. Alla täcken som inte är hala på insidan kommer ju påverka pälsen minimalt när hästen rör sig. Gäller ju även tex fleecetäcken.
Jag skrev inte det där för att avskräcka dig, det var mer ett uttryck för att jag är helt övernojig kring sånt här och att jag inte har behövt använda flugtäcken så mkt innan.

Nättäcken är mkt svalare, iaf jag vill inte att hästen ska behöva bli varm under..
 
Alltså det blir inte skav utan mer att man känner en skillnad i pälsen, och det är mer på höfterna så inte där sadeln ligger. Alla täcken som inte är hala på insidan kommer ju påverka pälsen minimalt när hästen rör sig. Gäller ju även tex fleecetäcken.
Jag skrev inte det där för att avskräcka dig, det var mer ett uttryck för att jag är helt övernojig kring sånt här och att jag inte har behövt använda flugtäcken så mkt innan.

Nättäcken är mkt svalare, iaf jag vill inte att hästen ska behöva bli varm under..

Ah, då är jag med. :) Tack för förtydligande!
 
Kapar tråden lite, någon som hunnit testa Bucas nya Buzz off X? Jag gillar buzz off men det gamla envisas med att hamna snett över rumpan.
Min pålles Flybuster är för litet runt magen, någon som vet om den nya modellen Protector är rymligare?
 
Kapar tråden lite, någon som hunnit testa Bucas nya Buzz off X? Jag gillar buzz off men det gamla envisas med att hamna snett över rumpan.
Min pålles Flybuster är för litet runt magen, någon som vet om den nya modellen Protector är rymligare?
Jag har testat både 145 och 155 i Protector och just magdelen var jätteliten i 145 men lagom åt det rymliga hållet i 155. Stor skillnad mellan storlekarna!
155 är lagom på Nelly och då har hon maggjordarna på det kortaste.
 
Jag har testat både 145 och 155 i Protector och just magdelen var jätteliten i 145 men lagom åt det rymliga hållet i 155. Stor skillnad mellan storlekarna!
155 är lagom på Nelly och då har hon maggjordarna på det kortaste.
Precis min upplevelse med 140/145 på min. Alldeles för liten runt magen i 140 men överdrivet rymlig i 145 som då också blir för stor i halsen och på längden. Och han behöver verkligen skydd på magen. Jag får kanske finna mig i att pålle inte passar i Protector :(
 
Jag köpte ett Premier Equine superlite flugtäcke och har varit sååå nöjd de första dagarna. Äntligen ett flugtäcke som inte sitter som en tvångströja och inga tendenser till skavsår som han får av sitt Rambo. Men idag upptäcktes att de mindre broms-h*lvetena flyger upp under täcket och bits. Jag blir galen på detta.
 

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 526
Senast: Liten
·
L
Hästvård Hej allihopa :) Jag har nyligen upptäckt att min häst har problem med överkänslighet, hon kliar av sig man och päls på en bit av...
Svar
15
· Visningar
5 586
Senast: Lillflizen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp