Flyga med hund som cargo

Jag har precis varit i UK med min hund och reserchade då alla möjliga alternativ.

Att skicka hunden med flyg var uteslutet. Jag landade aldrig i någon summa, men det skulle ha kostat +10 papp. Detta krångel + kostnad är ett känt problem, så det finns personer som tar flyg med hundarna som bagage till antingen Irland eller Frankrike (dit flyger de för "normala" kostnader) och sedan tar hyrbil.

Istället för färja från Holland kan du ta antingen tunneln eller färja från Calais. Beroende på när du åker är priset ca £100 enkel resa i tunneln. Färjan hittade jag priser runt €65 enkel resa. Det är inte billigt, men blir kanske ändå billigare än att betala 9000 för färjan, även om det blir längre att köra? Prisvärda boenden där hund var tillåtet var inga problem att hitta.

Hur gjorde jag då? Ja, till slut avbokade jag allt jag bokat och skickade hunden med någon annan. Det kostade totalt 5500. Själv flög jag över och fick min hund levererad till hotellet. Sedan lämnade jag henne på utställningen till de som körde hem henne, flög hem och hämtade hunden några dagar senare. Du skulle kunna annonsera i grupper om någon vill samåka eller kan ta med dina hundar. Men för att frakta mer än fem hundar i en bil på färjor mm behövs speciella tillstånd.

Beträffande papper var det oväntat enkelt. Hunden hade sitt pass med rabiesvaccination + intyg om avmaskning. I och med att jag skickade henne med någon annan behövdes en fullmakt som jag skrev ut från Jordbruksverkets hemsida. Sedan kopia på mina flygbiljetter. Tror det var allt.
 
Jag har precis varit i UK med min hund och reserchade då alla möjliga alternativ.

Att skicka hunden med flyg var uteslutet. Jag landade aldrig i någon summa, men det skulle ha kostat +10 papp. Detta krångel + kostnad är ett känt problem, så det finns personer som tar flyg med hundarna som bagage till antingen Irland eller Frankrike (dit flyger de för "normala" kostnader) och sedan tar hyrbil.

Istället för färja från Holland kan du ta antingen tunneln eller färja från Calais. Beroende på när du åker är priset ca £100 enkel resa i tunneln. Färjan hittade jag priser runt €65 enkel resa. Det är inte billigt, men blir kanske ändå billigare än att betala 9000 för färjan, även om det blir längre att köra? Prisvärda boenden där hund var tillåtet var inga problem att hitta.

Hur gjorde jag då? Ja, till slut avbokade jag allt jag bokat och skickade hunden med någon annan. Det kostade totalt 5500. Själv flög jag över och fick min hund levererad till hotellet. Sedan lämnade jag henne på utställningen till de som körde hem henne, flög hem och hämtade hunden några dagar senare. Du skulle kunna annonsera i grupper om någon vill samåka eller kan ta med dina hundar. Men för att frakta mer än fem hundar i en bil på färjor mm behövs speciella tillstånd.

Beträffande papper var det oväntat enkelt. Hunden hade sitt pass med rabiesvaccination + intyg om avmaskning. I och med att jag skickade henne med någon annan behövdes en fullmakt som jag skrev ut från Jordbruksverkets hemsida. Sedan kopia på mina flygbiljetter. Tror det var allt.

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet 😃 du nyttjade en transporttjänst då alltså, både dit och hem? Hur stor är din hund?

Nu har jag redan bokat färjan, men jag tror det blir det bästa ändå :) jag funderade på att köra längre och ta Calais-Dover först och hänga på några andra på den rutten, men vi ska hålla till norr om Manchester och jag kände att det helt enkelt blev för mycket körning. Först i Europa, men framförallt i UK.. Har inget emot att köra långt eller i vänstertrafik, men det är helt klart lättare när man är två i bilen :p Jag hade behövt ta två extra dagar ledigt också, eftersom det är så mycket längre att köra, ca 170 mil längre totalt. Jag har en stor, lite törstig och relativt ny bil så jag räknar med nästan 60kr/mil i kostnad, och då är Rotterdam-Hull det mest ekonomiska ändå.

Till Rotterdam har jag drygt 100 mil och sedan är det bara en dryg timmes körning i UK.

Ja, det där med fullmakt och blanketter pratade JBV om igår, men som jag fattade det så räcker det i mitt fall att anmäla att jag tänker transportera mitt djur men att det ej är för försäljning :)
 
@AraSlei min hund är en cocker spaniel. Storleken spelade dock ingen roll för priset, men en ganska liten hund var såklart enklare att få plats med. Utmaningen var dock gränsen på fem hundar. Det här var ingen ”fast” transporttjänst utan personer som skulle åka och tog med en hund mot ersättning. Men jag fick kvitto och betalade moms. Vi skulle till Crufts, så det var ganska många svenskar som reste just då. Jag insåg dock att det finns personer som reser med hund mellan Sverige och GB rätt ofta.

En vän åkte med ett sällskap. De tog färja från Hoek van Holland och jag vet att de bokade hundhytt direkt. Det gick inte att boka i efterhand. Hem reste de över Calais.

Det roligaste med hela resan var nästan att gå på puben med hunden! En glad cocker spaniel kan verkligen ge en många att prata med. Hunden var överlycklig.
 
@AraSlei min hund är en cocker spaniel. Storleken spelade dock ingen roll för priset, men en ganska liten hund var såklart enklare att få plats med. Utmaningen var dock gränsen på fem hundar. Det här var ingen ”fast” transporttjänst utan personer som skulle åka och tog med en hund mot ersättning. Men jag fick kvitto och betalade moms. Vi skulle till Crufts, så det var ganska många svenskar som reste just då. Jag insåg dock att det finns personer som reser med hund mellan Sverige och GB rätt ofta.

En vän åkte med ett sällskap. De tog färja från Hoek van Holland och jag vet att de bokade hundhytt direkt. Det gick inte att boka i efterhand. Hem reste de över Calais.

Det roligaste med hela resan var nästan att gå på puben med hunden! En glad cocker spaniel kan verkligen ge en många att prata med. Hunden var överlycklig.

Ah sorry, jag fattade det som att du skickade din hund med flyg och kurirtjänst! För på flyget gjorde storleken på hund stor skillnad på priset, typ 150 euro/håll.

Ja, till Birmingham så är ju Hoek van Holland-Harwich ett bra alternativ :) det är några ur min grupp som kommer ta den vägen, de har med sig fyra hundar och fick inte plats på Rotterdam-Hull. Några vänner som brukar åka Rotterdam-Hull har blivit erbjudna att uppgradera till hundhytt vid flera överfarter, så jag hoppas på det. Annars så kommer de säkert ha det bra i kenneln, de är ju två och de är stabila och trygga.

Jag kom med lite sent på den här resan, annars hade jag kunnat samåka med någon av de andra. Det hade ju helt klart gjort allt lite enklare (och billigare..) :)

Det får vi testa! Två yviga labbar på en pub, det kan gå hur som helst :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 883
Senast: Snurrfian
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Törnrosa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 706
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp