Flyga inrikes

Piek

Trådstartare
Hjälp en newbie :p
På söndag ska jag flyga ensam från frösön till Landvetter. .. Jag har aldrig i mitt liv flugit inrikes och vid de andra resorna jag gjort har jag haft folk med mig med koll så jag bara behövt följa med.

Vill någon vänlig själ förklara för mig precis hur man gör? Från incheckning till att komma till flygplatsen och tillslut gå ombord på planet. Gärna på tydlig detaljnivå ;)
 
Det är samma procedur som att flyga utrikes. Flyg som flyg liksom.
Nuförtiden checkar man oftast in hemifrån datorn, inom 24 timmar före avresa.
Sen när du kommer till flygplatsen får du gå igenom säkerhetskontrollen. Där brukar de vilja se boardingkortet. Sen tittar du på tavlan på flygplatsen så du ser från vilken gate ditt flyg går och så går du dit och sätter dig och väntar, typ. När det är dags att gå ombord så ha ditt boardingkort redo då det ska läsas av. Och så går du på planet och hittar din plats. Ibland ropar de upp att rad 1-10 får gå på först tex, så lyssna på när det är dags att gå ombord.
 
Bromma-Visby har jag flugit en del (och tvärt om då).
Där finns datorer med ditt flygbolag där du checkar in med din bokningskod, den printar sedan ut ditt boardingcard. Alt. så får du checka in vid en disk och med en personal.
I handbagaget får du bara ha med dig max 1L vätska, flaskorna de förvaras i får inte rymma mer än (typ, minns inte exakt nu) 200ml och samtliga vätskor ska läggas i en zip-påse och läggas upp synliga på bandet i säkerhetskontrollen. Där ska du också visa upp ditt boardingcard, lägga upp alla ytterkläder i en egen back, nycklar, mobil och andra metallföremål (typ nycklar och ev skärp.) i en annan. Ev dator/surfplatta i en tredje och själva väskan i en fjärde. Allt det åker genom röntgengrejen. Du själv kliver igenom en metalldetektorbåge och piper du så drar de en sådan där pinne över dig och sen är det chill.
Väl igenom samlar du ihop alla dina miljoner pryttlar i alla backar och knallar till vänthallen, när det står gå till gate och boarding på din avgång så knallar du dit, visar upp ditt boardingcard (som ska scannas) och sen följer du folkmassan till ditt plan. :D:up:

Du får inte ha med dig mat eller dryck från "utsidan" utan allt sådant får köpas innanför säkerhetskontrollen om det finns nån kiosk eller liknande där. :)

Hoppas det gjorde dig lite klokare och lugnare. :)
 
Bromma-Visby har jag flugit en del (och tvärt om då).
Där finns datorer med ditt flygbolag där du checkar in med din bokningskod, den printar sedan ut ditt boardingcard. Alt. så får du checka in vid en disk och med en personal.
I handbagaget får du bara ha med dig max 1L vätska, flaskorna de förvaras i får inte rymma mer än (typ, minns inte exakt nu) 200ml och samtliga vätskor ska läggas i en zip-påse och läggas upp synliga på bandet i säkerhetskontrollen. Där ska du också visa upp ditt boardingcard, lägga upp alla ytterkläder i en egen back, nycklar, mobil och andra metallföremål (typ nycklar och ev skärp.) i en annan. Ev dator/surfplatta i en tredje och själva väskan i en fjärde. Allt det åker genom röntgengrejen. Du själv kliver igenom en metalldetektorbåge och piper du så drar de en sådan där pinne över dig och sen är det chill.
Väl igenom samlar du ihop alla dina miljoner pryttlar i alla backar och knallar till vänthallen, när det står gå till gate och boarding på din avgång så knallar du dit, visar upp ditt boardingcard (som ska scannas) och sen följer du folkmassan till ditt plan. :D:up:

Du får inte ha med dig mat eller dryck från "utsidan" utan allt sådant får köpas innanför säkerhetskontrollen om det finns nån kiosk eller liknande där. :)

Hoppas det gjorde dig lite klokare och lugnare. :)

Mängden vätska är 100 ml :idea:
 
Tack för era svar!
Jag är osäker på om min väska håller måtten för handbagage när och hur checkar man in det annars? Ska försöka mäta imorron...
Surfplatta tänkte jag ha med mig, den lär alltså tas ur väskan vid säkerhetskontrollen? Behöver inte använda den på planet... Eller är det okej att ha den lös i handen annars? Har ingen speciell väska till den.
 
Det är lite olika vilka mått som gäller beroende på flygbolag men oftast är det 55x40x23 cm som gäller. Min erfarenhet är att de inte är supernoga men håll dig därikring eller helst lite under.
Förbered eventuella vätskor så att du lätt kommer åt dom i säkerhetskontrollen. Jag brukar lägga dom i plast-zip-påse överst i väskan så är det bara ta ut dom snabbt och smidigt. Laptop ska tas upp ur handbagaget och läggas separat vid säkerhetskontrollen, så ha den också lätttillgänglig. Du kan också behöva ta av dig metall (typ bälten) och ibland skor och lägga på bandet.

Jag reser nästan alltid med handbagage, det är lätt och smidigt. Annars går du bara till incheckningsdisken och ber att få checka in bagaget.
Oftast kan man checka in på sms redan på väg till flygplatsen, annars finns det automater för det på flygplatsen. Är du osäker kan du alltid checka in vid disken oavsett om du vill checka in bagage eller ej (enda nackdelen är att det kan vara lite kö dit).
 
Just det! En ganska viktig fråga... Måste jag skriva ut någon biljett? Har bara fått bokningsnumret så jag kan se bokningen på SAS hemsida...
 
Just det! En ganska viktig fråga... Måste jag skriva ut någon biljett? Har bara fått bokningsnumret så jag kan se bokningen på SAS hemsida...

Nej det behöver du inte! Du kan använda bokningsnumret i automaterna där du checkar in! Skriv in det så printar automaten ut boardingkortet! Där står all info, dvs vilken gate (utgång) planet går från samt din tilldelade sittplats. Det visar du sedan vid säkerhetskontrollen samt när du ska gå på planet!
 
Just det! En ganska viktig fråga... Måste jag skriva ut någon biljett? Har bara fått bokningsnumret så jag kan se bokningen på SAS hemsida...
Enklast är att checka in hemma, kvällen innan (man kan checka in upp till 24 timmar i förväg vanligtvis) och så få boardingkort på mailen. Så tar du bara fram det i telefonen och blippar det på väg in i securityn.

Det är alltid att rekommendera att checka in innan du åker hemifrån - blir du försenad till flygplatsen pga trafik el dyl kan du fortfarande hinna med flighten, men missar du att checka in och check-inen har stängt när du kommer dit så kommer du inte med flyget.
 
Enklast är att checka in hemma, kvällen innan (man kan checka in upp till 24 timmar i förväg vanligtvis) och så få boardingkort på mailen. Så tar du bara fram det i telefonen och blippar det på väg in i securityn.

Ja precis, det blir som ett elektroniskt boardincard. Då kan man hoppa över incheckningsautomaterna och gå direkt till säkerhetskontrollen @Piek
Detta är smidigast inrikes!
 
@tornblomma Ja, förutsatt att hon inte vill checka in bagage.

@Nixehen Man får visst ha med sig mat utifrån. Jättevanligt missförstånd som det inte finns nån sanning i. Det är flytande över 100 ml du inte får ta med in; yoghurt, risifrutti, dricka, smör (räknas också), bodylotion etc. Men mat går visst bra.
 
lägga upp alla ytterkläder i en egen back, nycklar, mobil och andra metallföremål (typ nycklar och ev skärp.) i en annan.
Efter att ha jobbat i två år på en flygplats och ha rest otroligt mycket kan jag bara avråda från det där. Bäst är att lägga det du har i fickorna, OM du har nåt där, i dina jackfickor och så lägger du jackan i en låda. Har du nycklar mobil etc i väskan finns det INGEN anledning att ta ut grejerna. De bara riskerar att glömmas kvar och det är fullkomligt onödigt att ta ut dem ur väskan eftersom det inte behövs. Dessutom tar det tid att hålla på att lägga sånt löst.

Jag lägger aldrig småsaker löst i lådorna.

1. En låda med dator + vätskor.
2. En låda med själva väskan.
3. Tömmer byxfickorna och lägger innehållet i jackfickorna alt väskan.
4. Lägger jackan i en låda.
Har man stora metallsmycken ska de läggas i en väska eller i jackan. Inte löst. Ringar bör aldrig tas av, om de inte är ENORMA.

Klart.
 
@tornblomma Ja, förutsatt att hon inte vill checka in bagage.

@Nixehen Man får visst ha med sig mat utifrån. Jättevanligt missförstånd som det inte finns nån sanning i. Det är flytande över 100 ml du inte får ta med in; yoghurt, risifrutti, dricka, smör (räknas också), bodylotion etc. Men mat går visst bra.

@tornblomma Ja, förutsatt att hon inte vill checka in bagage.

@Nixehen Man får visst ha med sig mat utifrån. Jättevanligt missförstånd som det inte finns nån sanning i. Det är flytande över 100 ml du inte får ta med in; yoghurt, risifrutti, dricka, smör (räknas också), bodylotion etc. Men mat går visst bra.

Precis, fattar inte varför folk nojjar om mat? Det är inga problem såvida det inte är massa påsar med skumma kryddor :angel: ;)
Min erfarenhet är att de inte är så noga med krämer som typ bodybutter, nagellack och liknande mer trögflytande. Brukar ha det i necessären och brukar faktiskt skippa att ta upp det som vätskor. Har aldrig haft några problem med det (varken inrikes, inom EU eller utanför Europa. Men självklart, är man noga ska man såklart ta det som vätskor också
 
Jag tror folk nosar över mat pga program om Australiens flygplatser :D. Plus att de blandar ihop det med vätskorna och tror att allt ät- och drickbart är förbjudet.
Det är inga problem såvida det inte är massa påsar med skumma kryddor :angel: ;)
Genom securityn spelar det ingen roll - de tittar inte efter knark utan bara efter potentiella vapen.

Hur hårt det är beror strikt taget mest på personalen som arbetar. Visst finns det regler men vill man släppa igenom en syltburk så kan man ju göra det utan att bli tillsagd liksom men man kan lika gärna tvinga nån att slänga den. Så det går, på svenska flygplatser åtminstone, knappast att generalisera.
 
Vanliga missuppfattningar är också att man inte få ta tex spray-flaskor eller rakblad.
Jag har alltid med mig hårspraj i handbagaget (liten flaska under 100 ml) samt rakhyvar. Det är nema problemas.
Konstigaste jag tagit i handbagaget är en plastburk med krämigt vispad grädde (för att kunna blanda irish coffe på flygplanet :rofl: )
 
Genom securityn spelar det ingen roll - de tittar inte efter knark utan bara efter potentiella vapen.

Hur hårt det är beror strikt taget mest på personalen som arbetar. Visst finns det regler men vill man släppa igenom en syltburk så kan man ju göra det utan att bli tillsagd liksom men man kan lika gärna tvinga nån att slänga den. Så det går, på svenska flygplatser åtminstone, knappast att generalisera.

Jag blev plockad i säkerhetskontrollen i Mexico med kryddor. Funkar säkert inrikes dock! Vågar inte chansa till alla resmål
 
Jag blev plockad i säkerhetskontrollen i Mexico med kryddor. Funkar säkert inrikes dock! Vågar inte chansa till alla resmål
På svensk flygplats blir du inte stoppad med kryddor, oavsett destination. Tro mig, står man där hela dagarna ser man en jävla massa kryddor och mediciner.

Att det är striktare i Mexiko är ju rätt givet :).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 844
Senast: Motacilla
·
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 199
Senast: Anders
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 146
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp