Bukefalos 28 år!

Fly julen?

Lipan

Trådstartare
Jag känner mig helt ärligt talat kräk-leds på min familj i år och dödsstöten för en trevlig familjejul kom när det "föreslogs" att vi nu ska skippa julklappar och bara umgås...mm, mysigt (jaja, jag är kanske lite barnslig...). Jag vill nu helst skippa hela familjejulgrejen och bara fira tillsammans med min man. Helst inte på hemmaplan, men plånboken väljer dessvärre hellre att ge varandra fina julklappar än att åka iväg på dyr resa.

Så vad kan vi hitta på över julen (med övernattning dagen före/efter)? Vi bor i Luleå, Norrbotten, så utomlandsresa blir för kostsamt och flygresor till tex Stockholm brukar vara slut/skitdyra vid det här laget.
Så fram med tips på någonstans dit vi kan åka 2-3 dagar med bil! :bump:
 
Sv: Fly julen?

Jag känner mig helt ärligt talat kräk-leds på min familj i år och dödsstöten för en trevlig familjejul kom när det "föreslogs" att vi nu ska skippa julklappar och bara umgås...mm, mysigt (jaja, jag är kanske lite barnslig...). Jag vill nu helst skippa hela familjejulgrejen och bara fira tillsammans med min man. Helst inte på hemmaplan, men plånboken väljer dessvärre hellre att ge varandra fina julklappar än att åka iväg på dyr resa.

Så vad kan vi hitta på över julen (med övernattning dagen före/efter)? Vi bor i Luleå, Norrbotten, så utomlandsresa blir för kostsamt och flygresor till tex Stockholm brukar vara slut/skitdyra vid det här laget.
Så fram med tips på någonstans dit vi kan åka 2-3 dagar med bil! :bump:
Ishotellet ;)
 
Sv: Fly julen?

Hyr en liten stuga - vilken som helst, behöver inte ens vara långt bort och bara mys och umgås! frågar släkten säg att stugan ligger "låångt bort" ;)
 
Sv: Fly julen?

Östersund? Clarion är trevligt och staden mysig. En tur med långfärdsskridskor på Storsjön gör ju inte ont.

Borgafjäll (Dorotea) är fint men jag vet inte om hotellet är öppet, det har varit ägarbyte med det går ju att kolla upp.

Det är ju heller inte långt till Finland men skulle själv aldrig vilja vara där över jul, jag är mycket misstänksam mot den finska matlagningen efter att ha jobbat där några månader :cautious:
 
Sv: Fly julen?

Hyr en liten stuga - vilken som helst, behöver inte ens vara långt bort och bara mys och umgås! frågar släkten säg att stugan ligger "låångt bort" ;)

Tack för tipset, ska genast sätta mig och googla lite! Helt rätt, alla behöver ju inte veta var vi är. ;)
 
Sv: Fly julen?

Haha, finsk julmat har jag aldrig testat, men det lät ju kanske inte som något hit! Nå, tanken är väl att vi ändå tar med oss något eget hur som helst.

Hade det inte suttit fast i pengarna hade vi lätt dragit iväg utomlands...lååångt bort.
 
Sv: Fly julen?

Hade ju så gärna åkt dit, men vet inte riktigt om det öppnat/vad det kostar. Tror tyvärr att en natt eller två där kan överskrida budget. Men det hade varit en dröm! :d

Det går ju även att sova i vanliga rum vid ishotellet och bara ta del av konsten, baren och aktiviteter runt om. Borde bli lite billigare, om det inte är just upplevelsen att sova i is/snö som är grejen, men då räcker det nog med en natt.
 
Sv: Fly julen?

Tänk att det ska behöva vara så illa att man måste fly när man äntligen får lite ledigt från jobbet.
Jag skulle tänka efter och göra det jag helst vill och skulle det innebära att vara hemma så måste man ju inte umgås med släkten. Skulle aldrig komma på tanken att jag ska fly från mitt hem när jag är ledig.
 
Sv: Fly julen?

Jag hade ett kompispar som brukade "fira" julen med att säga till hans föräldrar att de firade med hennes föräldrar och tvärtom. Stanna hemma och strunta i att fira jul alls, och sen åka och handla dyra och roliga julklappar på mellandagsrean! :idea:
 
Sv: Fly julen?

Södra berget i Sundsvall med spa kanske :)

Eller så kommer ni hit, bor på min sambo's hotell och tar en ridtur på ett par av ridskolehästarna
 
Sv: Fly julen?

Hallstaberg i Sollefteå. Nyrenoverat och helt klart ett av de finaste hotell jag bott på. Fantastisk spa-avdelning som ingår när man bor där bra mat och mkt prisvärt för att vara femstjärnigt. (Enda i Norrland).
 
Sv: Fly julen?

Uleåborg/Oulu kanske? Trevlig stad och det borde finnas flertalet hotell att välja mellan. Annars kanske Levi/Ylläs/Pallastunturi men det kanske blir dyrt att boka nu. Finsk julmat är förövrigt god :)

Överkalix är fint, särskilt från Brännaberget. Vet dock inte hur hotellet är öppet.

Budgetalternativ för Jukkasjärvis ishotell är ju snöslottet i Kemi. Kemi är ju inte annars världens mysigaste ställe men snöslottet brukar vara fint, om det nu öppnat till jul vill säga.
 
Sv: Fly julen?

Haha, finsk julmat har jag aldrig testat, men det lät ju kanske inte som något hit!

Sill och annan fisk, skinka, prinskorvar, köttbullar, potatislåda, morotslåda, kålrotslåda, potatis, sås. Vad är så farligt i det??
 
Sv: Fly julen?

Sill och annan fisk, skinka, prinskorvar, köttbullar, potatislåda, morotslåda, kålrotslåda, potatis, sås. Vad är så farligt i det??

Julmat i allmänhet är inget som faller mig i smaken, men det var inte min mening att dissa finsk julmat i synnerhet.
 
Sv: Fly julen?

Hörrni, tack för alla fina förslag! :bow:

Känner mig ruskigt ambivalent just nu, men känslan kvarstår - ja, jag vill bara fly från allt var släkten heter. Jag som brukar älska julen...nu känns den bara förstörd och skitjobbig (makens släkt är ungefär likadan) och jag vill bojkotta hela skiten. :(
 
Sv: Fly julen?

Jag tror att det inte behöver vara omöjligt att hitta en resa. År 2010 blev mitt julfirande inställt med kort varsel. Jag bestämde mig för att resa bort. Googlade och hittade en flygbiljett till Rom för 1400. Trodde det var kört med boende jag hade råd med, men snubblade över rum man kunde hyra i en lägenhet vid Vatikanen. Det kostade ca 1500 för sex nätter, så jag bokade.

På julafton gav jag mig av. Inledde med att äta Arlandas julbord för 80 kr. Kom fram sent på kvällen, lagom för att uppleva midnattsmässa på Petersplatsen. På juldage, gick jag genom stan till centralen där det fanns en öppen matvaruaffär och shoppade ett litet lager. Tog ofta med mig matsäck när jag gick på mina dagliga turer eftersom jag var rätt pank. Men italienska ostar, skinkor och salami får inte jag för mycket av och vinet är billigt. Jag investerade i ett veckokort till lokaltrafiken, så jag åkte ut och flanerade längs akvedukterna, strosade på Via Appia och annat (gratis).

Efter ett par dagar kontaktade jag vänner på Svenska Institutet, blev inbjuden på lunch och sedan nyårsfest. Eftersom jag skulle åka hem tidigt på nyårsdagen fick jag låna ett gästrum, så jag flyttade ut från mitt rätt sunkiga hyresrum. Så blev det traditionellt knyt och bubbel på takterrassen.

Bortsett från vad jag betalade för flyg och rum tror jag att jag gjorde av med mindre än vad jag skulle gjort hemma. Solen sken, apelsinerna var mogna och det var 10 grader varmt.
 
Sv: Fly julen?

Åh vad underbart det låter :love:

Det var riktigt bra! Jag har faktiskt firat nyår i Rom sedan dess, men i år blir det ett uppehåll.

Poängen med att berätta om den där resan är att lyfta fram att man ofta kan resa på liten budget utan att för den skull gå ner i upplevelsekvalitet. Jag gjorde en super-budget-resa till London förra hösten (Ryan med bara hanbagage, bodde på hostel) och det var också suveränt trevligt. Man behöver ju inte bo flott, äta ute två gånger om dagen och åka taxi.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp