Flyga med hund till Gran Canaria

Har skrivit till kliniken på Gran Canaria angående Leishmania och även ringt SVA. Fick två helt olika svar..

SVA ansåg att det är ett riskområde men att det är relativt enkelt att skydda hunden genom att tex sätta hunden i väska med myggnät under skymning när det är som värst samt spraya med myggmedel samt spot on preparat.

Kliniken på Gran Canaria ansåg att dom inte hade ett problem och att det inte var ett riskområde.. 🤔
 
@super alltså du kommer få olika rön oundvikligen precis som du fått . Beslutet är ju ditt oavsett ingen kan ge dig annat än information liksom .

Jag väljer alla gånger SVA om man ska sålla i jämförelse med att kontakta en lokal klinik i landet .
 
@super alltså du kommer få olika rön oundvikligen precis som du fått . Beslutet är ju ditt oavsett ingen kan ge dig annat än information liksom .

Jag väljer alla gånger SVA om man ska sålla i jämförelse med att kontakta en lokal klinik i landet .
Samtidigt så hade inte SVA koll på att man kan vaccinera mot hjärtmask men det hade kliniken koll på. SVA har ju inte stenkoll på varenda land/ort utan är nog mer övergripande. Jag frågade SVA om hur stor dom ansåg risken var på just Gran Canaria och det kunde dom inte svara på utan bara att dom ansåg att det var en riskzon. Men siffror på hur många hundar som drabbas fanns inte.
 
Samtidigt så hade inte SVA koll på att man kan vaccinera mot hjärtmask men det hade kliniken koll på. SVA har ju inte stenkoll på varenda land/ort utan är nog mer övergripande. Jag frågade SVA om hur stor dom ansåg risken var på just Gran Canaria och det kunde dom inte svara på utan bara att dom ansåg att det var en riskzon. Men siffror på hur många hundar som drabbas fanns inte.
Du kanske skulle fråga deras motsvarande SVA myndighet istället?
 
Samtidigt så hade inte SVA koll på att man kan vaccinera mot hjärtmask men det hade kliniken koll på. SVA har ju inte stenkoll på varenda land/ort utan är nog mer övergripande. Jag frågade SVA om hur stor dom ansåg risken var på just Gran Canaria och det kunde dom inte svara på utan bara att dom ansåg att det var en riskzon. Men siffror på hur många hundar som drabbas fanns inte.

Du får ju som sagt bedöma själv . Det känns som du har planen klar hur du vill ha det så utifrån det finns ju inga problem utan du gör det du känner funkar för dina hundar 👍

Alltså självklart svarar inte SVA på specifika situationer /exakt lokal destination du ska till 😳 De ger generella direktiv utifrån hur det ser ut generellt . Hur hade du tänkt att de skulle svara annars ?
 
Du får ju som sagt bedöma själv . Det känns som du har planen klar hur du vill ha det så utifrån det finns ju inga problem utan du gör det du känner funkar för dina hundar 👍

Alltså självklart svarar inte SVA på specifika situationer /exakt lokal destination du ska till 😳 De ger generella direktiv utifrån hur det ser ut generellt . Hur hade du tänkt att de skulle svara annars ?
Jag hade hoppats på siffror på hur många hundar som drabbas varje år och hur många som i så fall var ägda kontra gatuhundar.

Klart jag har en plan klar, det jag frågade efter i trådstarten var ju inte huruvida hundarna skulle åka eller ej utan erfarenheter av långa flygresor och tips vad man bör tänka på. Sedan lever ju trådar lite sina egna liv och det är ju helt ok för ibland kan man ju revidera sin åsikt och få lite andra tankar. Men jag har ju som sagt inte bett om råd om jag ska ta med hundarna eller ej!
 
Jag hade hoppats på siffror på hur många hundar som drabbas varje år och hur många som i så fall var ägda kontra gatuhundar.

Klart jag har en plan klar, det jag frågade efter i trådstarten var ju inte huruvida hundarna skulle åka eller ej utan erfarenheter av långa flygresor och tips vad man bör tänka på. Sedan lever ju trådar lite sina egna liv och det är ju helt ok för ibland kan man ju revidera sin åsikt och få lite andra tankar. Men jag har ju som sagt inte bett om råd om jag ska ta med hundarna eller ej!
Men alltså : letar du efter statistik från sva då ?

Jag förstår inte hur du jämför och bedömer utifrån vad du skriver 😳

Du kan Inte som privatperson förvänta dig få sån statistik när du ringer SVA. Hur menar du att instanser ska ge dig/redovisa sånt som underlag när du ringer/mailar osv? 😳 De generella smittskyddsråden finns ju och är tydliga och väl grundade.

Hur du sen väljer utifrån det är ju helt upp till dig själv ?
 
Senast ändrad:
Men alltså : letar du efter statistik från sva då ?

Jag förstår inte hur du jämför och bedömer utifrån vad du skriver 😳

Du kan Inte som privatperson förvänta dig få sån statistik när du ringer SVA. Hur menar du att instanser ska ge dig/redovisa sånt som underlag när du ringer/mailar osv? 😳 De generella smittskyddsråden finns ju och är tydliga och väl grundade.

Hur du sen väljer utifrån det är ju helt upp till dig själv ?
Jag förstår inte vad du menar med: "Jag förstår inte hur du jämför och bedömer utifrån det du skriver" Vad har jag jämfört? Menar du att jag ställer lokalt kunnande gentemot generellt kunnande?

Någon form av statistik måste ju SVA grunda sina rekommendationer på så ja jag tycker inte det är konstigt att be om siffror. För jag hoppas ju inte eller tror att det bara är tyckande bakom rekommendationerna... Det är ju märkligt när en klinik på plats anser att det inte är ett problem medans SVA anser att det är ett problem. Är det inte lite förmätet att anse att vi i Sverige alltid vet bäst? Kliniken har ju inget att vinna på att dölja problemet? Jag har ju bett dom ta fram en plan och rekommendation för hur vi bäst skyddar våra hundar så dom skulle ju kunna säga att det är ett problem men köp detta så skyddar du dina hundar. Dom var oxå mer uppdaterade på att man kan vaccinera mot hjärtmask, det hade den jag pratade med på SVA ingen aning om..
 
Jag förstår inte vad du menar med: "Jag förstår inte hur du jämför och bedömer utifrån det du skriver" Vad har jag jämfört? Menar du att jag ställer lokalt kunnande gentemot generellt kunnande?

Någon form av statistik måste ju SVA grunda sina rekommendationer på så ja jag tycker inte det är konstigt att be om siffror. För jag hoppas ju inte eller tror att det bara är tyckande bakom rekommendationerna... Det är ju märkligt när en klinik på plats anser att det inte är ett problem medans SVA anser att det är ett problem. Är det inte lite förmätet att anse att vi i Sverige alltid vet bäst? Kliniken har ju inget att vinna på att dölja problemet? Jag har ju bett dom ta fram en plan och rekommendation för hur vi bäst skyddar våra hundar så dom skulle ju kunna säga att det är ett problem men köp detta så skyddar du dina hundar. Dom var oxå mer uppdaterade på att man kan vaccinera mot hjärtmask, det hade den jag pratade med på SVA ingen aning om..
Varför frågar du ö h t när du vet bäst själv?
 
Varför frågar du ö h t när du vet bäst själv?
Men jag har ju inte frågat bara svarat på dom frågor som kommer och då försökt kolla upp vad som gäller!

Det jag som sagt frågade efter från början var ju om någon hade erfarenhet om långa flygningar med hund samt erfarenheter från Gran Canaria..
 
Jag förstår inte vad du menar med: "Jag förstår inte hur du jämför och bedömer utifrån det du skriver" Vad har jag jämfört? Menar du att jag ställer lokalt kunnande gentemot generellt kunnande?

Någon form av statistik måste ju SVA grunda sina rekommendationer på så ja jag tycker inte det är konstigt att be om siffror. För jag hoppas ju inte eller tror att det bara är tyckande bakom rekommendationerna... Det är ju märkligt när en klinik på plats anser att det inte är ett problem medans SVA anser att det är ett problem. Är det inte lite förmätet att anse att vi i Sverige alltid vet bäst? Kliniken har ju inget att vinna på att dölja problemet? Jag har ju bett dom ta fram en plan och rekommendation för hur vi bäst skyddar våra hundar så dom skulle ju kunna säga att det är ett problem men köp detta så skyddar du dina hundar. Dom var oxå mer uppdaterade på att man kan vaccinera mot hjärtmask, det hade den jag pratade med på SVA ingen aning om..

Jag förstår inte vad du tycker är konstigt alls som sagt. Att du utöver svar från SVA och de konstateranden som finns från dem och andra instanser allmänt, förväntar dig individuella svar och redovisningar som svar/bevis när du kontaktar dem blir lite konstigt. Helt orealistiskt att du förväntar dig exakta svar till just dig och din situation/resmål utifrån det.

Det spelar ju ingen roll som sagt - det är helt upp till dig själv att bedöma hur du ställer dig utifrån de svar du fått från SVA och lokal klinik på destinationen . Och xxx andra källor/råd osv.
 
Senast ändrad:
Ursäkta en eventuellt dum fråga- men är det ingen karantän på utomlandsresor? Bara vaccinationskrav?
Om du reser inom EU och Norge är det bara krav på rabiesvaccination. Den ska då vara gjord minst 21 dagar innan avresan för att vara godkänd. Till länders som är fria från Dvärgbandmasken finns också krav på avmaskning gjord av veterinär.
 
Hela @super s resonemang kanns surrealistiskt. Hade jag ringt till distriktsveterinaren i Tullinge innan jag flog till Sverige forsta gangen med hund hade jag inte gjort ratt alls och inte fatt in hunden i Sverige da han inte kande till att avmaskning av dvargbandsmask var obligatorisk innan avresa.
Förlåt men det var ett av dom konstigaste argument jag hört, en veterinär gav dig fel råd angående inresa i Sverige så då har ingen veterinär koll alls? Annars är ju rekommendationen från SVA och Jordbruksverket att man ska kontakta sin vet för att få hjälp med vilka regler som gäller.. Men det är då felaktigt enligt dig?

Dessutom är det ju trots allt lite skillnad att känna till om det är många fall av en allvarlig sjukdom på den ön man jobbar till att känna till vilka avmaskningsregler som gäller vid inpassering till ett land!
Gran Canaria är ju bara 1 560 km² så om det vore många fall av sjukdomen borde dom känna till det!
 
Jag hade inte vågat ta med en hyperkänslig lättstressad hund på en tvåveckors semester. Som jag ser på det så har man att välja på pensionat eller att stanna hemma.
Jag skulle dessutom vara rädd för att ev stress vid flyg ger reaktioner på hunden om den är så känslig som du säger.
 
Fast den ena hunden trivs inte med främmande människor så att stressfaktorn är samma för honom håller jag inte med om! Dom trivs bra och är vana att ligga i väskor så tror faktiskt inte själva flygresan är ett problem! Allergihunden hade dom svårt att klara tom på klinik så tror faktiskt inte att ett pensionat har den tid som krävs att lägga på honom! Dessutom så tror jag inte det går att anpassa måltiderna på det sätt som vi gör, vi låter det för det mesta inte gå längre än 6 timmar mellan måltider och rastning dygnet runt! Det hade dom svårt för på kliniken oxå, trots råd om tätare intervaller från deras egen expert så fick hunden mat sista gången vid 22 på kvällen och första målet vid 7 på morgonen.. Alltså 9 timmar mellan måltiderna, därav var ju magen som den var oxå..

På flyget kommer vi ha med torkad kanin och torkad hjortlunga som hundarna kan äta samt lite pro biotika pulver som vi kan blanda med en liten skvätt vatten för att hålla magarna igång. Vi kommer som sagt passera säkerhetskontrollen så sent som möjligt och se till att dom är välrastade innan. På plats brukar man ju få kliva av planet och kliva på en buss som kör en till terminalen så där borde vi kunna låta hundarna kissa innan vi kliver på bussen. Så det borde inte bli så mycket mer än 6 max 7 timmar som dom behöver hålla sig.
Fast får man ens ta ut hunden på flygplattan? Risken att en hund sliter sig och kommer lös på start- och landningsbanor är nog för stor. Du får ju inte ens som person knalla runt fritt utan det är.raka vägen från flyg till buss. I allla fall har det varit så varje gång jag har flygit. Har för mig man inte heller får öppna transportväskan/buren inne i flygplanet.
 
Förlåt men det var ett av dom konstigaste argument jag hört, en veterinär gav dig fel råd angående inresa i Sverige så då har ingen veterinär koll alls? Annars är ju rekommendationen från SVA och Jordbruksverket att man ska kontakta sin vet för att få hjälp med vilka regler som gäller.. Men det är då felaktigt enligt dig?

Dessutom är det ju trots allt lite skillnad att känna till om det är många fall av en allvarlig sjukdom på den ön man jobbar till att känna till vilka avmaskningsregler som gäller vid inpassering till ett land!
Gran Canaria är ju bara 1 560 km² så om det vore många fall av sjukdomen borde dom känna till det!

Nej, veterinärer är inte skyldiga att veta vad som gäller för in- eller utresa. Det är djurägarens skyldighet att själv informera sig om vilka regler som gäller och det görs bäst hos den myndighet som bestämmer reglerna. Regler kan ändras extremt snabbt beroende på situation i landet, vilket gör att det är en omöjlighet för en veterinär som jobbar på klinik att hålla sig uppdaterad. I Sverige frågar du Jordbruksverket kring regler för införsel. Där finns en lista med länkar till de olika organen i andra EU-länder dit man får vända sig.

För övrigt så betyder inte vaccination = skydd mot sjukdom i alla fall. Vissa vaccinationer skyddar inte mot smitta och skapar en falsk trygghet.
 
Fast får man ens ta ut hunden på flygplattan? Risken att en hund sliter sig och kommer lös på start- och landningsbanor är nog för stor. Du får ju inte ens som person knalla runt fritt utan det är.raka vägen från flyg till buss. I allla fall har det varit så varje gång jag har flygit. Har för mig man inte heller får öppna transportväskan/buren inne i flygplanet.

Nej det får man inte, och det finns ändå ingenstans att rasta hunden mellan flyg och buss.
Min hund kissade på tidning vid långa flygningar/transfer och den andra brukade helt enkelt hålla sig.
 
Jag googlade av nyfikenhet. Hittade många shelters på Canarieöarna. De fick in många renrasiga hundar och trodde att det berodde på att det var jobbigt att ha hund där. Tydligen får de inte vara på många stränder och prommenader. Restauranger och barer ska också vara restriktiva. Man får åka till dog parks. Också något att kolla innan ni åker.

Shelters där avlivar 8000-10000 hundar per år. Med tanke på befolkningsmängden är det en indikation antingen på många lögnhalsar på nätet eller en ganska dålig hundhållning. Något att ta med i beräkningen när man värderat information - går folk till vet med de ofta smygande symptom som parasitangrepp ger?

Jag har själv alltid med mig min hund, men vi flyger inte eftersom han inte får bekvämt plats i en väska. Vi väljer också destination efter honom och kör mycket profylax - vaccinerad mot det som går, skydd mot mygg, fästingar och loppor etc, inte i närheten av stillastående vatten, inte ute i skymningen...
 
Bra gjort av dig att kontakta en lokalveterinär, så brukar jag också göra innan varje avresa för att ta reda på om någon sjukdom härjar i området som avråder från att resa till just den platsen.
Det SVA rekommenderade angående myggspray är bra, det har jag oavsett smittade eller friska myggor.
Jag har/haft terapi hundar under 15 års tid som ingår i ett program i många länder utomlands och har kontakt med många kliniker runtom. Även när svenska veterinärer säger att det är fritt fram att resa, tar jag alltid kontakt med utländska innan avresa för man vet aldrig om all information hunnit till Sverige.
Jag tycker att du har fått bra info från både SVA och veterinären därnere, ingen avråder dig från att resa.
Hur det kommer vara under flyget får du ta det som det kommer, du känner dina hundar bäst och verkar ha en bra plan. :)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 476
Senast: Paddington
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 144
Senast: Millz
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 183
Senast: Nominous
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 579
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp