Flugtäcke

Annatinell

Trådstartare
Hej, då det visat sig att min häst slaktar flugtäcken (billigare varianter) så tänkte jag köpa ett lite dyrare från horseware. Vill gärna ha skydd från regnet över ryggen så därav funderade jag över rambo summer series, dock läste jag sen att det hade dålig hållbarhet och lätt går sönder över ryggen?
Har även kollat på rambo hoody, dock läste jag sedan att det täcket blir lite varmt under varma dagar.. Sedan hittade jag även
Horseware Amigo 3-in-1 Evolution Flugtäcke med vattentät rygg, men hittar ingen info om det direkt?

Tycker lätt att rambo summer series är snyggast.. Men hållbarheten är givetvis viktigare. Är det någon som kan hjälpa mig i denna djungel? Kan även tillägga att hästen är ganska känslig, bucas Freedom hjälpte inte överhuvudtaget och dessutom gick det sönder på mindre än en vecka
 
HW hoody är tåliga. Men också väldigt täta; dvs hästarna blir jättevarma under när det är varmt ute.
 
Rambo protector (överlägset) och sen kan du bara köpa en liner till när det regnar mycket. Personligen tycker jag att hästen klarar sig bättre utan liner på sommaren så helt klart värt att kunna plocka bort vid behov.
https://www.stromsbergsgard.se/hast/tacken/flugtacke/horseware-waterproof-fly-rug-liner
Får nog bli ett sådant då, undrar bara om halsen håller sig uppe? tycker de flesta halsar kanar ner på mitt nätta fullblod, men har aldrig testat HW. Hur är storlekarna i rambo protector? Han brukar ligga mellan 135-140 i storlek
 
Får nog bli ett sådant då, undrar bara om halsen håller sig uppe? tycker de flesta halsar kanar ner på mitt nätta fullblod, men har aldrig testat HW. Hur är storlekarna i rambo protector? Han brukar ligga mellan 135-140 i storlek
Halsarna sitter riktigt bra. Det är en helt annan typ av material. Materialet är stabilt och inte som vanligt tyg. Jag tycker att storleken är normal på den här modellen. Men skulle ta en 135 om du ligger mellan två olika och är osäker på om 140 blir för stort.

Du kan ju testa täcket med ett rent lakan under och i värsta fall byta.
 
Men riskt för reklam, så tror jag inte att du kommer vilja köpa andra flugtäcken efter att du provat rambo protector 😁
Det är riktigt slitstarkt och jag har haft det på hela sommaren nu utan att hästen fått skav och utan att det har gått sönder trots tuffa tag i hagen.
 
Men riskt för reklam, så tror jag inte att du kommer vilja köpa andra flugtäcken efter att du provat rambo protector 😁
Det är riktigt slitstarkt och jag har haft det på hela sommaren nu utan att hästen fått skav och utan att det har gått sönder trots tuffa tag i hagen.
Ser ju nästan för bra ut för att vara sant 😆 Blir förmodligen ett sådant, ska bara släppa kärleken jag fick för summer series utseende😍
 
Ser ju nästan för bra ut för att vara sant 😆 Blir förmodligen ett sådant, ska bara släppa kärleken jag fick för summer series utseende😍
Jag har summer series också och den blir väldigt varm även utan linern nu när det var som varmast. Tror det har med färgen att göra? Har inte använt summer series efter att jag fick hem protector
 
Jag har summer series också och den blir väldigt varm även utan linern nu när det var som varmast. Tror det har med färgen att göra? Har inte använt summer series efter att jag fick hem protector
hittade ett protector på rea i storlek 6´0, stod att det skulle motsvara 135 så borde förhoppningsvis passa. blir nog även ett sånt vattentätt liner, tack för hjälpen!
 
Ser ju nästan för bra ut för att vara sant 😆 Blir förmodligen ett sådant, ska bara släppa kärleken jag fick för summer series utseende😍
Summer series är ett annat typ av täcke. Jag har både det och protector och har stor nytta av båda! Summer series kommer med 100g liner så det är användbart även vår och höst 👍
 
Summer series är ett annat typ av täcke. Jag har både det och protector och har stor nytta av båda! Summer series kommer med 100g liner så det är användbart även vår och höst 👍
Ja jag tycker summer series låter som det perfekta täcket, men sen läste jag att ryggdelen som skyddar mot vatten lätt går sönder
 
Ja jag tycker summer series låter som det perfekta täcket, men sen läste jag att ryggdelen som skyddar mot vatten lätt går sönder
Jag är inne på mitt andra (hästen växte ur sitt första) och har inte haft någon skada, men min häst brukar inte ha sönder täcken.
 
Jag är inne på mitt andra (hästen växte ur sitt första) och har inte haft någon skada, men min häst brukar inte ha sönder täcken.
Min har aldrig tagit sönder täcken tidigare heller, men har slaktat några flugtäcken och ett eksemtäcke hittills, har dock bara köpt billiga hittills 🥴
 
Nu har jag inte läst vad de andra har skrivit, men jag rekommenderar Mark Todd alla dagar i veckan. Bra passform och superkvalitet (Jag har haft två st som har hållit i minst tio år med enstaka mindra lagningar, på hästar som har gått i hagsr med träd och kompisar...). 🙂
 
Min har aldrig tagit sönder täcken tidigare heller, men har slaktat några flugtäcken och ett eksemtäcke hittills, har dock bara köpt billiga hittills 🥴
Och jag är inne på mitt tredje summer series och ägnade gårdagskvällen åt att laga halva rumpan på det efter att häst använt det två dygn.
Jag har valack med glada kompisar och summer series är helt värdelöst i hållbarhetssynpunkt. Synd att det är världens bästa täcke i allt övrigt. Efter igår är jag så less på att lägga tid och energi på att laga att jag inte kommer köpa ett till, tyvärr.

Protector/Flybuster kan jag dock skriva under på, det håller för vad som helst, passar tyvärr inte min häst som nu testar Premier Equine superlite istället. Det har hållit fint än så länge.
 
Och jag är inne på mitt tredje summer series och ägnade gårdagskvällen åt att laga halva rumpan på det efter att häst använt det två dygn.
Jag har valack med glada kompisar och summer series är helt värdelöst i hållbarhetssynpunkt. Synd att det är världens bästa täcke i allt övrigt. Efter igår är jag så less på att lägga tid och energi på att laga att jag inte kommer köpa ett till, tyvärr.

Protector/Flybuster kan jag dock skriva under på, det håller för vad som helst, passar tyvärr inte min häst som nu testar Premier Equine superlite istället. Det har hållit fint än så länge.
Låter inte alls kul, är ganska glad att jag beställde ett protector, satt väldigt bra på min häst, nu är det bara att hålla tummarna för att det håller
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
1 884
Senast: mooi
·
Utrustning Äntligen har jag hittat 300 gr täcke med hals som inte är tråkigt marinblå, svart eller rutigt :up: Det ena är shires typhoon combo...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: maoulina
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 537
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp